Blauwe Stromer 983Wh accu wordt heet

Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Lexveen schreef: 21 okt 2021, 19:57 Ik zet nu mijn vraagtekens bij het BMS, want waarom regelt het BMS niet dat het laden op die volle groepen stopt en de andere groepen ook naar 4,2 Volt gaan?
Een zelfde spanning is niet gelijk aan dezelfde lading.
Het BMS zou het laden moeten stoppen als een cel/groep of accu spanning te hoog wordt. Daar alle groepen in serie staan stopt het laden voor elke groep, er wordt NIET meer geladen. Je kan dus niet een groep laden en een andere groep niet, het is alles of niets.
Balanceren kan op 2 manieren en is afhv het type BMS, dus ofwel :
- actief: lading van de groep met de hoogste spanning overbrengen naar de groep met de laagste spanning
Of
- passief : de volste cellen worden ontladen, met de anderen gebeurt niets
De laatste is de meest voorkomende soort, maw balanceren is ontladen van de cellen met hoogste spanning en verder niets.
Het is zo dat onbalans kan groeien, een passief BMS ontlaad vanaf een bepaalde spanning (bv 4,2V) tot een bepaalde spanning (bv 4,15V). Passief is dus enkel op het einde van de laadcyclus.
Een actief BMS kan dit beter controleren want balanceert continu vanaf een bepaalde onbalans, ongeacht de (ont)laadtoestand.
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

De eindspanning zegt inderdaad weinig (niks) over hoeveel lading er in zit, maar de spanningsdaling agv belasting wel en die blijkt voor alle celgroepen vrijwel gelijk.
Weet jij misschien wat er voor een BMS in de Stromer accu’s zit? Als ik zo naar de spanningen kijk op het einde van de lading en de temperaturen van de cellen die vol zitten, gebeurt er in de accu van mij niet veel dat op balanceren lijkt.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

Misschien vindt je hier meer info over BMS: foxbms.org

Dit is een open source BMS platform met een schat aan informatie van het Fraunhofer Instituut
Info over een Stromer staat er niet op, maar wel alles over BMS ontwerp, bouw en besturing.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

SpeedPAT schreef: 21 okt 2021, 20:45 Als ik me niet vergis is de Stromer 983 Wh accu uitgevoerd in 6 strengen van 13 cellen. (13x3.7 = 48 V)
Nee, in 13 strengen van 6 cellen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Vanochtend, toen de accu door en door 17 graden was, heb ik hem opnieuw aan de lader gehangen. Dit keer werd het laadproces wel voltooid en ging de lader van groen/groen knipperend naar groen/groen. Ook toen ik de tweede lader op deze volle accu aansloot, sloeg direct af met groen/groen.

Gevoegd mijn conclusie tot nu toe en een overzicht van de testresultaten.

Beide laders zijn identiek en leveren de juiste spanning (54,6 Volt) en communiceren op gelijke wijze met het BMS.

Het ontladen verloopt goed, met een spanningsval over alle groepen die gelijk is. De cellen zijn goed en het BMS heeft de ontlading van de celgroepen adequaat kunnen balanceren. De capaciteit van deze 3 jaar oude cellen is wel met ongeveer 30% verminderd, waardoor de accu nominaal van 983 Wh is teruggelopen naar ca 600Wh.

Bij het laden vanaf 19% worden de cellen steeds warmer en voordat de lader afslaat omdat de accu vol is, slaat deze af op de te hoge temperatuur van de cellen.
Na een herstart van het laden als ze weer op omgevingstemperatuur zijn gekomen, wordt het laadproces wel voltooid.
Na voltooing van het laadproces is er een verschil van 0,12 Volt tussen de celgroepen. De spanning van beide laders is 54,6 Volt en zou moeten leiden tot 13 groepen van 4,2 Volt, maar de totale accuspanning komt niet hoger dan 54,09 Volt.
De lader slaat te vroeg af en het BMS heeft de celgroepen NIET adequaat kunnen balanceren.
Bijlagen
Testresultaten
Testresultaten
F4222A12-C6C7-4748-8741-DE8C25AB3578.jpeg (410.44 KiB) 696 keer bekeken
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

De verschillen bij einde laden zijn te groot. Een verschil van 0,02V zou ik nog accepteren maar dit niet. Je kan proberen de lader aan de accu te laten en het BMS de tijd geven te balanceren of zelf opnieuw balanceren. Evt als de lader eraan hangt, de stroom die jij wegneemt kan de lader in andere cellen steken. Je hebt een paar groepen op 4,21V, als die achter elkaar staan kan je die samen ontladen dan gaat het wat sneller.
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Dat ben ik this very moment aan het doen. Dat is alleen geen werken als je de accu normaal wilt gebruiken en laden. Ik kan hem moeilijk elke keer openschroeven bij het laden. De vraag blijft: waarom doet het BMS dat niet zelf? Daarvoor zit dat ding er toch in?
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Dat BMS ontlaad alleen de cellen die hoog genoeg in spanning zijn en tot een bepaalde spanning. Neem jou gemeten waarden op het einde van het laden, alle cellen boven 4,15V worden met 50mA ontladen tot 4,15V. Alle andere cellen blijven zoals ze zijn. Dat verschil wordt enkel groter tot de accu niet meer bruikbaar is.
Als je de verschillen weg krijgt zal het weer een aantal, 10 tallen, laadcycli duren vooraleer de onbalans weer te groot is. En dat is zo omdat daar een reden voor is.
dvdk
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 126
Lid geworden op: 02 aug 2017, 18:56
Locatie: België

In het BMS systeem in de blauwe accu's zitten vrij grote balanceer weerstanden 13 x 100 ohm. Indien verschillen opgemerkt worden zal het vrij lang duren tot alle spanningswaarde gelijk zijn.
In bijlage een foto van 7 celgroepen. De overige 6 celgroepen zitten aan de andere zijde van de printplaat.
Bijlagen
20211022_153824.jpg
20211022_153824.jpg (4.53 MiB) 640 keer bekeken
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Er waren meerdere groepen boven de 4,15 Volt toen de lader uit sloeg. Gaat het BMS daarna door met balanceren?
Als er met meer dan 3 amps wordt geladen dan is 50mA om ze te balanceren wel erg klein. Dat houdt de spanning toch amper onder controle?
Om de gelijkheid te bereiken kun je eigenlijk ook een aantal gematchte zenerdiodes van 4,15 Volt over de groepen zetten ipv een halve computer in de batterij te stoppen die dan nog eens doet wat hij zou moeten doen……
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Plaats reactie