Ketting en cassette ST1X (10-speed)

Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Het hoeft geen e-bike ketting te zijn. Er is geen motor die de ketting belast, enkel jij zelf net als bij een gewone fiets.
lucasdepeer
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 nov 2020, 23:56

Jins schreef: 04 jun 2021, 11:41 Het hoeft geen e-bike ketting te zijn. Er is geen motor die de ketting belast, enkel jij zelf net als bij een gewone fiets.
Oh je hoeft dus geen e-bike ketting te kopen voor een stromer? Dat had ik nooit gedacht. Dat maakt de keuze een pak ruimer.
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 486
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever B-Speed / Grace easy IG
Km-stand: 25052

Ich denke die Entwicklung der Ebike-Kette kommt vor allem aus dem Marketing.

Durch diese Kennzeichnung ist sie gleich ein paar Euro mehr wert.




Ik denk dat de ontwikkeling van de Ebike-keten vooral van de marketing komt.

Door deze markering is het een paar euro meer waard.
spuis
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jun 2021, 13:58
Locatie: Haarlem
Merk SP: Stromer
Km-stand: 5100

Als newbee op dit forum en op de Stromer hierbij mijn ervaring na het wisselen van cassette en ketting op de ST1X:

Ik heb een Shimano CS-HG500-10 Cassette 10-speed 11-32 cassette besteld, deze was met een kettingzweep en shimano cassette afnemer te wisselen. Uiteindelijk paste mijn momentsleutel niet, dus de lokale fietsenmaker heeft voor een pak koekjes deze op 40NM aangetrokken.
Als ketting de Connex10SE gebruikt, enigszins een overkill maar als grote voordeel een herbruikbare master link/quick link. Dus je pakt nu heel makkelijk de ketting eraf en weer erop!
Omdat het achterwiel er toch af moest meteen maar even de derailleurwieltjes, binnen en buitenband vervangen. Benodigdheden: momentsleutel voor achterwiel en klein gereedschap voor wieltjes.
Al met al 2 uur werk, maar fiets is weer als nieuw met een nieuwe cassette 11-32. Fietst heerlijk!
Ik heb geen ervaring met sleutelen aan fietsen, maar wel 2 rechterhanden. Met een youtube filmpje goed te doen!
Stromer ST1X 25km enkele reis, mooi weer fietser.
Spatbord verlenger en 11-32 cassette
andy666
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2018, 15:40
Locatie: Hamme
Merk SP: Stromer
Km-stand: 8000

Ik heb onlangs mijn cassette laten vervangen door een 11-25 cassette. Helaas door corona was er bij de FM niets op stock en heb ik door een collega, die oud FM is, de cassette en nieuwe ketting laten leggen. Helaas lukte het hem niet om de versnellingen goed af te regelen. Vorige week bij vaste FM geweest voor jaarlijks onderhoud en hem ook gevraagd om naar de versnellingen te kijken. Helaas lukt het hem ook niet om deze goed af te regelen. Volgens hem komt dit omdat de 11-25 kleiner is van tandwielen dan de standaard 11-42.
Probleem nu is dat ik de kleinste versnelling niet kan gebruiken want daar schiet hij steeds af en de derde laatste maakt een ongelooflijk ratelend geluid waardoor ik eigenlijk enkel de voorlaatste en de 4e laatste kan gebruiken.
Iemand een idee of dit te verhelpen is? Of moet ik terug een nieuwe standaard cassette bestellen?
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Heeft de FM ook een nieuwe derailleur gemonteerd?

Ik heb ook een 10 speed cassette met tandje 12 (welke ik heel erg miste voor mijn gewenste cadans op cruise snelheid), maar daarbij is er ook een sram derailleur geïnstalleerd.

Als je de oude gebruikt, kan je deze (als ik het goed heb) alleen goed afstellen op een deel van de cassette.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Lijkt mij onzin bij 10 speed. Mijn Bulls (Shimano Deore XT 10 speed) had origineel ook een MTB cassette, daar zit nu een 11-28 oid race cassette op (weet niet exact hoe groot het grootste tandwiel is). Werkt perfect.

Heb je een link naar de cassette die je erop hebt laten leggen? En welke derrie heb jij?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Nieuwe derailleur is geen must, een kortere kooi heeft wel een voordeel.
Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 176
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer St2 pinion
Km-stand: 24048

Ik heb een Ultegra 6700 cassette (12-13-14-15-17-19-21-24-27-30) erop gelegd icm een KMC X10 ketting.
Ik mistte de 12 en 14. De 11 vind ik leuk voor op een omafiets of downhill.
De KMC moest wel inlopen op de Shimano cassette, maar nu loopt en schakelt het heerlijk.

Met een kleinere cassette moet wel de B-tension schroef bijgesteld worden anders schakelt het niet lekker op de grotere kransjes. Op de grootste tandwiel ligt de ketting sowiso te schuin en ratelt altijd.
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
andy666
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2018, 15:40
Locatie: Hamme
Merk SP: Stromer
Km-stand: 8000

FreddyH schreef: 04 sep 2021, 18:33 Lijkt mij onzin bij 10 speed. Mijn Bulls (Shimano Deore XT 10 speed) had origineel ook een MTB cassette, daar zit nu een 11-28 oid race cassette op (weet niet exact hoe groot het grootste tandwiel is). Werkt perfect.

Heb je een link naar de cassette die je erop hebt laten leggen? En welke derrie heb jij?

De cassette is een shimano CS-HG-500 10 speed en dit met de gewone standaard derailleur.
Plaats reactie