Achterwiellager

k_a_r_e_l
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:19
Locatie: W-VL
Merk SP: nog te bepalen na testritten

Stromeur schreef: 16 apr 2021, 21:55 Welke dealer was dat? Stromer daar kopen en die verklaring op schrift meevragen, zit je geramd.
Vandaag bij een andere dealer geweest, 5 km verderop. Die zegt dan weer het omgekeerde, nl lager is niet gemaakt om eruit te halen, tenzij je alles van de motor demonteert, wat volgens Stromer de bedoeling niet is. Zouden volgens hem C3 of C4 lagers moeten zijn die een héél lang leven beschoren zijn ze lang je ze maar niet molesteert met een hogedrukspuit.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die dealer heeft gelijk.

Bij de vorige generatie Stromers (ST1 X, klassieke ST2, ST2 S) wilde het wiellager nog weleens slijten na ca. 25.000km. Het gebeurde lang niet bij alle Stromers, maar het kwam wel voor. En de impact (kosten) is dan meteen heel erg groot.

Stromer heeft mij verteld dat de wiellagers van de nieuwe generatie (new ST1, new ST2, ST3, ST5) verbeterd zijn.

Mocht je willen weten hoe/waarom het nagenoeg onmogelijk is om het wiellager te vervangen: één van onze forumleden is hier uitgebreid mee aan de gang geweest, incl. foto's:

https://ww.speedpedelecreview.com/viewt ... f=8&t=4144
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Als de wiellagers verbeterd zijn zal dat de tijd uitwijzen of iemand moet weer een motor gaan openen.
Helaas gaan er af en toe ook wel eens een paar lagers vroegtijdig defect. Bij elk merk en elke kwaliteit lagers.
De beste manier voor een verbetering van een lager is eigenlijk een groter diameter lager.
Of een stalen lager wat sterker is, maar weer een betere waterdichting voor nodig is.
k_a_r_e_l
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:19
Locatie: W-VL
Merk SP: nog te bepalen na testritten

@Stromeur, bedankt voor je toelichting. Ik had al een vermoeden dat het om een verkoopspraatje ging. Vandaar dat ik het even in de groep smeet.
DidierBrabanders
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mar 2021, 19:24
Locatie: Neerpelt
Merk SP: ST2
Km-stand: 20000

Hallo,
Mijn st2maakte ook al schurend geluid, kon niet vinden waar juist
Crankas vervangen, trapaslagers vervangen, nieuwe ketting en achterderailleur (makkelijk allemaal zelf te doen als je wat handig bent ) schurend geluid bleef nog steeds
Gistren mijn achtrwiel nogmaals gedemonteerd
Cassette gedemonteerd, cassettehouder ook en alles goed gereinigd, zat wat roest on
In cassettehouder zaten 2 lagers, deze vervangen en alles terug opgezet kostprijs 15€!..
Fiets maakt geen geluid meer en loopt als nieuw

St2. 22000 km enkele rit werk is 42km Neerpelt Lummen
Ena1968
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 jul 2019, 14:28

Vrijdag mijn ST1X binnenbrengen. Ook een schurend geluid uit achterwiel. Technieker aan telefoon gehad en hij sprak meteen over de lagers. Gelukkig verzekering van Cargarant genomen. Fiets heeft 22000km en is uit garantie van september 2021.
Hopelijk wordt dit gedekt.
Opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijk veel haast. :cool2:
Engelen
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 jan 2021, 10:28
Locatie: Tessenderlo
Merk SP: Stromer St 3 2020
Km-stand: 15000

Mijn garantie is al een tijd voorbij maar

Hoelang kun je blijven verder rijden met versleten achterwiel lagers, op de st3 2020


Er zit wat speling op mijn wiel maar voor de rest heb ik geen problemen er mee…
Wil er zoveel mogelijk nog uit halen als het verder geen kwaad kan op andere onderdelen…
????
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Engelen schreef: 15 mar 2023, 20:18 Hoelang kun je blijven verder rijden met versleten achterwiel lagers
Zolang jij wil en het acceptabel vindt (geluid, uitlijning, wegligging). Je richt er geen bijkomende schade mee aan.

Inmiddels is er trouwens één Stromer dealer die de achterwiellagers vervangt, en er meteen betere in stopt. Dus dat is eventueel ook een optie. Zit wel in Nederland, maar opsturen kan ook:

https://www.stromerpedelec.nl/blogs/mot ... ed-pedelec
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Engelen
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 jan 2021, 10:28
Locatie: Tessenderlo
Merk SP: Stromer St 3 2020
Km-stand: 15000

Ooh dat is fijn, kan er in de toekomst nog mee verder dan..

Bedankt
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Let alleen op als je wiel echt wat op en neer gaat schuiven, dat gaat niet lekker met de uitlijning van je remschijf en voelt niet fijn in bochten.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie