Accu capaciteit

bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Jan-Willem Wisselink schreef: 26 jan 2021, 21:13 Zie volgende video:

Laat de batterij helemaal op. Ga naar het service menu. Doe de run sit test. Maak daar een video van; want de @@@Wh waarde vliegt in een oogwenk voorbij. Je kan op de video het frame vinden met de waarde :-)

Ik heb het vermoeden dat Stromer standaard 10% reserve aanhoud om te batterij niet helemaal te ontladen. Mijn vermoeden is dan ook dat de waarde die je ziet minus die 10% reserve is.
*Werkt dit ook met nieuwere firmware updates? Ik krijg dit bij mijn ST2 2015 ook niet voor elkaar. Vorig jaar (maart 2020) gekocht met 950km op de teller, bij ca. 1200km was de accu nog 98%. Ben wel benieuwd wat het nu is, ik laad hem ca. 1x per week op tot 100%, verder doe ik alleen deelladingen, op het werk en thuis (om tijd te besparen en omdat tot 100% laden sowieso niet goed is voor je accu) - ik ben benieuwd naar het resultaat.

JA tot 100% laden is slecht voor je accu, een lithium ion is niet graag onder de 10% SOC en niet graag boven de 90% SOC (lees; waarom Tesla en andere fabrikanten aanraden je maximum percentage in te stellen voor dagelijks gebruik dat hij daarbij stopt); heb je de range wel helemaal nodig? (vakantie oid, of andere lange rit) -> dan laad je hem volledig op :ay
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

De firmware versie op mijn ST1x met de oude zwart/wit Omni is 3.4.2.1. Zover ik zie op de stromer site is dat ook de laatste versie voor deze omni: https://www.stromerbike.com/en/support/software.

Jouw ST2 uit 2015 heeft (zover ik weet) ook de oude Omni. Dus dat zou moeten werken. Welke firmware versie heb je?

100% opladen indien je gelijk gebruikt is geen probleem. Ik laad hem altijd in de nacht voor de rit op tot 100% en overdag op mijn werk voor de terugrit. 100% opladen en wegleggen voor langere tijd zonder gebruik, is inderdaad minder goed voor je accu.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Lexveen schreef: 27 jan 2021, 19:59 Ah, SOH is State Of Health. Maar dan ben ik er al, want de SOH stond in het menu: 92,8% Dat zou dus 912 Wh zijn. Mij lijkt 7,2% capaciteitsverlies in 30 maanden wel netjes. Dan kan ik nog wel wat jaren vooruit.

Maar ik wil het adhv de verbruiken en de data van de Omni vergelijken. Ik heb vandaag met een nauwkeuriger “meting” begonnen.
Ik ben vandaag gestart met een 100% accu, heb er volgens de OMNI vanmiddag 0,09KWH afgereden en hij staat nu op 92%. Als 8% overeenkomt met 90Wh, dan zou 100% dus 1125Wh zijn. Dan zijn heel andere waardes dan in de vorige sessies. Het lijkt me ook sterk met een 983Wh accu, dus ik zal de verbruiken in de komende dagen bijhouden en doorrekenen.
Dat is dan zonder de 10% reserve. Als je die meerekent, kom je uit op 983*0,9*0,928 = 821Wh.

Als ik de Stromer data rechtstreeks van de server trek (zie elsewhere op dit forum als je zelf wil gaan hacken.. maar blijkbaar kan je hem dus al uit de nieuwe OMNI-C aflezen); kreeg ik een SOH van 96% terug. Als ik dan de test in de video deed; gaf de fiets 850Wh aan. Dit kan ik alleen maar rijmen met elkaar, als ik de eerder genoemde 10% reserve meereken: 983*0.9*0.96= 849,3Wh.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 176
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer St2 pinion
Km-stand: 24048

Deze Duitse meneer legt het goed uit:
2E8E449B-BF70-4895-8A72-30C532291DE4.png
2E8E449B-BF70-4895-8A72-30C532291DE4.png (2.06 MiB) 2494 keer bekeken
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Zoals de man in het filmpje uitlegt, zit de 10% er dus bij inbegrepen. Anders zou hij er nog 10% bij moeten tellen en komt hij op 770Wh dat 94,6% is van de oorspronkelijke capaciteit.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Zijn aanname is dat je als gebruiker de volle 814Wh (stromer opgave capaciteit van de goudkleurige accu) ter beschikking hebt. Dat zou naar de consument goed zijn als dat zo is.

