Levensduur accu

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bram Roose schreef: 01 okt 2021, 12:34 Inderdaad, het bleek uiteindelijk een defecte controller te zijn, die bij tests toch een nominale waarde aangaf, maar af en toe een piekvermogen stuurde naar de batterij waardoor die kapot ging...
Daar zou inderdaad een beveiliging op moeten zitten. Had je wel de meest recente FW op je bike?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Stromeur schreef: 01 okt 2021, 12:47
Bram Roose schreef: 01 okt 2021, 12:34 Inderdaad, het bleek uiteindelijk een defecte controller te zijn, die bij tests toch een nominale waarde aangaf, maar af en toe een piekvermogen stuurde naar de batterij waardoor die kapot ging...
Daar zou inderdaad een beveiliging op moeten zitten. Had je wel de meest recente FW op je bike?
Ja hoor.
ST3 black 983wh
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Iemand een idee wat de echte waarde is achter het percentage van SOH dat Stromer opgeeft ? Mijn vraag komt er omdat ik stilletjes voel dat mijn bat niet echt meer dat is....Vandaag toevallig bij een Stromer dealer die zo vriendelijk was via mijn vin nummer even de status te bekijken en daar kwam als SOH 94% naar voor . Mijn indruk is dat ik toch niet meer zover kom als zou moeten met nog 94%.... Dus vandaar mijn vraag wat houdt die 94% echt in..60% ...70%....????
Mijn bat is een blauwtje van sept. 2018 met 18 197 km. En ja alles is nog in orde volgen de test op de omni.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Dat zou me inderdaad sterk verwonden. Daar zou ik onmiddellijk voor tekenen. 6% accu capaciteit verloren over 3 jaar lijkt me te weinig. Zeker ook gezien je aantal kilometers en dus ook je aantal cycli...

Langs de andere kant kunnen wij als klant de SOH niet nagaan, dus dat zit al een beetje beschermd. Ik zou het dan wel gek vinden als er met enkel voor de fietsenmakers zichtbare informatie geknoeid wordt. Maar het kan bijna niet anders gegeven jouw onrealistisch verval van de batterij.

Bij mijn macbook is het ook wel zo dat als ik op batterijconditie klik ik 100% krijg, maar als ik via een onafhankelijke derde partij app (coconut battery) de SOH naga, staat die op 94,5%. Dus dat een merk dat graag wat opsmukt is aannemelijk, maar bij jou zou het wel over een extreme overschatting gaan, gezien je toch zeker 15 % verval per jaar mag verwachten.

Dus, vreemd, geen idee, maar het zou dus zomaar kunnen dat ze genoeg hebben van de garantieclaims en ook die SOH losweg overschatten. Wel een niet echt gefundeerde aanname. Maar het maakt voor jou ook weinig uit denk ik, want na 3 jaar is je garantie sowieso vervallen.
Ik heb vb op mijn vorige macbook na 8 jaar nog een SOH van 87% dus het kan misschien wel in uitzonderlijke gevallen.

Maar als we uitgaan van normale omstandigheden zit jij nu met een accu die grofweg nog tussen de 50 en 70% van zijn oorspronkelijke capaciteit kan vasthouden. En dat zal ook wel zijn wat je voelt?
ST3 black 983wh
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 701
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

jovdt schreef: 06 okt 2021, 18:51 Iemand een idee wat de echte waarde is achter het percentage van SOH dat Stromer opgeeft ? Mijn vraag komt er omdat ik stilletjes voel dat mijn bat niet echt meer dat is....Vandaag toevallig bij een Stromer dealer die zo vriendelijk was via mijn vin nummer even de status te bekijken en daar kwam als SOH 94% naar voor . Mijn indruk is dat ik toch niet meer zover kom als zou moeten met nog 94%.... Dus vandaar mijn vraag wat houdt die 94% echt in..60% ...70%....????
Mijn bat is een blauwtje van sept. 2018 met 18 197 km. En ja alles is nog in orde volgen de test op de omni.
Ik heb een oude st1x met oude z/w omni. Daar kan je in het service menu met de run-in test de beschikbare capaciteit van de accu in Wh voorbij zien vliegen. Daarnaast vraag ik via een script de SOH van de Stromer server op. Om deze te matchen met de Wh waarde, moest ik met 10% reserve rekenen. Deze procedure heb ik gedurende 4 jaar iedere keer gedaan bij het opstarten van mn stromer en alles voor mijn 2 blauwtjes in een excelsheet bijgehouden.

