Lage rugpijn & polspijn bij het pendelen

lucasdepeer
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 nov 2020, 23:56

Hoi allemaal,

Heb sinds juni een puike ST1x aangekocht. Ik ben er (nu al) verslaafd aan. Heb nog maar 3000km op de teller maar ik heb ook de plannen & voornemens om er meer op te zetten. Ik merk echter dat er iets niet helemaal pluis is op de fiets. Ik sukkel meestal in de laatste helft van de rit (33km enkel) met een ongemakkelijk gevoel in de rug & polsen. Ik kom ook oneffen fietspaden tegen en elke slag die ik tegenkom helpt er natuurlijk niet bij. Ik heb echt het gevoel alsof ik te hard op mijn stuur moet steunen

Ik heb al wat liggen experimenteren met zadelpositie om te kijken of het daarmee opgelost is maar tevergeefs. De FM waar ik standaard ga is helaas ook gesloten met heel de covid waanzin dus daar kan ik niet gaan voor advies.

Ik was eens aan het kijken en zag dat er andere stuurpennen & sturen zijn van stromer zelf die het misschien kunnen oplossen. Heeft iemand hier enige ervaring mee? Ik hoop niet dat een verandering in positie helaas ook een verandering in snelheid met zich meebrengt. Ik fiets momenteel op een comfortabele 37km per uur met mijn ST1x.

Bedankt alvast! Lucas
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

lucasdepeer schreef: 27 nov 2020, 17:44 Heeft iemand hier enige ervaring mee?
Ik heb zelf een andere stuurpen én stuur op mijn ST2 gemonteerd (waarmee ik wil zeggen dat het perfect kan), maar ik zou je willen aanraden om eens met je SP tot bij een bikefitter te gaan : meten is weten.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Maarten
Pro
Pro
Berichten: 49
Lid geworden op: 05 jun 2018, 13:18

Ook een verende zadelpen is goud waard.
ST1x 2018
Klever X speed 2021
lucasdepeer
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 nov 2020, 23:56

Maarten schreef: 27 nov 2020, 18:45 Ook een verende zadelpen is goud waard.
Die staat er al standaard op! Heb het traject enkele keren met de gewone fiets gedaan (zonder vering). Met enkele dagen niet zitten tot gevolg. :shock:
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Je hebt al geëxperimenteerd met de bandenspanning ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Fabian
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 44
Lid geworden op: 14 nov 2020, 12:15
Locatie: Bruxelles
Merk SP: STROMER ST3 PINION
Km-stand: 28000

Ik had dezelfde zorgen (rugpijn en polsen)
Ik heb een Bodyfloat Kinect en een Redshift ShocksStop voor het stuur geïnstalleerd.
Het is een investering, maar 2 uur per dag in het zadel is geen overbodige luxe.
Voor de druk heb ik 3,5 bar aan de achterkant en 3 aan de voorkant gezet.
2.5 aan de voorkant bevalt me ​​niet, ik voel het wiel echt verschuiven in de bochten.
lucasdepeer
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 nov 2020, 23:56

Golvas schreef: 27 nov 2020, 19:08 Je hebt al geëxperimenteerd met de bandenspanning ?
Nog niet, denk dat ze beide op 3.5 staan. Heb je aanbeveling voor lagere druk?
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Ja hoor : ga eens naar 2 bar.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer biedt voor de ST1 X geen officiële alternatieve stuur- en stuurpennen aan, maar: als jouw ST1 X een 20" of 22" is: op de 17" ST1 X zit een kortere stuurpen, die kan jouw dealer vast voor je bestellen.

Daarnaast biedt Stromer voor latere modellen (ST1, ST2, ST3) drie verschillende sturen aan. Naast een recht stuur dat op jouw ST1 X zit, is er ook een stuur met 15 grade bracksweep/0mm rise, en een stuur met 20 graden backsweep en 20mm rise.

Zie: viewtopic.php?p=89965#p89965

Hoewel ze er officieel niet voor bedoeld zijn, passen die sturen ook gewoon op de ST1 X, zijn standaard maten.

Ik ben geen bike fitter en ik kan niet zien hoe jij op je bike zit, maar een kortere reach kan goed helpen tegen lage rugpijn en een stuur met backsweep tegen pijn aan je polsen. Met een riser stuur kom je ook nog eens wat rechter op te zitten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Marco69
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 381
Lid geworden op: 05 jun 2020, 12:01
Locatie: Abcoude
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 13.200

Heb je ook oefeningen gedaan om je buikspieren te trainen? Pijn in de onderrug komt bij schaatsen en wielrennen (fietsen) veel voor .. laat ik nou net deze 2 sporten beoefenen. Wat ik altijd heb getraind en blijf trainen is mijn buik- en rugspieren. Oefeningen zoals: planken en Squads helpen enorm veel. Maar het blijft lastig om ontspannen op de fiets te zitten als je onderrug niet fijn aanvoelt. Op je ademhaling letten en ook je buikspieren gebruiken helpen ook.
ST2 LE | Redshift Shockstop | SPD | W-W <-->15km
Plaats reactie