Maar ik trek het in twijfel. Ik heb een keer een nieuwe blauwe accu in mijn fiets op eerder beschreven wijze getest; met een SOC van 100% en SOH van 99% kwam de test waarde op 880Wh. Dat doet mij dus vermoeden dat stromer van de 983Wh opgegeven capaciteit 10% 'achterhoudt' welke je niet kan gebruiken ter bescherming van de accu.

Ik hou zelf ook een spreadsheet bij waarin meerder malen per jaar deze test op mijn beide blauwe accu's doe. Hierdoor kan ik grafisch ook de degradatie weergeven. Zal er eens een plaatje van maken.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Een volle, onbelaste 3.6 of 3.7 V Li-ion cel heeft een spanning van ongeveer 4.2V. Op dat moment heeft deze de maximale hoeveelheid capaciteit, we noemen dat dan 100%.

Bij belasting van die cel zakt de spanning in, waarbij geldt dat hoe zwaarder belast hoe meer de spanning inzakt. Als je dan stopt met belasten herstelt die spanning zich deels. Met andere woorden: als de cel leger raakt dan gaat de spanning die hij aflevert omlaag.

Als de cel zo lang belast wordt dat de celspanning helemaal naar 0V zakt dan heb je de maximale hoeveelheid capaciteit die in die cel zat benut. Bij een 3.5Ah cel heb je dan theoretisch 3.5Ah aan capaciteit benut. Theoretisch omdat er altijd spreiding op zit.

Zoals al eerder aangehaald vind een Li-ion veel ter niet leuk om zo leeggetrokken te worden, dit is extreme diepte ontlading. Mijn accu lader geeft op dat hij de accu nog kan laden vanaf een cel spanning van 2.5V, dus daaronder kan je al spreken van diepte ontlading aangezien de accu daar praktisch onbruikbaar wordt. Om het op veilig te spelen stopt het BMS in je accu al ruim boven die spanning met energie leveren. Dit om te voorkomen dat de cel teveel beschadigd en om te voorkomen dat je de cel niet meer geladen krijgt als je na leegrijden pas na een paar weken de lader kunt aansluiten. Bij mij stopt het BMS als de zwakste cel ongeveer 3.2V celspanning heeft. De accu wordt dus niet leeggetrokken, er blijft nog capaciteit over. Hoeveel dat is weet ik niet, het spanningsverloop is verre van lineair.

Bij alle discussie hierboven worden flinke aannames gedaan. Welk punt wordt door Stromer als 0% aangeduid? Is dat ongeveer 3.2V? Waarschijnlijk wel, maar dat weten we niet zeker. Hoeveel % capaciteit zit er dan nog in? Wederom: geen idee.

ALS Stromer bij 3.2V stopt en dat punt 0% noemt, dan is het dus niet zo dat als de accu 80% vol zit, dat dit 80% is van 983Wh (bij de blauwe accu). Dit is 80% van het deel boven 3.2V, hoeveel dat is is voor mij een grote vraag.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Correct. En daarom is de enige echte manier om te weten wat de capaciteit (nog) is, is een capaciteits meting te doen :-)
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Inderdaad, maar die zou je dan ook eentje moeten doen bij een verse accu.

Maar dan nog: die capaciteitsmeting zou dan wel met een realistische belasting moeten gebeuren. Als die meting met een belasting van 5A gaat (ongeveer 250W bij jullie) dan om je onrealistisch hoog uit.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Kijk; weer wat geleerd. Bij electriciteit helpt het mij vaak in water analogien te denken. Dus bij een capaciteits meten dacht ik iets van; vul de fles, leeg de fles en kijk wat erin gaan qua 'volume'. Maar blijkbaar hangt de capaciteit bij accus dus ook af van het gemiddelde vermogen wat je er uit trekt...

Vond hier wel een interessante link van een hoog vermogen capaciteits meter:
https://fhi.nl/developmentclub/hoog-ver ... zer-ba500/
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Plaats reactie