Blauwe Stromer 983Wh accu wordt heet

Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Op het moment dat de spanning stijgt tot CV daalt de stroom, dat blijft niet 3A. Uitschakelen van de lader gebeurt ergens tussen 1 en 0,5A, de “cut off current”. Voor de lader is de accu dan vol, ook al is er maar 1 groep die de stroom beperkt. Het BMS zal dan de cellen met te hoge spanning langzaam ontladen.
Een zener zonder voorschakel weerstand is om problemen vragen. Een voorschakel weerstand in een laadcircuit is puur verlies en CV wordt onmogelijk. De zener spanning is ook niet on/off, dat is een curve. BV: een zener van 4,15V begint al te geleiden bij 3,5V en zal goed geleiden bij 4,15V maar kan ook 4,5V bereiken als de stroom niet beperkt wordt, het voorschakel weerstand verhaal dus. Je accu wordt dus continu ontladen (3,5V/cel) en overladen… Dus is een nauwkeurig meet netwerk (opamp) met daarachter een transistor met “bleeding resistor” nodig, je kan de grenzen perfect instellen waar je wil. En ja, 50 mA is niet veel maar als de accu in balans is is dat voldoende, bij problemen uiteraard niet maar daar is een reden voor. Een slechte accu is een risico en wordt door zijn onbruikbaarheid tgv onbalans uit dienst genomen. Ik ben niet tegen revisie of reparatie, in tegendeel, ik ben een voorstander maar veiligheid is en blijft belangrijk.
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Dat van die zener was cynisch bedoeld en zonder serieweerstand heb je een rookpluim.
Maar wat is nu het probleem met deze accu. Waarom ontlaad hij wel gelijkwaardig over alle groepen en laadt hij met een restverschil?
Zou het helpen om in serie met de voeding uit de lader een weerstand te plaatsen die de laadstroom knijpt? Of wordt dat dan direct gecompenseerd omdat het een PWM-lader is en de pulswijdte wordt aangepast?
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

FreddyH schreef: 21 okt 2021, 23:19
SpeedPAT schreef: 21 okt 2021, 20:45 Als ik me niet vergis is de Stromer 983 Wh accu uitgevoerd in 6 strengen van 13 cellen. (13x3.7 = 48 V)
Nee, in 13 strengen van 6 cellen.
Huh, een streng bevat 13 accu’s in serie, want 48 V.
De overige 5 staan parallel met de eerste om de capaciteit te vergroten.

Wist niet dat je met 13 strengen van 6 cellen ook 48 V kunt bereiken.
Hoe doe jij dat ?
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

Hier een verslag van TUE Delft over het BMS van hun zonneauto.
Oorzaak van onbalans wordt beschreven.

https://repository.tudelft.nl/islandora ... J/download
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

SpeedPAT schreef: 22 okt 2021, 21:19 Huh, een streng bevat 13 accu’s in serie, want 48 V.
De overige 5 staan parallel met de eerste om de capaciteit te vergroten.

Wist niet dat je met 13 strengen van 6 cellen ook 48 V kunt bereiken.
Hoe doe jij dat ?
Er zitten steeds 6 cellen parallel. Zo'n setje van 6 cellen zit op het BMS aangesloten. Maar dat dan 13x. Die 13 setjes staan uiteraard in serie on 48V te krijgen.

