Levensduur accu

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Neneok schreef: 16 apr 2021, 08:00 Ik heb eea even snel op de website van de Autoriteit Consument en Markt opgezocht. Dit valt als ik het zo inschat onder ‘wettelijke garantie’. Daar staat in NL geen maximale termijn op. Het gaat om de te verwachten gebruiksduur. Even grof ingeschat, met 500 gebruiksuren zou ik ongeveer op 500 laadcicli zitten. Uitgaande van 1 uur gebruik per lading. Meestal wordt voor automotive 1000 cicli aangehouden.
Ik ga ermee aan de slag.
De te verwachten levensduur van een accu is ruim meer dan 2,5 jaar, wel is er te verwachten dat de capaciteit over tijd afneemt. Het lijkt mij niet moeilijk te bewijzen dat een accu gemakkelijk 5 jaar mee zou kunnen gaan (wellicht dan nog met een capaciteit van 40-50% oid). Jouw accu had dat ook gekunt, behalve dan dat er 1 of een paar cellen van de net geen 80 in jouw accu daar geen zin in hadden waardoor het BMS het geheel onbruikbaar verklaart.
Hier moet een rechtsbijstandverzekering iets mee kunnen. Ook al is het maar dat je 40-50% korting op die nieuwe accu krijgt. Best wel een significant bedrag als je het mij vraagt.

Succes!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Boer Bart
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 apr 2021, 17:04
Locatie: Vlaamse Ardennen
Merk SP: Stromer St7
Km-stand: 18000

Hallo,

Ik ben nieuw op het forum, maar lees al geruime tijd mee. Ik gebruik mijn Stromer St1x (nov 2018) nu ruim een jaar voor regelmatig voor woon-werkverkeer (57km enkel). Ik kocht hem tweedehands toen hij ongeveer 5000 km gereden had en een jaar oud was.

Nu lukte deze afstand tot maandag redelijk goed met de blauwe accu. Afhankelijk van de wind reed ik af en toe een stukje op stand 2 maar ik raakte net op het werk. Dinsdag was mijn actieradius plots gezakt tot ongeveer 30 km. Na 15 km had ik nog 48% capaciteit over. Dit was dus niet genoeg meer om tot in Brussel te rijden...

De status van mijn accu in de app gaf maandag "zeer goed" aan. Dinsdag was dit "sterk gebruikt". Na de batterij enkele malen terug op te laden en proef te rijden blijven de waarden hetzelfde. De accu geeft wel steeds 100% na het opladen, hij is dus wel degelijk vol.

Na een bezoek aan de fm blijkt dat de capaciteit van mijn accu nog 44% bedraagt. Ze hebben de vorige update terug op de fiets geplaatst om na te gaan of het hier iets mee te maken heeft maar het resultaat blijft hetzelfde.

Ik heb de garantie op mijn fiets verlengd, maar de accu zit hier jammer genoeg niet bij. De fm gaat nu de accu terug opsturen in de hoop op een compensatie van Stromer.

Persoonlijk vind ik wel dat mijn accu snel gezakt is in capaciteit. De fiets is 2.5 jaar en heeft net geen 15.000 km. De accu werd steeds binnen bewaard en opgeladen.

Ik had gehoopt om de fiets nog een jaar te gebruiken, in de hoop dat Stromer volgend jaar een model met een zwaardere batterij uitbracht. Ik vrees dat ik nu wel een nieuwe accu zal moeten kopen om nog een jaar zorgeloos te kunnen fietsen....
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Boer Bart schreef: 17 apr 2021, 08:34 Ik heb de garantie op mijn fiets verlengd, maar de accu zit hier jammer genoeg niet bij.
Je koos de foute garantieverlenging : https://ww.speedpedelecreview.com/viewt ... 684#p93684
Boer Bart schreef: 17 apr 2021, 08:34 De fm gaat nu de accu terug opsturen in de hoop op een compensatie van Stromer.
Ik ben benieuwd naar het resultaat ... kan je ondertussen rijden (vervangbatterij) ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Golvas schreef: 08 apr 2021, 20:58 Een dikke maand geleden switchte de toestand van de batterij (in de app) van "Zeer goed" naar "Goed"
Vandaag mocht ik vaststellen dat "Goed" switchte naar "Gebruikt".
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Twee accu's waarvan de SOH binnen enkele dagen instort als een kaartenhuis? Daar gaat iets helemaal verkeerd.

Ik snap er niks van. Ben benieuwd wat de dealers/Stromer ervan zeggen :bn:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Neneok
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 sep 2018, 09:16
Locatie: Katlijk

Ik heb vandaag een antwoord gehad van de Nederlandse vertegenwoordiger van Stromer op mijn claim op herstel of vervanging van mijn blauwe accu. (2,5jr, 500 uur ca 320 cycli en helemaal dood bij SOH 89%). Ze zeggen dat ik terug moet naar mijn verkoper die net doorstart maakt uit een faillissement. ....Misschien dat hij het op kan lossen, maar dat is aan hem......Er wordt gesteld dat ik geen verkoop overeenkomst met Stromer heb. Formeel correct hoor, maar ik wordt dus helemaal niet als klant gezien door Stromer. Ben benieuwd waar een groot deel van de €6900 2,5 jaar geleden heen is gegaan. Er wordt niet vanuit de eindgebruiker gedacht, zoveel is duidelijk. Echt heel slecht.
Na 2,5 jr, één nieuwe motor, een nieuwe controller, een nieuwe dagrij lamp, en een nieuwe bagagedrager had ik zelfs aangegeven eventueel in te willen ruilen voor een volgende Stromer maar dat deert blijkbaar niet.
Sorry, beetje gefrustreerd hier.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Ik heb eergisteren nog een rit van 24,4 km gereden ... met 100% vertrokken en met 24% geëindigd. :shock:

Gelukkig is er nog een garantieverlenging ... donderdag gaat ie naar mijn FM, die hem vrijdag gaat bekijken.
Neneok schreef: 20 apr 2021, 18:39 Er wordt gesteld dat ik geen verkoop overeenkomst met Stromer heb. Formeel correct hoor, maar ik wordt dus helemaal niet als klant gezien door Stromer.
Dus, in dit geval verschuift de fabrikant de verantwoordelijkheid door naar de verkoper ?
Neneok schreef: 20 apr 2021, 18:39 Sorry, beetje gefrustreerd hier.
Met recht en reden !
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Neneok
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 sep 2018, 09:16
Locatie: Katlijk

Dus, in dit geval verschuift de fabrikant de verantwoordelijkheid door naar de verkoper ?
Formeel moet dat. Maar ik zou een actievere rol van de vertegenwoordiger van de fabrikant hebben verwacht. Er zijn hier accu cellen die falen binnen de te verwachten levensduur. Als je je echt op kwaliteit wil laten voorstaan, dan houdt dat niet op bij de website, maar zorg je dat je hele keten kwaliteit levert.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Neneok schreef: 20 apr 2021, 19:31
Dus, in dit geval verschuift de fabrikant de verantwoordelijkheid door naar de verkoper ?
Formeel moet dat.
Waarom ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Neneok
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 sep 2018, 09:16
Locatie: Katlijk

Alles over garantie kun je vinden op de website van de Authoriteit Consument en Markt. Ik ben geen jurist, dus heb me hier ingelezen.

https://www.consuwijzer.nl/garantie-rep ... ct-meegaan
Moet ik bij de verkoper of fabrikant zijn?
Ga altijd eerst terug naar de verkoper. Die moet het probleem voor u oplossen of de fabrikant inschakelen. Want alleen de verkoper moet wettelijke garantie geven, niet de fabrikant.
Soms raadt de verkoper u dan aan om zelf contact met de fabrikant op te nemen. U hoeft dat niet te doen. Want de verkoper blijft verantwoordelijk. Maar soms wordt uw klacht sneller opgelost als u zelf de afspraak maakt met de fabrikant.
Kiest u er zelf voor om naar de fabrikant te gaan? Vertel dat dan ook aan de verkoper. Doet u dat niet en lost de fabrikant het probleem niet op? Dan wordt het lastiger om later nog van de verkoper te vragen dat hij met een oplossing komt.
Plaats reactie