Accu capaciteit

Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Jan-Willem Wisselink schreef: 29 jan 2021, 08:53 Maar blijkbaar hangt de capaciteit bij accus dus ook af van het gemiddelde vermogen wat je er uit trekt...
Hoe hoger het gevraagde vermogen hoe hoger het verlies = logisch maar dat is niet de belangrijkste oorzaak van minder energie/capaciteit.
Volle accu = 50V --> 500W=10A
Lege accu = 40V --> 440W=11A
Je hebt bij 11A meer verlies dan bij 10A (+10%) ondanks het lagere vermogen.
Het verbruik (stroom) op het einde van de cyclus is bepalend, niet het gemiddelde over de ontlading.
Hoe hoger de stroom hoe lager de accu of cel spanning en als die onder de min waarde zakt (dat gebeurd enkel als de accu bijna leeg is) dan is het gedaan. Als je op dat moment overschakelt naar een laag verbruik kun je weer (even) verder daar de spanning boven min niveau blijft en zo stijgt de totale verbruikte energie/capaciteit.
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Ik heb wat gegevens van ritten vastgelegd.
Het blijkt dat als ik fiets als een natte krant met weinig ondersteuning (stand 1/2 en 18-19km/uur) een volle blauwe accu 1100 Wh levert. Het verbruik is dan ca 2-2,5 Wh/km. (Dan heb ik dus wel een actieradius van zo’n 400km....)
Als ik max doortrap in stand 3 met 27-28 km/uur, dan levert een volle accu ca 800Wh. Het verbruik ligt dan op ca 7 Wh/km.
Bij een SP met >40 km/uur zal de geleverde energie waarschijnlijk nog nog minder zijn.
De grootte van de ontlaadstroom heeft dus een flink effect op de energie die de accu kan leveren. Dat is geen nieuws, want dat is bij elke accu zo. Door de inwendige weerstand wordt bij een hoge stroom een groter deel omgezet in warmte in de accu zelf.
Het roept wel de vraag op bij welke ontlaadstroom de opgegeven capaciteit -bij de blauwe accu 983Wh- is bepaald. Dat is nl ook het referentiepunt voor de degeneratie van de accu.
Is er een genormeerd meetproces voor het bepalen van de capaciteit?
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Even de draad van dit draadje weer opgepakt. Bij het doorlezen van de informatie op het web over normering van accucapaciteiten, blijkt het gebruikelijk te zijn om de capaciteit te bepalen bij een ontlading in 20 uur. Dat wordt aangeduid met “C20”. Bij een blauwe accu van 983 Wh betekent dat dus, dat je niet meer dan 49 Wh per uur mag verbruiken. Dat komt aardig overeen met het verbruik tijdens mijn eerder genoemde “natte krant”-trip. Toen verbruikte ik bij 19 km/uur 2,5 Wh/km. De capaciteit die ik toen berekende kwam boven de 1000 wh. De accu was dus nog prima.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Plaats reactie