Blauwe Stromer 983Wh accu wordt heet

Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Ik kan je redenatie volgen, maar heb mijn twijfels of het zo verloopt. De oude blauwe heb ik net leeggereden tot 16% dus er kan weer een laadcyclus starten. Ik zal de eindfase close monitoren op celspanningen en laadstroom. Met een beetje mazzel wordt het dan helder.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Ik heb vandaag de oude blauwe aan de gemodificeerde lader gehangen. Eerst de positieve ervaring: de cellen werden gedurende het hele laadproces niet warmer dan 26 graden bij een omgevingstemperatuur van 23 graden. Ik ben eigenwijs, maar…. ik erken dat je gelijk hebt vwb het verloop van het proces.

De CC-laadstroom was -wederom- 1,14 A, waarbij het verschil in spanning over de celgroepen binnen 0,02 Volt gelijk bleef. Blijkbaar werkte de balancering goed.
Het laadproces ging na 10 uur CC-laden over naar in de CV-fase bij 54,5 Volt en 0,8A, liep op naar 54,7Volt, waarbij de stroom afnam tot 0,24 A en…..zat daar na 2 uur nog steeds zonder dat hij afsloeg. Daar heb je natuurlijk niets aan.
Ik vermoed dat de andere meetweerstand inderdaad tot gevolg heeft dat de cutoff current zo laag wordt dat je dat punt niet bereikt omdat er te veel stroom blijft lopen.

Ook voor de balancering was er uiteindelijk geen positief effect want de celgroepen lagen qua open spanning tussen 4,13 Volt en 4,24 Volt.

Vreemd is wel dat ik met deze zelfde lader de nieuwe blauwe accu in 20 uur heb geladen, waarbij deze wel keurig afsloeg.

Opgeven is niet mijn ding, dus ik ga er nog eens op puzzelen hoe je enerzijds de celtemperatuur laag kunt houden zonder het laadproces in de war te sturen….
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Aanvulling: ik heb zojuist de celspanningen gemeten en deze liggen nu tussen 4,11 en 4,13 Volt. Kennelijk gaat het balanceren door nadat de lader is afgekoppeld….
De celspanning vind ik keurig en daar doe ik niks meer aan.
Dus moet ik alleen nog zien hoe ik de meetweerstand zo kies dat de lader zelf afslaat. Ik zal de meetweerstand verlagen van 0,075 naar 0,050.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
dvdk
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 126
Lid geworden op: 02 aug 2017, 18:56
Locatie: België

Lexveen schreef: 02 dec 2021, 07:40 ...
Dus moet ik alleen nog zien hoe ik de meetweerstand zo kies dat de lader zelf afslaat. Ik zal de meetweerstand verlagen van 0,075 naar 0,050.
Mijn eerder voorstel was om de 0.025 ohm shunt weerstand vervangen door 0.056 ohm.
Persoonlijk zou ik de verdachte accu cellen vervangen.
Succes.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Lexveen schreef: 02 dec 2021, 07:40 Kennelijk gaat het balanceren door nadat de lader is afgekoppeld….
Het ontladen van cellen/groepen die te hoog in spanning zijn gaat inderdaad door tot de spanning laag genoeg is, het is uiteindelijk de bedoeling om de deelspanningen zo dicht mogelijk bij elkaar te hebben, balanceren dus.
Je hebt 4.24 gemeten, dat is heel hoog. Nog niet een gevaarlijke situatie maar degradatie is dan wel groot.
Het blijft een beetje een voorspelling omdat ik jou accu niet kan testen om zaken uit te sluiten of te bevestigen maar dit was wel te verwachten.
Laatst gewijzigd door Jins op 02 dec 2021, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Die 4,24 volt is idd hoog, maar heeft slechts enkele uren geduurd. Als ik de weerstand zo kies dat de lader wel afslaat, zal de spanning niet zo ver oplopen.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Klopt, maar ook al de andere blijven lager. De laagste die je nu gemeten hebt zal ook lager zijn. Je zit met behoorlijke onbalans en daar is, net als het te fel opwarmen, een reden voor.
Ik heb gisteren mijn Klever accu geladen met controle via de Wifi/iPad. Zo is heel duidelijk de grafiek te volgen CC & CV. Ook met 10A laadstroom geeft de accu geen krimp.
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Jins, kon je daarbij ook de celtemperatuur uitlezen? De oude blauwe accu is niet fris, dat was ook de reden voor een vervanging. De inwebdige weerstand van alle celgroepen is te hoog. Ik probeer alleen deze accu op een veilige manier in de vaart te houden. Als hij vol is, haal ik er nog steeds ca 150 km uit. De celspanning van de hoogste ging van 4,24 naar 4,13 en van de laagste van 4,13 naar 4,,11. Dat lijkt me wel acceptabel.

DVDK, klopt, dat was jou advies en dat blijkt terecht. Ik heb er nog een weerstand van 1,5 Ohm tegenaan geplakt. Eens kijken of de lader nu wel automatisch af slaat. De laadstroom is nu 1,67A.
Bijlagen
4BC9F608-F8F6-4B29-95C6-A680C1C13FE3.jpeg
4BC9F608-F8F6-4B29-95C6-A680C1C13FE3.jpeg (2.52 MiB) 863 keer bekeken
7DEDFB22-F597-49B9-B580-315A881AD870.jpeg
7DEDFB22-F597-49B9-B580-315A881AD870.jpeg (2.83 MiB) 863 keer bekeken
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Ik heb geen temperatuur gemeten, accu is niet open geweest. Als ik van 5A naar 10A verhoog gaat de spanning nauwelijks omhoog. Een teken dat de accu inwendig ok is.
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Ik heb de accu weer aan de lader gehangen. Startte in CC-mode met 1,67A, ging zeer snel over op CV, waarbij de stroom snel terugliep tot 90 mA. Vervolgens sloeg hij automatisch af. Ik denk dat ik aardig op doel zit nu, qua laadtijd, temperatuur en balancering. Bij de volgende laadbeurt weet ik het.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Plaats reactie