Rekenvoorbeeld
983Wh totaal opgave Stromer
98.3Wh 10% reserve (0% is niet helemaal leeg: je omni doet het nog; dus Stromer houdt een reserve aan ter bescherming van je accu)
885Wh 90% bruikbare energie

Dit heb recent weer kunnen verifiëren omdat ik een compleet nieuwe blauwe accu heb gekregen van mijn dealer. Deze stond op 100% SOH volgens het script. De omni gaf 886Wh bruikbare energie aan bij 100% opgeladen status.

94% SOH is dus 94% van 885Wh = 832Wh bruikbare energie.

Als je een z/w omni hebt kan dit zelf ook testen. De nieuwe Omni-C kleurenscherm laat deze waarde niet meer zien.

Hier zie je een filmpje hoe dat moet:
https://youtu.be/Y_2vG_xUhPA

En ter info; ik heb 20.000km gereden met 2 blauwtjes. En ruwweg 50/50 gebruikt. Dus iedere accu heeft 10.000km ondersteund. De orginele accu staat nu op 87% degene die ik later heb gekocht was destijds 96% en staat (of beter stond.. want deze is nu vervangen door een nieuwe) op 91%.

Dus die 94% op 20.000km zou wel verdraaid netjes zijn. Hoever trek je de accu gemiddeld leeg, voordat je weer oplaad? En hoe lang zit er tussen fietsen en opladen?
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 569
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 30209

Jan-Willem Wisselink schreef: 06 okt 2021, 20:53
jovdt schreef: 06 okt 2021, 18:51Daarnaast vraag ik via een script de SOH van de Stromer server op.
Is dat met die OMNI API toegang, van het volgende topic?

https://www.speedpedelecreview.com/view ... f=8&t=1445

Ik wil dat ook nog eens doen maar ben met computer software niet heel bekend. Is daar iets van een uitleg voor hoe ik die SOH kan uitlezen via die software 'hacks'?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 701
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Correct.

Het vereist wel enige computer en software kennis, maar ik kwam er mbv dat topic en google uiteindelijk wel uit. Het lastigste deel is het vinden van keys in de decompiled APK (je omni app van de telefoon is open source en kan je ''inzien" met de juiste software. Deze maakt je als het ware na; je vult je eigen logingegevens in en vervolgens krijg je netjes alles te zien wat de dealer ook kan zien). En deze key(s) mogen/kunnen we waarschijnlijk niet zo maar hier op het forum posten. Dus die zou je zelf moeten vinden. De ene key is uniek voor de app en de andere is een sleutel voor de gebruiker (en dus uniek voor iedereen; dus die wil je ook niet delen op een forum in principe).
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

"Dus die 94% op 20.000km zou wel verdraaid netjes zijn. Hoever trek je de accu gemiddeld leeg, voordat je weer oplaad? En hoe lang zit er tussen fietsen en opladen?"

Heb echt nooit rekening gehouden met wachten tot de accu afkoelt... De eerste jaren reed ik zonder opladen heen en weer ongeveer een 64 km meestal op stand 2 en soms op 3 ,ondersteuning staat altijd op 80%. Het laatste jaar steeds op het werk opgeladen (deellading)... Opladen deels uit de fiets deels in de fiets afhankelijk van de omstandigheden. Dus nooit echt speciale zorg besteed aan de bat.
Zal morgen eens testen met mijn ww. verkeer en kijken waar ik uitkom.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 701
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Deelopladingen zijn beter voor je accu, dan (bijna) helemaal leegtrekken. Het ging mij dan ook meer om: hoe lang je de accu op een laag percentage houdt voordat je oplaad, dan om het 'afkoelen'. Waarschijnlijk heeft dat nog een effect, maar ik denk dat dat te verwaarlozen zal zijn.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jan-Willem Wisselink schreef: 14 okt 2021, 07:54 Deelopladingen zijn beter voor je accu, dan (bijna) helemaal leegtrekken. Het ging mij dan ook meer om: hoe lang je de accu op een laag percentage houdt voordat je oplaad, dan om het 'afkoelen'. Waarschijnlijk heeft dat nog een effect, maar ik denk dat dat te verwaarlozen zal zijn.
Ligt eraan wat een laag percentage is. 40% is heel erg ok, geen enkel probleem om daar je accu (los van de fiets) een maand mee te bewaren. Beter zelfs dan datzelfde doen bij 100%. Maar bij 10% begint het kritischer te worden. In de fiets is het helemaal afhankelijk van wat de fiets nog doet. Meestal is er nog wel een beetje verbruik (of in standby bij Stromer OMNI-C modules zelfs grof veel verbruik) dus binnen de fiets de accu een paar maanden wegzetten is een slecht plan, zeker als je al laag begint.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie