Blauwe Stromer 983Wh accu wordt heet

Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Ik meende te begrijpen dat in de CV-fase de groepen finaal worden vereffend naar 4,15V per groep. Schakelt de lader af op 13 x 4,15 V of als de laadstroom onder een bepaalde waarde zakt?
Balanceert het BMS ook al in de CC-fase? Maar waarop dan? Op de verschillen tussen de groepspanningen?
Mijn redenatie voor die serieweerstand is, dat hoe lager de laadstroom is in de CV-fase, hoe beter het BMS met een vereffeningsstroom van 50mA de groepen gelijk kan trekken. Ik zag dat die bij het begin van de CV-fase 0,95A was en dat is vele malen hoger dan de vereffeningsstroom. Maar misschien is mijn redenatie niet juist.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

De lader schakelde af als de stroom onder de een bepaalde waarde komt (cut-off current). Of als een groep een te hoge spanning bereikt of de accu in zijn geheel een te hoge spanning bereikt. Die 2 laatste opties dus als er een probleem is, of te grote onbalans (1 of meerdere groepen bereiken een te hoge spanning) of een andere fout in de accu of lader die voor een te hoge accu spanning zorgt. Daar jij de shunt hebt verhoogt zal de lader langer laden. Het BMS krijgt meer tijd om te balanceren maar ook de accu spanning stijgt. Wat komt eerst, afschakelstroom of beveiliging cel/accu spanning?
Balanceren kan op verschillende manieren. Passief of actief. Actief kan continu, passief enkel als een groep een bepaalde spanning heeft bereikt, bv vanaf 4,15V.
Het CV moment start als de accu de CC niet meer aankan, maw de stroom daalt omdat de accu voller geraakt en dan begint de CV om te vermijden dat de accuspanning zou blijven stijgen bij constante stroom (CC).
Met jou vergrootte shunt zal CV later aanvangen.
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Is de stroom waarbij de lader van CC naar CV overschakelt een vaste waarde? Omdat hij het proces netjes doorloopt, ligt de laadstroom van 1,14 A kennelijk nog wel boven die grens.
Als een langere laadtijd een gunstig effect heeft op de balancering, dat zal een lagere laadstroom in de CV-fase dus ook een gunstig effect hebben, door die serieweerstand duurt de CV-fase langer.
Ik heb wat meetapparatuur (oa een oscilloscoop) met geheugenfunctie en zal een proberen te registreren bij welke stroom de lader overgaat van CC naar CV én bij welke laadstroom en laadspanning de accu afschakelt.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Lexveen schreef: 29 nov 2021, 07:08 Is de stroom waarbij de lader van CC naar CV overschakelt een vaste waarde?
De lader heeft een max spanning, CV.
De lader heeft een max stroom, CC.
Bij aanvang laden zal de stroombeperking ervoor zorgen dat de spanning lager is dan de CV waarde. De spanning stijgt tijdens het laden tot CV bereikt is. Op het moment dat CV bereikt wordt zal de stroom dalen met de toenemende accu lading. Als de laadstroom onder de cut-off current komt stopt de lader. Komt het BMS owv beveiliging eerder tussen zal de laadstroom "0" worden en stopt de lader ook, evt met foutmelding.
Het punt waarop CV bereikt wordt is dus afhv de laadstroom. Er wordt niet echt geschakeld maar op een bepaald moment in de laadcurve wordt CV bereikt en zal de stroom dalen.
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ik lees jullie dicussies altijd ff door maar ik snap er geen jota van...... :ck:
Grtz Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Lexveen schreef: 29 nov 2021, 07:08 Ik heb wat meetapparatuur (oa een oscilloscoop) met geheugenfunctie en zal een proberen te registreren bij welke stroom de lader overgaat van CC naar CV én bij welke laadstroom en laadspanning de accu afschakelt.
De overgang CC/CV is afhv de laadstroom. Hoe hoger de stroom hoe eerder het kantelpunt.
CC stopt als CV bereikt is, dat is met 4 a 5 A laadstroom rond de 75 a 85% accu capaciteit. De stroom wordt beperkt (CC) dus zal de spanning stijgen tijdens het laden tot CV. Daar de spanning niet hoger kan zal nu de stroom dalen als de accu capaciteit verder toeneemt. Als het BMS het laden niet stopt en de lader kan zijn werk gewoon doen is de eind-laad-spanning gelijk aan CV, de spanning kan gewoon niet hoger worden. Met jou lage laadstroom ga je al aan 95% zitten vooraleer je CV bereikt. Hoe hoger je cut-off current hoe sneller de lader afschakelt en hoe minder % je geladen hebt maar het laden gaat een pak sneller. Want voor die laatste %jes heb je veel tijd nodig. Met jou lage laadstroom ga je dus ver door gaan met laden. Goed voor balanceren maar niet goed voor de levensduur van de accu. De tijd dat een accu op zijn max spanning zit moet zo veel als mogelijk beperkt worden. Met grote onbalans zal het BMS ingrijpen en het laden stoppen. Dus onafhankelijk van de laadstroom of cut-off current maar puur op max (cel)spanning.
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Ik snap niet waarom laden met een lage stroom slecht zou zijn, terwijl algemeen wordt gesteld dat juist snelladen de levensduur vermindert. Het klopt dat het laden een aantal uren langer duurde (logisch, want de stoom was amper 1/3 van de normale (snel)laadstroom), maar tijdens de CC-fase werd niet de eindspanning bereikt. De CV-fase (die niet is gewijzigd door de andere weerstand) heeft tussen een uur en anderhalf uur geduurd voordat de lader afschakelde. Dat is bijna net zo lang als voordat ik iets wijzigde. Hij blijft vlgs mij dus niet langer op de volle spanning agv dit langzame laadproces.
Door de lage stroom bleef deze accu iig gewoon op kamertemperatuur en dat was het doel en is nmm voor elke accu gunstig.
Ik ben zeer benieuwd naar het effect op de oude blauwe met zijn hogere inwendige weerstand…. Die is alleen nog niet leeg, dus ik moet nog even geduld oefenen.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Laden met een lage stroom is niet slecht maar niet enkel de laadstroom is veranderd, ook de cut-off current. Je zal dus langer laden tenzij het BMS eerder tussen komt. CC komt niet tijdens CV, het is een kantelpunt dat afh is van CC en CV. Zie het een beetje als het ene OF het andere. Ze hebben beiden invloed op elkaar maar als CV bereikt wordt daalt de laadstroom onder de CC waarde. CC is dus niet meer want de laadstroom zal blijven dalen (is dus niet meer constant), het is vanaf nu CV want de laadspanning zal niet meer stijgen (spanning is constant).
In gewone taal: in 1ste instantie is de laadstroom constant (CC) en stijgt de laadspanning. Op het kantelpunt zal de laadspanning zijn CV waarde bereiken en vanaf nu zal de laadspanning constant zijn (CV) waardoor de laadstroom zal afnemen. Onder een bepaalde stroom grens (cut-off current) houd de lader ermee op en is de accu geladen.

