Ketting en cassette ST1X (10-speed)

Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 176
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer St2 pinion
Km-stand: 24048

andy666 schreef: 04 sep 2021, 20:09
JanR schreef: 04 sep 2021, 19:36 Ik heb een Ultegra 6700 cassette (12-13-14-15-17-19-21-24-27-30) erop gelegd icm een KMC X10 ketting.
Ik mistte de 12 en 14. De 11 vind ik leuk voor op een omafiets of downhill.
De KMC moest wel inlopen op de Shimano cassette, maar nu loopt en schakelt het heerlijk.

Met een kleinere cassette moet wel de B-tension schroef bijgesteld worden anders schakelt het niet lekker op de grotere kransjes. Op de grootste tandwiel ligt de ketting sowiso te schuin en ratelt altijd.
Waar zit die B vension schroef ergens?
Zou morgenvroeg anders eens willen proberen om het zelf rustig fijn af te regelen.
Je had vast al wat gevonden, maar bij deze:


Het beste Youtube filmpje dat ik tot nu toe gevonden heb voor het afstellen van de achterderailleur is deze:
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 176
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer St2 pinion
Km-stand: 24048

Edgecrusher schreef: 05 sep 2021, 08:52]

Vanaf Deore10sp is het volgens mij al HG (hyperglide), een mooie marketingterm, dat het schakelen soepeler, sneller met minder slijtage zou moeten laten verlopen, zodat je makkelijker kan doortrappen bij het schakelen. Maar dit heeft weinig met de uitlijning/ afstelling te maken.
Minder slijtage van de ketting? Maar de cassette slijt sneller. Door alle facetten die aan de tandwielen zitten om de ketting soepeler van tandwiel naar tandwiel te laten glijden zal het minder lang meegaan. Beter voor de sales van Shimano. :mrgreen:

Er is nu ook een hyperglide+.
Aardig filmpje op de website van Shimano:

https://bike.shimano.com/en-EU/technolo ... -plus.html
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Plaats reactie