Achterwiellager

Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Tomasj schreef: 22 jan 2020, 20:53 Sinds vorige week hoorde ik iets schuren achteraan. Ik dacht eerst dat het de schijfremmen waren, maar het schuren was ook hoorbaar tijdens het remmen.
Sinds begin vorige week liep het verbruik ook gevoelig op. Er was duidelijk iets anders mis.
Contact genomen met de fm die onmiddellijk aangaf dat hij een versleten achterwiellader vermoedde. Ik heb vandaag bevestiging gekregen van die hypothese. Ik had de laatste tijd ook af en toe de idee dat mijn achterwiel wat meegaf in de bocht (alsof het paraplu stond, maar dat was dus niet het geval).

Achterwiellager defect = nieuwe motor en dus achterwiel (want lager geïntegreerd in de motor). En aangezien Stromer geen ASI-motors meer levert, moet ook de motorkabel vervangen worden.
Goed dat dit nu, in januari 2020 gebeurt. Want ik heb nog 4 maanden garantie over, na 28000 km stromeren.

Ik moet wel drie weken wachten op levering van de onderdelen, ik ga dus enkele weken terug moeten karren naar het werk (alhoewel ik op echt mooie dagen wel de racefiets van stal zal halen). In theorie kan ik de Stromer nog gebruiken, maar ik denk toch dat ik dat heel fel ga beperken.
Bij mij schuurt er ook iets achteraan. Het rare is wel dat het alleen schuurt als trap dus als de motor kracht levert. Het geluid is geen permanent geluid dus afhankelijk van de snelheid. Het komt zeker uit het achterwiel omdat het geluid niet afhankelijk is van mijn cadans (trapas). De rem is het volgens mij niet. Ik heb een tijdje het idee dat de motor minder vermogen levert. Ik haal mijn topsnelheid niet meer (accu is nog geen half jaar oud). Ik heb geen garantie meer dus hoop heel erg dat het niet de lagers zijn.

Hoe zou jij het schurend geluid bij jou omschrijven?
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik heb net bij mijn fiets geconstateerd dat de rempads (remblokjes) continue aanliepen. :shock:
Afstellen was van de caliper (remklauw) een klusje van nauwelijks 1 minuutje, dus maandag weer met minder energieverbruik heen en weer. Doordat de rempads continue tegen de schijfrem schuurden, ben ik nu al toe aan nieuwe rempads. Het verklaart voor mij ook gelijk het hogere verbruik waar ik mee te maken had.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Goed excuus. Vond nl. dat je de laatste tijd al als een krant aan het fietsen was. :mrgreen:

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Elsje schreef: 16 feb 2020, 15:34 Bij mij schuurt er ook iets achteraan. Het rare is wel dat het alleen schuurt als trap dus als de motor kracht levert. Het geluid is geen permanent geluid dus afhankelijk van de snelheid. Het komt zeker uit het achterwiel omdat het geluid niet afhankelijk is van mijn cadans (trapas). De rem is het volgens mij niet. Ik heb een tijdje het idee dat de motor minder vermogen levert. Ik haal mijn topsnelheid niet meer (accu is nog geen half jaar oud). Ik heb geen garantie meer dus hoop heel erg dat het niet de lagers zijn.

Hoe zou jij het schurend geluid bij jou omschrijven?
Geluid is eigenlijk niet zo verschillend van het schurend geluid van remmen. Maar met wat ik lees, zou je wel eens hetzelfde probleem kunnen hebben. Om te weten of het de lagers zijn, kan je ook eens wat harder remmen, want wanneer je remt zou je geen geschuur meer mogen horen van de remmen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Huubster
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 68
Lid geworden op: 07 aug 2019, 18:24
Locatie: Muiderberg
Merk SP: Stromer

Tomasj schreef: 22 jan 2020, 20:53 Ik moet wel drie weken wachten op levering van de onderdelen, ik ga dus enkele weken terug moeten karren naar het werk (alhoewel ik op echt mooie dagen wel de racefiets van stal zal halen). In theorie kan ik de Stromer nog gebruiken, maar ik denk toch dat ik dat heel fel ga beperken.
Hi Tomasj,

Ik heb op mijn 6mnd oude ST2s en 3.500km verder hetzelfde issue. Ik was benieuwd of jij inmiddels al een nieuw wiel in je fiets hebt. Ik lees wat verhalen over moeilijk leverbaar e.d. Bij mijn FM (welbekende in A'dam) is de garantie aanvraag 2 weken geleden gedaan, maar ben benieuwd hoe dat zal verlopen, heb nog niks vernomen.

Ik fiets er nog wel mee, ik heb tot nu toe alleen maar 'last' van het geluid, nog geen andere verschijnselen die mij van het fietsen weerhouden..

Grtz,
Huub
Stromer ST2s 2018 met BodyFloat, Van Zijp spatbord verlenger/versteviger met SKS spatlap, 1 zwarte Ortlieb Backroller High Visibility (rechts dragend :D ) en Abus Pedelec 2.0 helm.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Fiets zou deze week hersteld worden (onderdeel is verzonden vanuit Duitsland, maar nog niet bij de fm)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Huubster
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 68
Lid geworden op: 07 aug 2019, 18:24
Locatie: Muiderberg
Merk SP: Stromer

Dus geen 3 weken levertijd helaas.. Ik hoop voor je dat het dan nu snel geregeld wordt.

Ik hou mijn vingers gekruisd voor het verloop bij mij, ik wil met het voorjaar op komst toch zeker niet in de auto stappen..? Net nu we zoveel regen en wind hebben getrotseerd!
Stromer ST2s 2018 met BodyFloat, Van Zijp spatbord verlenger/versteviger met SKS spatlap, 1 zwarte Ortlieb Backroller High Visibility (rechts dragend :D ) en Abus Pedelec 2.0 helm.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Kan zijn dat er weer voorraad is bij Stromer, aangezien het wiel van Tomasj nu ook eindelijk in de buurt van zijn FM begint te komen. Die wielen worden in batches gemaakt, ze zijn niet "made to order".
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Huubster
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 68
Lid geworden op: 07 aug 2019, 18:24
Locatie: Muiderberg
Merk SP: Stromer

Ik hoop dat je gelijk hebt Stromeur!
Stromer ST2s 2018 met BodyFloat, Van Zijp spatbord verlenger/versteviger met SKS spatlap, 1 zwarte Ortlieb Backroller High Visibility (rechts dragend :D ) en Abus Pedelec 2.0 helm.
peeters
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 mar 2020, 22:03
Locatie: Wechelderzande
Merk SP: stromer st5 le
Km-stand: 6600

Ik kom juist van de fietswinkel daar hebben ze een nieuwe motor gestoken in garantie maar ze zijden om de garantie te verlenen omdat de onderdelen duur zijn . We kunnen de garantie verlenen met 3 jaar en in mijn geval zou het 89 euro kosten per jaar zijn.
ik probeer 3x per week 75 km te doen
kempen antwerpen kempen
Plaats reactie