welke snelheid halen jullie ?

Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

Haal op mijn X-speed pinion ongeveer 48km/h op gps.
DaanDaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 mar 2019, 11:25
Locatie: Nederland
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9000

Op mijn ST3 stopt de ondersteuning boven de 48,5 km/u direct. Dan is het ook gelijk zwoegen.

Mijn traject heeft geen afdalingen. Harder dan 51 km/u ben ik dan ook nog nooit gegaan.
🇳🇱 | 🚲 ST3 SPORT L | 2020 | 🔋 983 |
ZWART
SirJohnDoe
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 64
Lid geworden op: 30 nov 2020, 23:32
Merk SP: Stromer ST3 2019

FreddyH schreef: 01 dec 2020, 13:26
SirJohnDoe schreef: 01 dec 2020, 13:21 Het viel me sowieso al op in de actieradius posts dat de gemiddelde snelheid van mensen erg laag is, zou dat hier aan kunnen liggen?
Gemiddelde snelheid van mensen zegt precies niks. Als je een vervelend stoplicht of een flinke 30 km/h zone in je route hebt dan zakt de gemiddelde snelheid aanzienlijk... Dan heb ik het nog niet over drukte op de weg, wind, conditie van de bereider, ... Ofwel: staar je daar niet blind op.
Uiteraard is het nogal anekdotisch, maar als ik het vergelijk met mijn eigen situatie, welke ik zo'n beetje als het slechts denkbare scenario zie, zijn de gemiddeldes vrij laag:

Mijn gemiddelde is 37,7 km/u heen, en 37,4 km/u terug (GPS), op basis van mijn Garmin horloge, over de periode november t/m 9 december

Met:
- 19 en 22 km, heen/terug
- ca. 10 km door de stad heen/terug
- 13 stoplichten heen en 9 terug
- Ca. 5 km 30 km zones met drempels terug (moet zeggen dat ik me er niet heel strak aan hou).
Golvas schreef: 01 dec 2020, 14:03
SirJohnDoe schreef: 01 dec 2020, 13:21 met de 983 wH batterij zou ik een veel beter bereik dan met mijn huidige Klever X Speed hebben.
Is een tweede batterij (570Wh, 850Wh en binnenkort 1200Wh) geen oplossing voor het probleem met het bereik van je Klever ?
Denk het wel, maar ik begrijp dat deze 1700 euro gaat kosten, dus dat wordt hem niet.
Stromeur schreef: 01 dec 2020, 16:48
sjjan schreef: 01 dec 2020, 15:06 Op de OMNI kom ik niet verder dan 44-46 km/uur wat in GPS snelheid iets minder is.
De topsnelheid op de OMNI van de verschillende Stromer modellen schommelt zo rond de 46,5 a 48,5km/u. De topsnelheid van de test-Klever X-Speed PINION die ik hier twee maanden heb gehad ligt hoger dan die van de meeste Stromers. X-Speed rijders behoren daarmee tot de zeldzame SP-ers die een gemiddelde Stromer voorbij kunnen steken.

Persoonlijk vind ik dat allemaal gerommel in de marge. Het is geen wedstrijd, en zoals LNY zeer terecht al aangeeft, is topsnelheid nauwelijks van invloed op de gemiddelde snelheid. Dat gaat om omstandigheden, conditie en rijgedrag.

Maar, als de ondersteuning daadwerkelijk wordt gekapt ónder de 45km/u op de OMNI, dan is er iets niet in orde en dat dient de FM te herstellen.

Naast ondersteuning op 3, trapsensor op 100, recup uit en trapsensor kalibreren vroeg ik mij nog af: was je accu 100% vol geladen? Als er b.v. nog maar 30% in zit, dan ga je dit merken aan de ondersteuning en aan de topsnelheid. (Instelling vanuit Stromer, kan de eindgebruiker niks aan wijzigen.)

Dat gezegd hebbende: wil je hard, harder, aller-aller- állerhardst, dan legt de ST1 X het inderdaad af tegen een X-Speed.
Jammer dat Stromer ze zo strak afstelt. Vooral omdat er wettelijk gezien wat marge op mag zitten, en als de ondersteuning iets ruimer zou worden afgebouwd (met 100% ondersteuning bij 45 km/u GPS) dit tot een soepelere ervaring zou leiden denk ik.

De redenering dat het rommelen in de marge is en het geen wedstrijd is, zit wat in, maar ik heb sterk het gevoel dat 45 km/u net aan is om mee te rijden op 50 km/u wegen. Als de speedpedelec als enige voertuig op de rijbaan een hele harde max. snelheid heeft is dit wel nadelig. Daarnaast is er een reden dat men voor Stromer kiest, en niet voor een model met middenmotor, hoewel daar uitstekende SP's tussen zitten: ze bieden simpelweg niet voldoende ondersteuning.

De ST1X die ik testte had maar 30% accucapaciteit toen ik ging testen, dus dat heeft mogelijk meegespeeld.

Deze week ben ik overigens van plan een tweedehands ST3 aan te schaffen, dus ik ben benieuwd.
Muiske
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 feb 2020, 17:32
Locatie: Genk, Limburg, België

Ik merk met mijn ST1x dat ik de ene keer makkelijk 45km/u haal en de andere keer net geen 43km/u (onder bijna dezelfde rijomstandigheden). Ik rij op stand 3 en sensor op 100%.
Meestal haal ik 45 wanneer ik pas thuis vertrokken ben (accu 100%) maar na een paar bochten (remmen) en terug optrekken haal ik net geen 43. Die 43 voelt dan ook echt als een blok aan, ik moet enorm veel kracht doen (en houden) om 45 te halen wat mij niet normaal lijkt want even tevoren ging dat heel makkelijk.
Ik heb ondertussen al van alles geprobeerd maar kan de oorzaak niet achterhalen. Onderweg al eens een paar keer gestopt om te kalibreren maar dat lost dit probleem ook niet op.
Ik heb een aantal maanden geleden wel problemen gehad met de wielsensor (de fiets bleef ondersteuning geven zonder te trappen na in een hevige regenbui gereden te hebben) en de FM heeft toen de wielsensor zuiver gemaakt en met isolatietape :bh: gezorgd dat er geen vuil en water meer in kan. Toen ik hem vroeg waarom de wielsensor dan niet vervangen was gaf hij aan dat de sensor niet de juiste foutcodes aangaf om een vervanging onder garantie te (mogen)doen :o
Het reinigen van de wielsensor viel zelfs niet onder de garantie volgens de FM en heb ik moeten betalen.
Kan deze sensor dit probleem geven?
Huidige SP: Leasing ST3 2023 Pinion, 983W accu, Stromer/Wren verende voorvork,
Vorige SP: ST1x 2019, 618W accu, Stromer/suntour verende voorvork, 16000km.
Vorige SP: R&M Roadster Touring HS 2017, 500W accu, 12500km
W/W 11km enkel
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als dit steeds gebeurt na remmen, dan denk ik eerder aan een remsensor die niet helemaal gangbaar meer is en/of te strak is afgesteld.

Overigens ondersteunt elke Stromer minder krachtig naarmate de accu verder leeg raakt. Ik voel dit met mijn ST2 S al bij een restcapaciteit van ca. 70%.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Muiske schreef: 29 dec 2020, 15:52 Het reinigen van de wielsensor viel zelfs niet onder de garantie volgens de FM en heb ik moeten betalen.
Kan deze sensor dit probleem geven?
Daarmee zou ik niet akkoord gaan:
1. volgens de fabrikant van de sensor hoeft deze niet schoongemaakt te worden, dus dat gaat geen enkel probleem oplossen
2. voor iets dat geen oplossing is wil ik niet betalen
Muiske schreef: 29 dec 2020, 15:52en de FM heeft toen de wielsensor zuiver gemaakt en met isolatietape :bh: gezorgd dat er geen vuil en water meer in kan.
Terwijl dit potentieel problemen kan gaan opleveren (het is niet voor niets dat de sensor zonder tape gemonteerd wordt) :ck:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Muiske
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 feb 2020, 17:32
Locatie: Genk, Limburg, België

Stromeur schreef: 29 dec 2020, 16:06 Als dit steeds gebeurt na remmen, dan denk ik eerder aan een remsensor die niet helemaal gangbaar meer is en/of te strak is afgesteld.

Overigens ondersteunt elke Stromer minder krachtig naarmate de accu verder leeg raakt. Ik voel dit met mijn ST2 S al bij een restcapaciteit van ca. 70%.
Kan je die remsensoren in het servicemenu uitlezen? Of hoe kan je die controleren?
Is het niet zo als er een remsensor blijft hangen je dan continue veel weerstand/weinig ondersteuning voelt?
Huidige SP: Leasing ST3 2023 Pinion, 983W accu, Stromer/Wren verende voorvork,
Vorige SP: ST1x 2019, 618W accu, Stromer/suntour verende voorvork, 16000km.
Vorige SP: R&M Roadster Touring HS 2017, 500W accu, 12500km
W/W 11km enkel
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ga in het Service Menu naar Sensors. Daar zie je bovenin de TMM waarden, en daaronder de remsensoren. De status wijzigt als je de remmen inknijpt en weer los laat. Kijk meteen ook eens wat de sensorwaarden zijn?

Dit hoeft het inderdaad niet te zijn, maar het kan wel en het is één van die dingen die een FM zou moeten nalopen bij ondersteuningsproblemen. Net als controleren of de meest recente FW op de Stromer zit, aanhaalmoment achterwiel as nalopen, controleren of de sensorwaarden tijdens het fietsen verlopen en eventueel de sensor uitnemen en op correcte wijze herpositioneren.

Ik hoop dat je dealer dit allemaal heeft gedaan voordat-ie je liet betalen voor een actie die niks heeft geholpen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Muiske
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 feb 2020, 17:32
Locatie: Genk, Limburg, België

Stromeur schreef: 29 dec 2020, 21:09 Ga in het Service Menu naar Sensors. Daar zie je bovenin de TMM waarden, en daaronder de remsensoren. De status wijzigt als je de remmen inknijpt en weer los laat. Kijk meteen ook eens wat de sensorwaarden zijn?

Dit hoeft het inderdaad niet te zijn, maar het kan wel en het is één van die dingen die een FM zou moeten nalopen bij ondersteuningsproblemen. Net als controleren of de meest recente FW op de Stromer zit, aanhaalmoment achterwiel as nalopen, controleren of de sensorwaarden tijdens het fietsen verlopen en eventueel de sensor uitnemen en op correcte wijze herpositioneren.

Ik hoop dat je dealer dit allemaal heeft gedaan voordat-ie je liet betalen voor een actie die niks heeft geholpen.
Allereerst aan allen de beste wensen voor het nieuwe jaar.

TMM waarden zitten rond 1.3
De remsensoren werken correct volgens hetgeen ik zie in het service menu.
Een paar weken geleden is de achterwielmotor (wegens defect lager) en controller (wegens een laadprobleem) vervangen dus het aanhaalmoment zou juist moeten zijn en ook de FW zou up-to-date moeten zijn (is nu 4.3.1.2.).
Die sensor kan dus afgesteld worden?
Huidige SP: Leasing ST3 2023 Pinion, 983W accu, Stromer/Wren verende voorvork,
Vorige SP: ST1x 2019, 618W accu, Stromer/suntour verende voorvork, 16000km.
Vorige SP: R&M Roadster Touring HS 2017, 500W accu, 12500km
W/W 11km enkel
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Ik lees 2x "zou moeten".

Assumption is the mother of all fuck ups!!
ST3 cool white - sport - 983Wh
Plaats reactie