Dat is ook de reden dat mijn accu zo gemakkelijk uit te breiden was. Mijn accu is 36V (10s) en had ook 6 cellen parallel. Nu zijn dat steeds 10 cellen parallel, maar aangezien een 36V BMS 10 aansluitingen heeft maakt het weinig uit hoeveel cellen er aan zo'n aansluiting parallel hangen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Wie heeft een (blok)schema van het BMS dat Stromer gebruikt?
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Ik heb de “ouwe blauwe” weer leeggereden. Eindspanningen celgroepen 3,41-3,43 Volt, dus vrijwel identiek. Teruggerekend heb ik er weer ca 600Wh uit getrokken.
Ik heb de accu weer geladen, maar nu met een lagere stroomsterkte. Mijn idee erachter is dat laden met de volle sterkte tot te veel warmteontwikkeling leidt en de lader afslaat op temperatuur voordat de celgroepen zijn gebalanceerd.
Er is een kleine lader, maar om die te kopen voor een experiment ging me wat ver. In de voedingsdraad van de 190W lader heb ik daarom een weerstand opgenomen van 0,33 Ohm. De laadstroom was daardoor 3,5 ipv ca 4 Ampere.
Bij het laden liep de temperatuur van de celgroepen op ca 40 graden. Toen de ene led groen ging knipperen was de spanningsval over de weerstand 0,31 Volt en de laadspanning achter de weerstand 54,3 Volt. Wat ik begreep tracht het BMS de spanningen op 4,15 Volt te brengen. Dan is 54,3 Volt nmm wat te laag. Ik heb de weerstand op dat moment overbrugd zodat de hoogste eindspanning kon worden bereikt. Toen de lader afsloeg lagen de eindspanningen van de celgroepen tussen 4,11 en 4,16 Volt. Een spanningsverschil van 0,05 ipv 0,12 Volt. Het reduceren van de stroom heeft kennelijk effect, want de spanningsverschillen zijn kleiner en de lader sloeg niet af op een te hoge temperatuur. Ik ben nog niet tevreden. Ik wil het experiment daarom nog een keer doen, maar dan met een weerstand van 1 Ohm.
Bijlagen
2CBAEA7A-691F-4BD0-9EAD-61F06D52D3F7.jpeg
2CBAEA7A-691F-4BD0-9EAD-61F06D52D3F7.jpeg (2.88 MiB) 589 keer bekeken
BC0378D0-9BAC-46C3-AEB2-BE713B5F4C79.jpeg
BC0378D0-9BAC-46C3-AEB2-BE713B5F4C79.jpeg (2.41 MiB) 589 keer bekeken
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

54.3V is OK, met 0.33 Ohm is dat nog bijna 1A laadstroom. Ik zou de lader er met weerstand langer aan laten zodat ook het BMS zijn werk kan doen, dus zonder de weerstand te overbruggen.
De spanning kan dan nog 0.1 à 0.2V stijgen.
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

OK, dan doe ik dat eerst.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Ik blijft doorklooien met die oude accu en daarom een update en een vraag.
Ik had de accu weer leeg en met een serieweerstand van 1 Ohm aan de lader gehangen. Het gekke was, dat de stroom, net als met de 0,33 Ohm weerstand, 3,5 Ampere was. Kennelijk is het een step-down inverter met een constant-current regeling.
De temperatuur van de cellen liep na verloop van tijd weer op tot 50 graden, terwijl één led knipperde en de stroom was teruggeregeld tot 0,5 Ampere. ik denk dat de verhoogde inwendige weerstand van de cellen hieraan debet is. Ik heb de accu van de lader gehaald en een nacht laten liggen. Vanochtend met een koude accu gestart en na enkele uren sloeg de lader af met twee groene leds. De celspanning lag tussen 4,07 en 4,17 Volt. Niet echt mooi gebalanceerd dus en eigenlijk slechter dan met de weerstand van 0,33 Ohm.
Snelladen met een accu met verhoogde inwendige weerstand gaat niet echt goed.
Ik zoek nu een mogelijkheid om de accu met een lagere stroom te laden dan 3,5 A. Iemand een suggestie hoe ik de laadstroom het eenvoudigst omlaag krijg? Een parallelweerstand die een paar Ampere wegsnoept? Een lader voor deze 48 volts accu die minder stroom levert, maar wel wordt geaccepteerd door het BMS? Bv 2 Ampere? Is zo’n lader misschien ooit geleverd door Stromer?
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Plaats reactie