Voorste Spatbord

Plaats reactie
Ambiorix
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 okt 2018, 15:39
Locatie: Geel
Merk SP: ST1X
Km-stand: 14000

Hoi, heb een Stromer ST1x, 3 jaar oud en momenteel 20000 km. Vanmorgend tijdens rit naar werk mijn voorste spatbord losgekomen en weggekatapulteerd. Beide zijdelingse bevestigingen gewoon afgebroken. Ikzelf ben gewoon recht kunnen blijven (ging 45 km/u) dus gelukkig geen letsel. Spatbord opgeraapt (vloog echt wel met een gigantische snelheid weg) en eens goed bekeken. Is natuurlijk helemaal kapot, gedeukt en diepe groef. De bevestiging onder de voorvork is gewoon losgekomen. Als je wat trager rijdt, dan ga je volgens mij gewoon overkop...
Nog iemand dit al eens meegemaakt?
Groeten
Ambi
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik weet niet of je dan direct over de kop zou gaan, maar het is beter het niet te gaan proberen.

Gelukkig dat er nu niks ernstigs gebeurd is, zo'n afgescheurd stuk aluminium langs je ben af is geen prettig vooruitzicht :ai
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

De bevestiging boven waarmee het spatbord vastzit lijkt nergens op . De inbusvijs is te klein waardoor het spatbord daar doorscheurt.. Ik heb een dikkere vijs gemonteerd met een rondel . Het enige nadeel aan deze constructie is de mindere ruimte tussen band en spatbord waardoor in de winter bij slijk het vuil blijft hangen achter de vijs waardoor de band kan aanlopen.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Misschien handige tip; bij mijn vorige fiets, de ST2 had ik deze Stabilisator (Van Zijp techniek) geplaatst ter versteviging:

Voorspatbord Stabilisator (Stromer ST1old, ST1X, ST2, ST2S)
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Ena1968
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 jul 2019, 14:28

Het voorspatbord van mijn ST1X was ook doorgescheurd aan de ophanging van de vork.
Wiel uitgenomen, spatbord verwijderd en voorste afdekkap verwijderd. Dan zie je dat het spatbord dubbelwandig is. Hier heb ik een grote rondel ingeschoven waar de schroef juist in past. Spatbord teruggeplaatst en al meer dan een jaar keivast. Blijkbaar een gekend probleem met de spatborden van de ST1X.
Opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijk veel haast. :cool2:
Plaats reactie