Blauwe Stromer 983Wh accu wordt heet

SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

De foto’s laten een geschakelde voeding zien.
De laadstroom wordt geregeld door vermogenstransistoren te laten schakelen.
Wordt eenvoudig ingesteld met een weerstand.
Die moet te vinden zijn in dat deel van het circuit.
Een stuk makkelijker zoeken als je een schema hebt.

Gokje: die twee oranje vermogensweerstanden direct naast de transistoren.
Het zijn de enige twee op de hoofd print, de weerstand bij 240AC ingang uitgezonderd
Welke waarde hebben die ? Vervang door 2x zo grote weerstand en meet uitgangsstroom.
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

dvdk schreef: 14 nov 2021, 20:01 Om de maximale laadstroom van 4.5 ampére van een CR245 lader te verlagen naar 2 ampére kan je de shunt weerstand verhogen.
De 0.025 ohm shunt weerstand vervangen door 0.056 ohm.
Ik heb een CR190 lader, maar ik vermoed dat die qua schakeling wel vergelijkbaar is. Kun je op de foto’s van de lader bij mijn post aanwijzen waar die shuntweerstand zit?
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Lexveen schreef: 17 nov 2021, 08:03
dvdk schreef: 14 nov 2021, 20:01 Om de maximale laadstroom van 4.5 ampére van een CR245 lader te verlagen naar 2 ampére kan je de shunt weerstand verhogen.
De 0.025 ohm shunt weerstand vervangen door 0.056 ohm.
Ik heb een CR190 lader, maar ik vermoed dat die qua schakeling wel vergelijkbaar is. Kun je op de foto’s van de lader bij mijn post aanwijzen waar die shuntweerstand zit?
shunt.JPG
shunt.JPG (158.67 KiB) 1028 keer bekeken
Dat moet hem volgens mij zijn.
dvdk
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 126
Lid geworden op: 02 aug 2017, 18:56
Locatie: België

Shunt weerstand: R322.
Indien lader CR190 hermeet zeer nauwkeurig deze weerstand.
Indien je meer uitleg wenst stuur me een pb.
Succes.
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Is R322 het nummer van de component of de aanduiding van de grootte van de weerstand: 0,322 Ohm?
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
dvdk
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 126
Lid geworden op: 02 aug 2017, 18:56
Locatie: België

Lexveen schreef: 17 nov 2021, 09:58 Is R322 het nummer van de component of de aanduiding van de grootte van de weerstand: 0,322 Ohm?
R322 is het volgnummer van de weerstand. De weerstandswaarde moet gemeten worden met een precisie meting voor kleine weerstanden.
Meer detail nodig? Stuur een pb.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Met het veranderen van de shunt veranderd ook het afschakelmoment van de lader. 100% laden en daarmee balanceren zal niet meer lukken.
dvdk
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 126
Lid geworden op: 02 aug 2017, 18:56
Locatie: België

Jins schreef: 17 nov 2021, 11:59 Met het veranderen van de shunt veranderd ook het afschakelmoment van de lader. 100% laden en daarmee balanceren zal niet meer lukken.
Niet correct. Enkel de maximale stroom wordt beïnvloed.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

dvdk schreef: 17 nov 2021, 10:21 Meer detail nodig? Stuur een pb.
Waarom via pb? Dan kunnen anderen er niks van leren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
dvdk
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 126
Lid geworden op: 02 aug 2017, 18:56
Locatie: België

Stromeur schreef: 17 nov 2021, 12:43
dvdk schreef: 17 nov 2021, 10:21 Meer detail nodig? Stuur een pb.
Waarom via pb? Dan kunnen anderen er niks van leren.
Een zeer technische uitleg die niet weggelegd is voor een doorsnede gebruiker. Tevens moet je inzicht hebben in mogelijke gevaren.
Plaats reactie