Defecte bevestiging kentekenplaathouder/achterlicht

Johnny Markt
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 jan 2019, 14:03
Locatie: Hallum

Bij mij is nu het zelfde gebeurt! :ak

De constructie is dat de kentekenplaathouder aan het achterlicht hangt en dat het achterlicht van onder naar boven op het achterspatbord is geschoven waarna het dus achter het eindkapje moet blijven haken.
Het probleem is nu dat als de constructie niet goed haakt achter het eindkapje, dat dan het achterlicht met kentekenplaat naar beneden zakken. De kentekenplaat begint dan als een klepperaar tegen het achterwiel te tikken.
Zelf heb ik dat toen meerdere malen weer aan elkaar gehaakt, maar het ging steeds weer los. Dus elke rit zat ik regelmatig naar mijn kentekenplaat te kijken om te zien of hij nog wel op de juiste hoogte hing.

Bij de laatste onderhoudsbeurt heb ik mij FM in Groningen gewezen op de kentekenplaat die niet goed haakt achter het eindkapje van het achterspatbord. Ik heb de FM verzocht dit te herstellen. Ze hebben toen de kentekenplaat op de originele wijze vastgezet. En dat werkte ook 8 weken goed.

Echter, gisteren werd ik onaangenaam verrast. Ik lag op topsnelheid toen ik voelde dat mijn achterwiel heen en weer wiebelde. Ik dacht meteen aan een lekke band, want die ervaring heb ik ook al gehad.gelukkig kon ik veilig tot stilstand komen. Toen zag ik dat de band nog gewoon hard was, maar dat dat de kentekenplaat met achterlicht aan het stroomkabeltje naast mijn Stromer en half tussen de spaken bungelde. Het eindkapje van het achterspatbord bleek te zijn verdwenen. Ik heb het niet meer kunnen vinden.

Ik heb de FM gisteravond direct per email ingelicht over het incident. Ik heb gevraagd om een andere bevestigingsoptie, want je zult snappen dat ik geen vertrouwen meer heb ik de originele bevestiging.

De bijlage IMG_2248-4.jpeg is niet meer beschikbaar
Achterlicht en kentekenplaat zakken naar beneden zonder eindkapje.
Achterlicht en kentekenplaat zakken naar beneden zonder eindkapje.
IMG_2248-4.jpeg (1.5 MiB) 3703 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Johnny Markt op 24 okt 2019, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
🇾🇪 ST2 MY 2018 black, 983 Wh, 11-28, CCPC (3,5 bar), Kinekt 2.1, black Spurcycle, en alles van Jroen( :ay )
:hy: Hallum-Drachten (44,7 km)
Johnny Markt
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 jan 2019, 14:03
Locatie: Hallum

Moet het onderwerp even aangepast worden naar bv "Defecte bevestiging kentekenplaathouder/achterlicht"?
🇾🇪 ST2 MY 2018 black, 983 Wh, 11-28, CCPC (3,5 bar), Kinekt 2.1, black Spurcycle, en alles van Jroen( :ay )
:hy: Hallum-Drachten (44,7 km)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Goeie. Done.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Snelle Jelle
Pro
Pro
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 feb 2019, 14:39
Locatie: Nieuw-Vennep

Hallo Johnny,

Balen zeg dat jij hetzelfde hebt.
Is je stroomkabel nog wel heel?
Die van mij was langs de band geschuurd en doorgesleten.

Aan de andere kant ben ik blij dat ik een lotgenoot heb.
Mijn FM was heel stellig: hij had nog nooit een klant met dit probleem gehad dus was het volgens hem een gebruiker issue.
M.a.w. Het lag aan mij.
Heb jij toevallig je fiets ook wel eens liggend in je auto vervoerd?

Wat ik erg vervelend vind is dat mijn FM het dus niet als garantie issue wil zien en dat ik na twee weken nog steeds geen antwoord van Stromer zelf heb op mijn klacht.
Had toch iets anders verwacht van Stromer.
Geeft me geen goed gevoel.

Iemand tips wat nu te doen?

En zijn er nog meer rijders met hetzelfde probleem? Misschien staan we sterker met meer.
ST2 Sport 2018, 22", 983 kWh, matt zwart + Schwalbe Big Ben + Kinekt 2.1 + van Zijp 100mm spatbordverlenger + Ortlieb back-roller plus set granite black.
33 km enkel woon-werk
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jij had dit toch eerder al aan je dealer gemeld? Die daar vervolgens niks aan gedaan heeft? Daar zou ik wel even over bakkeleien hoor.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Snelle Jelle
Pro
Pro
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 feb 2019, 14:39
Locatie: Nieuw-Vennep

Dat bakkeleien heb ik gedaan maar heeft niks uitgehaald.
Vandaar dat ik op zoek ga naar een andere FM.
ST2 Sport 2018, 22", 983 kWh, matt zwart + Schwalbe Big Ben + Kinekt 2.1 + van Zijp 100mm spatbordverlenger + Ortlieb back-roller plus set granite black.
33 km enkel woon-werk
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Dan zou ik die eens bellen...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als beide partijen niet kunnen aantonen waar dit verkeerd is gegaan en daar is onenigheid over, dan geldt dat de bewijslast voor het ontstaan van een defect in de eerste 6 maanden bij de fabrikant ligt. (En als er b.v. schade is aan de kentekenplaathouder of het spatbord, dan ga je nat.) Na die 6 maanden verschuift de bewijslast naar de consument en begin je niet heel veel meer in dit geval, vrees ik.
Snelle Jelle schreef: 24 okt 2019, 21:11 Heb jij toevallig je fiets ook wel eens liggend in je auto vervoerd?
Als het hierdoor komt, dan is dat een gebruikersfout. Een Stromer is niet gemaakt om op de zijkant te worden vervoerd. (Dat hoeft niet fout te gaan, maar als het fout gaat is dat niet het probleem van de dealer.) De kentekenplaathouder steekt uit, dus als de Stromer niet goed geplaatst is dan kan de boel ontzetten, zeker met het lompe gewicht van een Stromer erop, achterin een rijdende auto.

