Stromer gaat er met me vandoor

Plaats reactie
Roos
Expert
Expert
Berichten: 173
Lid geworden op: 26 okt 2017, 22:21

Beste allen,

Deze maand is het 5 jaar dat ik op mijn Stromer ST2 rijd. Altijd naar volle tevredenheid en zonder grote problemen aan de fiets. Nu heb ik echter een gevaarlijk probleem. Onlangs merkte ik tijdens het fietsen met het inhouden van de snelheid (niet trappen, maar ook niet remmen) dat mijn Stromer daar niet op reageerde en op volle snelheid verder ging. Mijn Stromer gaat er al met me vandoor als ik er naast loop en niets doe. Ik heb niet de + knop ingedrukt, en Move staat sowieso op de laagste stand. Als ik niets doe rijdt mijn Stromer zo > 45 km, heb de laatste terugweg al maar remmend afgelegd.
De eerste keer heb ik het probleem opgelost door de fiets uit te zetten en weer aan te doen. De tweede keer hielp dat niet. Batterij er uit, weer er in. Helpt ook niet. Fiets kalibreren: helpt ook niet. Dealer gebeld: kalibreer. Er gebeurt niets, fiets blijft probleem houden.

Twee vragen:
1. bij het kalibreren van de fiets geeft mijn fiets niet het proces aan, ook niet dat het kalibreren klaar is. Hoort dat?
2. heeft een van jullie ook mee gemaakt dat je Stromer er met je vandoor gaat?

Hopelijk hebben jullie advies, anders ga ik uiteraard naar mijn dealer!

Hartelijke groet,
Roos
ST2 rijder sinds juli 2016. Ik gebruik de Stromer vooral voor woon-werk verkeer.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Roos schreef: 30 jul 2021, 13:50 1. bij het kalibreren van de fiets geeft mijn fiets niet het proces aan, ook niet dat het kalibreren klaar is. Hoort dat?
Klopt.
Roos schreef: 30 jul 2021, 13:50 2. heeft een van jullie ook mee gemaakt dat je Stromer er met je vandoor gaat?
Ja het gebeurt weleens; wij noemen dat op het forum 'scooteren' (zie zoekmachine).

Controleer of je achterwiel nog op het juiste moment is aangedraaid. Voor jouw ST2 is dat 20Nm. Achterwiel iets los draaien en opnieuw vast zetten op 20Nm. Daarna opnieuw kalibreren.

Lost dat het niet op, dan wordt het er eentje voor je dealer vrees ik. Mogelijk moet de TMM sensor wat beter in het frame gepositioneerd worden. Mogelijk is de sensor defect.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Cruiserben
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 jan 2021, 14:14
Merk SP: Stromer ST1-X
Km-stand: 7180

Roos schreef: 30 jul 2021, 13:50 2. heeft een van jullie ook mee gemaakt dat je Stromer er met je vandoor gaat?
Ik heb dit bij mijn ST1-X ook gehad, en toen is de TMM sensor vervangen onder garantie (fiets was nog geen 2 jaar toen).
Dentista
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 feb 2020, 14:28

Ik had ook zelfde soort probleem,

Had eerst geen ondersteuning meer. Sensor bleek los getrild. Nadat hij vast was gezet had ik soms een scooter probleem.
Ze hebben er nu een compleet nieuwe sensor in gezet. Schijnt een heel nieuw systeem te zijn wat net uit is.
Fiets trapt veel beter. Ondersteuning is veel gelijkmatiger.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Dentista schreef: 11 aug 2021, 21:00 Ze hebben er nu een compleet nieuwe sensor in gezet. Schijnt een heel nieuw systeem te zijn wat net uit is.
Fiets trapt veel beter. Ondersteuning is veel gelijkmatiger.
TS rijdt met een ST2 < 2018, jij rijdt met een ST3 ... verschillende SP, verschillende sensor ...
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Bastiaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 80
Lid geworden op: 08 mar 2020, 15:59
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Mijn ST1X is sinds gisteren ook van het padje af. 's Ochtends duurde het even voor de ondersteuning oppakte. 's Middags terug was er sensor kalibratie nodig om ondersteuning te krijgen. Bij thuiskomst stond ie ineens op z'n achterwiel toen ik hem de schuur in duwde omdat ie uit zichzelf ging gasgeven.
Vanochtend wederom geen ondersteuning en was er een paar keer kalibratie nodig voor het terug was. Onderweg viel me op dat ik wel een hele lange freewheel heb. Ik heb niet het idee dat hij accelereert, maar wel dat hij de snelheid ongeveer stabiel houdt. Ook was het bijna niet te doen om 45 km op de omni te halen.

Kan iemand zo zeggen wat het aanhaalmoment van het achterwiel van de ST1X is? Dan check ik nog even of dat goed staat zoals hier boven werd voorgesteld.
Oceaanblauwe ST1X met geveerde vork en Kinect zadelpen
Gebruikersavatar
Max Cady
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 feb 2020, 20:04
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST1LE
Km-stand: 9600

Aanhaalmoment is 20 nM. Bron Stromer. De manual van je St1x is te vinden op de officiële stromer website.
St1 DarkGrey (2020) 938wh (WW 2 x 28km) – Brooks C17 Cambium Copper – Ergon GP1 – Wellgo B233 – Pirelli Cycle-e – Ortlieb Atrack Core – Lazer Anverz NTA
Gebruikersavatar
Bastiaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 80
Lid geworden op: 08 mar 2020, 15:59
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Danjewel! Het bleek er ook gewoon bij te staan.

Helaas was gehoopte effect er niet. Hij leek niet heel strak aangedraaid te zijn, dus even los en terug naar 20Nm. Kalibreren en daarna een korte testrit. Alles gezien van scooteren tot niet halen van 45km/u en uitvallen van de ondersteuning. Herhaald kalibreren van de sensor mocht niet baten. Dat wordt dus een bezoekje aan de dealer helaas.
Oceaanblauwe ST1X met geveerde vork en Kinect zadelpen
Plaats reactie