Lage rugpijn & polspijn bij het pendelen

Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Gaat weinig veranderen in TS zijn polsen ... ;)
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

In die zin wel, dat sterkere rugspieren ervoor zorgen dat je wat minder "zwaar" voorover op je bike zit.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

We rijden op Belgische fietspaden, vergeet dat niet ... ;)
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Juist, dat was ik inderdaad even vergeten. In dat geval: lekker tweaken die ST1 X.

Overigens had ik met mijn ST2 S ook wat last van de polsen en heb er zelf een riser/backsweep stuur op gezet. Sindsdien is het stukken beter. Het is ook niet voor niks dat Stromer bij nieuwere modellen meer stuur- en stuurpenopties is gaan aanbieden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
lucasdepeer
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 nov 2020, 23:56

Okee even samenvatten wat ik heb geleerd.

-Bandendruk eens verlagen zien of dat helpt.
-Naast fietsen ook even die core verstevigen, die dikke pens trekt mn wervelzuil helemaal scheef.
-Horen bij FM of stuurpen van 17" model kan & evt stuur vragen met een backsweep of riser.
-eventueel stuurpenvering om rake klappen op te vangen.

Bedankt voor het puike advies allemaal!
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

Zere polsen is toch gewoon een verkeerde houding?
WillemvdK
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 aug 2020, 20:50

Marco69 schreef: 27 nov 2020, 19:57 Heb je ook oefeningen gedaan om je buikspieren te trainen? Pijn in de onderrug komt bij schaatsen en wielrennen (fietsen) veel voor .. laat ik nou net deze 2 sporten beoefenen. Wat ik altijd heb getraind en blijf trainen is mijn buik- en rugspieren. Oefeningen zoals: planken en Squads helpen enorm veel. Maar het blijft lastig om ontspannen op de fiets te zitten als je onderrug niet fijn aanvoelt. Op je ademhaling letten en ook je buikspieren gebruiken helpen ook.
Precies wat Marco zegt. Rugpijn bij fietsen is meestal een kwestie van trainen. En als je rug zwak is ga je vanzelf meer leunen op je polsen en dan ontstaat daar het volgende probleem.
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

V.w.b. de "polspijn" zou je ook deze combinatie kunnen overwegen om dit te verminderen / op te lossen:

- smaller/breder stuur
- ander stuur met andere "back-sweep" waardoor een iets andere hoek van het polsgewricht/zithouding
- innerbarends (SQlab 411) voor afwisselen belasting van de pols
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Het stuur te krampachtig vasthouden is ook niet goed.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
lucasdepeer
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 nov 2020, 23:56

Ik heb nog eens een goede rit gemaakt, en de pijn in mijn polsen is eigenlijk het minste.
Ik denk ook dat ik het verkeerd verwoord heb want het is eerder in de handpalm te doen. Waarschijnlijk van het zware steunen op mijn stuur.
Plaats reactie