Je laad langer dus is die hoge spanning gedurende langere tijd slechter voor de accu. Er is een reden om die laatste % jes te laten liggen en het laden te stoppen (cut-off current). Het draait om cycle life.
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Hmm, ik zie dat anders, maar ik ben ook van nature stronteigenwijs, dus neem het me maar niet kwalijk. Ik kan er ook niks aan doen. : :bh:

De CC-fase begint met een spanningsverschil dat toereikend is om de ingestelde stroom te laten vloeien. Door de CC-werking handhaaft de lader een bepaald spanningsverschil tov de actuele celspanningen om de laadstroom te laten ontstaan. De spanning wordt hoger naarmate de celspanning stijgt. Bij de lader in zijn oorspronkelijke uitvoering is die stroom 3,5A en zal het spanningsverschil groter zijn dan bij de 1,14A die ik nu heb ingesteld. Daar zijn we het vlgs mij over eens.

Waar we van opvatting lijken te verschillen is over wat schadelijker is voor een accu: laadspanning of laadstroom? Nmm is een hogere laadstroom schadelijker wegens de grotere warmteontwikkeling in de accu. De warmteontwikkeling is bij 3,5A groter en blijft hoger tot in beide gevallen de laadstroom 1,14A is geworden. Vanaf dat moment wordt het laadproces identiek, inclusief de balanceer-act van het BMS. Ik zie dus niet in waarom er in het laadproces bij de lagere laadstroom hogere celspanningen kunnen optreden. Maar…ik blijf altijd open staan voor een betere redenatie.
Bijlagen
1894CEAF-E14D-4270-8C95-FB265A4A670B.jpeg
1894CEAF-E14D-4270-8C95-FB265A4A670B.jpeg (350.21 KiB) 721 keer bekeken
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Lexveen schreef: 30 nov 2021, 09:29 Ik zie dus niet in waarom er in het laadproces bij de lagere laadstroom hogere celspanningen kunnen optreden. Maar…ik blijf altijd open staan voor een betere redenatie.
Je blijft langer laden omdat je shuntspanning door de andere shunt veranderd is, de lader meet niet wat er is maar wat die denkt dat er is (was).
Als voorbeeld: je veranderd de shunt met een factor x3.
Je laadstroom is 1/3 van de originele, dus:
- denkt de lader bij 0.3A dat de cut-off van 0,9A bereikt is en stopt het laden.
Het laden is nu doorgegaan tot een laadstroom van 0.3A waarvan de lader denkt dat het 0.9A is. Wat dus veel langer geduurd heeft dan te stoppen op 0.9A. Er wordt dus voller geladen en zo komt er een hogere eindspanning op de accu die langer behouden blijft (op het einde gaat het echt langzaam) en dat zijn 2 zaken die niet goed zijn voor de accu.
Het laden kan eerder dan die 0.3A afgeschakeld worden maar dan gebeurt dat door het BMS en dan is het echt een beveiliging tegen te hoge cel/accu spanning wat uiteraard ook niet optimaal is. Het BMS gaat die hoge spanning wel wegwerken door te balanceren maar met 50mA duurt dat wel even.
Je kan grafieken vinden wat de celspanning doet met cycle life, een verschil van 4.15/cel of 4.2/cel is heel duidelijk.

Ik ken persoonlijk de eigenschappen van een Stromer lader niet dus als de cut-off current niet over de shunt wordt gemeten is bovenstaande natuurlijk niet correct. Dus met wat geluk is er niets aan de hand, anders met bovenstaande rekening houden. Er gaan in ieder geval geen gevaarlijk toestanden voorkomen, worst case vroegere degeneratie.
Plaats reactie