Maar de FM zal binnen de eerste 6 maanden wel moeten bewijzen dat dit ook echt de oorzaak is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Johnny Markt
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 jan 2019, 14:03
Locatie: Hallum

Snelle Jelle schreef: 24 okt 2019, 21:11 Hallo Johnny,

Balen zeg dat jij hetzelfde hebt.
Is je stroomkabel nog wel heel?
Die van mij was langs de band geschuurd en doorgesleten.

Aan de andere kant ben ik blij dat ik een lotgenoot heb.
Mijn FM was heel stellig: hij had nog nooit een klant met dit probleem gehad dus was het volgens hem een gebruiker issue.
M.a.w. Het lag aan mij.
Heb jij toevallig je fiets ook wel eens liggend in je auto vervoerd?

Wat ik erg vervelend vind is dat mijn FM het dus niet als garantie issue wil zien en dat ik na twee weken nog steeds geen antwoord van Stromer zelf heb op mijn klacht.
Had toch iets anders verwacht van Stromer.
Geeft me geen goed gevoel.

Iemand tips wat nu te doen?

En zijn er nog meer rijders met hetzelfde probleem? Misschien staan we sterker met meer.

Dag Jelle,

1. Het stroomdraadje van het achterlicht is inderdaad versleten door de wrijving met de band en/of achterspatbord.
2. En ja... ik heb de fiets 2 keer liggend vervoerd om bij de FM in Groningen te komen. Dat is namelijk 80 km rijden voor mij. Persoonlijk vindt ik dat dit zou moeten kunnen. Maar als dat een gebruikersfout is, dan mogen ze hem voortaan ophalen met de bus, Zoals ze tijdens de verkoop voorstelden (de reisafstand bij een mankement vond ik nl wel een risico bij aankoop).

Als de kentekenplaat met een schroefje of bout en moer aan het achterspatbord geborgd zou zijn, was de kentekenplaathouder/achterlichtunit iig niet naar beneden geschoven van het achterspatbord, en was er überhaupt geen probleem geweest. Door de goedkope "alles klemt elkaar wel op zijn plek"-keuze van de ontwerper van Stromer bestaat dit probleem. Het is volgens mij te verwachten dat Stromers soms liggend vervoerd (moeten) worden. Dat dit niet bevordelijk voor de Stromer is, kan ik begrijpen. Dat dit vervolgens een veiligheidsprobleem oplevert doordat de kentekenplaat van het achterspatbord kan zakken, vind ik als consument dan weer niet te verwachten. Dit zou voorkomen kunnen worden door een borgmoertje te plaatsen. Goedkope oplossing voor een groot veiligheidsrisico.

Ik laat de boel morgen weer herstellen en als er geen andere veilige optie is, vraag ik dus om zo'n extra boutje met borgmoer in het achterspatbord. Ik wil niet meer fietsen met alleen dezelfde originele klem-constructie. Daar heb ik geen vertrouwen meer is.
Laatst gewijzigd door Johnny Markt op 26 okt 2019, 01:31, 2 keer totaal gewijzigd.
🇾🇪 ST2 MY 2018 black, 983 Wh, 11-28, CCPC (3,5 bar), Kinekt 2.1, black Spurcycle, en alles van Jroen( :ay )
:hy: Hallum-Drachten (44,7 km)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Johnny Markt schreef: 26 okt 2019, 00:31 2. En ja... ik heb de fiets 2 keer liggend vervoerd om bij de FM in Groningen te komen. Dat is namelijk 80 km rijden voor mij.

Persoonlijk vindt ik dat dit zou moeten kunnen.
Johnny Markt schreef: 26 okt 2019, 00:31Ik wil niet meer fietsen met dezelfde originele constructie. Daar heb ik geen vertrouwen meer is.
Als de boel is ontzet tijdens vervoer op zijn kant achterin de auto, dan is dit toch niet mis gegaan tijdens het fietsen? (Of in elk geval: niet begonnen met mis gaan/los laten tijdens het fietsen.) De constructie is bedoeld om het te houden tijdens het fietsen, niet om op zijn kant het gewicht van een Stromer te dragen in een rijdende auto.

Mega stevig oogt de constructie van de kentekenplaathouder niet, dat ben ik met je eens. Maar zolang het goed gaat tijdens "normaal gebruik" zoals dat juridisch heet (fietsen dus in dit geval), dan valt de dealer of fabrikant niks te verwijten. Als mijn achterderrie verbuigt tijdens vervoer in de kofferbak, of mijn remhendel breekt af, dan kan de dealer daar ook niks aan doen.

Natuurlijk moet er altijd eentje de eerste zijn bij wie dit mis gaat voordat we merken dat er een structureel probleem is. Hebben we ook met de laders gehad. Maar als we nu twee losse kentekenplaathouders/remlichten hebben, van Stromers die allebei op hun kant in de kofferbak zijn vervoerd, en verder geen enkele melding, dan snap ik het standpunt van de dealer wel.

Ik snap alleen niet waarom de dealer van Snelle Jelle dit bij de eerste melding niet heeft hersteld, want hierdoor ontstond hele dure gevolgschade en daar zou ik niet zomaar mee akkoord gaan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie