Blauwe Stromer 983Wh accu wordt heet

Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Ik heb in 2018 een ST1X gekocht met een blauwe accu. Deze verloor begin dit jaar steeds sneller zijn lading. Meer dan 600 Wh kreeg ik er niet meer in (3 uur laden vanaf leeg). Hoewel hij eigenlijk nog lang niet aan vervanging toe mocht zijn (3 jaar en 13000 km) heb ik medio augustus een nieuwe gekocht. De oude heb ik toen tot 80% opgeladen en weggelegd.

Ik wilde vandaag checken wat de lading was. Hij bleek compleet leeg te zijn. Heb hem aan de lader gehangen, maar na twee uurtjes was de lader afgeschakeld en was de accu bloedheet: 53 graden aan de buitenzijde. Ik heb de accu meteen buiten in de tuin gelegd, want ik was bang dat hij in brand zou vliegen. Inmiddels -ruim 2 uur verder- is hij nog steeds 32 graden.

Ik vermoed dat er één of meer cellen sluiting heeft. De accu is nooit gevallen en is aan de buitenzijde klokgaaf. Ik wilde deze accu als reserve gebruiken, maar is er nog iets mee te beginnen? Als hij zover is afgekoeld dat er geen gevaar meer is, zou ik hem kunnen openmaken en de rotte cellen proberen te vinden. Als ik die kan lokaliseren, kan ik de betreffende string er dan uit knippen en genoegen nemen met een wat lagere capaciteit (wat hij toch al had)? Kan ik de rotte cellen vervangen door nieuwe A-kwaliteit 3500 mAh exemplaren (Panasonic of zo)?
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Bicarbonaat

cellen meten , en de slechtste cel ( laagste voltage op je meettoestel ) is de slechte cel
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Afschrijven of - indien mogelijk - volledig laten reviseren door een professionele accu-reviseur. Wat cellen eruit plukken en andere terugplaatsen kan niet, want de BMS moet tijdens revisie onder spanning blijven.

Het aantal bedrijven dat een 48V Stromer accu kan reviseren is op één hand te tellen (en dan hou ik nog vingers over ook).

Het aantal bedrijven dat een 48V Stromer accu met defecte BMS kan herstellen is momenteel nog steeds 0.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

En de cellen die rot zijn eruit knippen? Het zijn volgens mij 6 strengen van 13 cellen. Als één streng wordt afgeschakeld heb je natuurlijk 16% minder capaciteit, maar dat zou ik voor lief nemen. Wat ik niet weet is of elke individuele streng wordt gemonitord door het BMS.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Elke van de 13 groepjes in serie worden door het BMS gecontroleerd, de cellen parallel per groep niet individueel. 1 slechte cel van 1 groep/6 zorgt dat de rest van de groep ook slecht is. Omdat deze groep telkens tot leeg wordt getrokken vooraleer het BMS ingrijpt. Je moet die groep lokaliseren, elke cel 1 voor 1 uitwisselen en hopen dat het lukt. Maak je de lead naar het BMS los kan het game over zijn. Ik ken het Stromer BMS niet persoonlijk maar ze zijn blijkbaar gevoelig voor externe handelingen.
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Staan er 6 strengen van 13 seriecellen parallel of staan er 13 groepen van elk 6 parallelle cellen in serie?
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Lexveen schreef: 14 okt 2021, 20:20 Staan er 6 strengen van 13 seriecellen parallel of staan er 13 groepen van elk 6 parallelle cellen in serie?
Die laatste
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

De accu is inmiddels afgekoeld. Morgen maar eens wat schroefjes losdraaien en kijken hoe het er van binnen uit ziet.
Ik vind het trouwens niet echt normaal dat zo’n mankement na ca 150 laadbeurten optreedt. Maar ik ben wel blij dat ik een paar maanden geleden een andere heb gekocht. Je wilt toch niet meemaken dat zo’n accu in de garage in brand gaat als hij ‘s nachts oplaadt….
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Bicarbonaat

53 graden is nog geen garagebrand


Mss kan je de bms bedotten door een labovoeding erover te zetten en dan stiekem de cellen af te doen?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lexveen schreef: 14 okt 2021, 21:41 Ik vind het trouwens niet echt normaal dat zo’n mankement na ca 150 laadbeurten optreedt.
Je zou er altijd juridisch werk van kunnen proberen te maken, op basis van de te verwachten economische levensduur van die accu. Die 150 laadbeurten is inderdaad niet veel. Alleen die drie jaar...
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie