Stromer ST2 lager motor wordt slecht. Wat nu? Nieuwe motor of een alternatief?

Huubster
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 68
Lid geworden op: 07 aug 2019, 18:24
Locatie: Muiderberg
Merk SP: Stromer

Mijn ST2S achterwiel is na zón 4.000km en 1 of 1,5 jaar onder garantie vervangen door Qiqc, helemaal af. Ik ken persoonlijk 2 andere Stromer ST2 eigenaren, waarbij bij beiden de lagers van het voorwiel zijn vervangen, ook na vrij korte tijd al.

Dus lager problemen zijn zeker niet uniek in mijn persoonlijke ervaring..
Stromer ST2s 2018 met BodyFloat, Van Zijp spatbord verlenger/versteviger met SKS spatlap, 1 zwarte Ortlieb Backroller High Visibility (rechts dragend :D ) en Abus Pedelec 2.0 helm.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Huubster schreef: 28 nov 2021, 09:30 Ik ken persoonlijk 2 andere Stromer ST2 eigenaren, waarbij bij beiden de lagers van het voorwiel zijn vervangen, ook na vrij korte tijd al.
Voorwiellager is geen probleem. Dat kan los vervangen worden en is garantie bij een maandagmorgenmodel of tientjeswerk. Lees: normaal slijtage-onderdeel net als balhoofd- en trapas-lagers.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

Stromeur schreef:
Voorwiellager is geen probleem. Dat kan los vervangen worden en is garantie bij een maandagmorgenmodel of tientjeswerk. Lees: normaal slijtage-onderdeel net als balhoofd- en trapas-lagers.
Ik blijf het merkwaardig vinden dat er relatief veel geklaagd wordt over defecte lagers in de Stromer SP.
De levensduur van lagers die defect raken varieert tussen 4.000 en zeg 20.000 km.
Als ik dat het vergelijk met lagers van auto’s die makkelijk 150.000 en meer halen dan wijst dat op 3 mogelijkheden:
- Men heeft een lager geselecteerd dat niet geschikt is voor de toepassing.
Gewoon Koolstof staal (=goedkoop) ipv hardstaal of keramiek
- Er is onvoldoende nagedacht over keuze van het smeermiddel en manier om dit in het lager vast te houden.
- Constructiefout in wielophanging. Het lager wordt tijdens gebruik overbelast door slechte of ontbrekende demping waardoor snelle slijtage optreedt.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

SpeedPAT schreef: 28 nov 2021, 12:55 relatief veel
Ik blijf erbij dat 'relatief veel' helemaal niks zegt zolang je dit niet afzet tegen de werkelijk verkochte aantallen.

Het voorwiellager van mijn ST1 X 2017 werd destijds ook binnen 500km vervangen. Was gewoon een maandagmorgen-lager, daarna nooit meer problemen mee gehad en als die vervangen moet worden is het tientjeswerk. Daar hoef ik verder geen ingewikkelde analyse op los te laten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Het grootste probleem met lagers is het onderhoud... De meesten kijken maar naar lagers op het ogenblik dat ze iets voelen of iets horen ,dan is het meestal al wat laat. Anderzijds gebruiken de meeste merken lagers die niet de kwaliteit hebben van lagers in de autoindustrie. De meeste lagers zijn ook geseald (zonder onderhoud) en laat dit nu juist het probleem zijn. De gebruikte dichtingen verhinderen wel dat er water binnen dringt tot op zekere hoogte....condens enz...ook het draaien zorgt ervoor dat het gebruikte vet op raakt. jaarlijks afhankelijk van de kilometers en de gebruiksomstandigheden de lagers even openen en opnieuw invetten voorkomt vroegtijdige slijtage. Maar eigenlijk zouden beter lagers en dichtingen moeten gebruikt worden zeker op plaatsen die moeilijk te onderhouden zijn zoals de achterwiellagers bij Stromer.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

jovdt schreef: 28 nov 2021, 13:35 Maar eigenlijk zouden beter lagers en dichtingen moeten gebruikt worden zeker op plaatsen die moeilijk te onderhouden zijn zoals de achterwiellagers bij Stromer.
Eens.

Ik ben verder vooral benieuwd hoe de achterwiellagers van de nieuwere generatie Stromers met 27,5" wielen zich houden. Dat zijn andere/grotere lagers dan die in de vorige generatie (ST1 X, klassieke ST2, ST2 S).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

@Stromeur, een ervaring ST1 : Na 22000 km geen probleem met het achterwiellager. Wel met het voorwiellager na 20000. Een lichte speling op het voorwiel en nog net in garantie vervangen
Grtz peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
ERICC
Pro
Pro
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 dec 2017, 17:35

Tot op heden nog geen bericht van Stromer. Afwachten dus.
St2 2017 wit, bodyfloat, verende stuurpen
ERICC
Pro
Pro
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 dec 2017, 17:35

Update:

Stromer heeft in de fabriek de lagers vervangen en morgen kan ik de fiets weer ophalen. De dealer gaf aan dat dit een nieuwe manier is, die Stromer wilde proberen om de lagerproblematiek te repareren zonder hele nieuwe motor te vervangen.

Kosten zijn 245 euro. En 3 maanden garantie op de lagers.

Ik laat wel even weten hoe het bevalt!
St2 2017 wit, bodyfloat, verende stuurpen
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Zo; dat is op zich een redelijk nette prijs. Tenminste; afgezet tegen een compleet nieuw achterwiel. En tegen de hoeveelheid werk het was voor Lexveen om de motor zo ver uit elkaar te halen om het lager te kunnen vervangen. Is die prijs inclusief vervoer vd fiets naar / terug van Stromer?

Die 3 maanden garantie vind ik een aanfluiting. Dat zal toch minimaal een jaar moeten zijn.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Plaats reactie