Stromer ST2 lager motor wordt slecht. Wat nu? Nieuwe motor of een alternatief?

ERICC
Pro
Pro
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 dec 2017, 17:35

Vandaag in Amsterdam bij service center geweest. Lagers worden slechter in achterwiel.

Volledig vervangen motor over niet te lange tijd is het advies. Kan het ook anders?

Stromer st2, 2017, rond de 12000 km gereden.
St2 2017 wit, bodyfloat, verende stuurpen
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Officieel kunnen de wiellagers van het achterwiel niet vervangen worden. Niet door de FM en niet door Stromer zelf. Bij versleten wiellagers moet dus dus complete motor worden vervangen.

Je hebt vier opties:

1. Motor vervangen door nieuw. Snelste maar duurste oplossing.

2. Op zoek gaan naar een tweedehands motor (via eBay o.i.d.).

3. Zelf proberen om de wiellagers te vervangen. Er gingen je nog nauwelijks mensen voor. Je moet er zin en tijd voor hebben, het juiste gereedschap, en in staat zijn om de boel weer zonde schade en waterdicht in elkaar te zetten. (Uit elkaar halen kunnen we allemaal.) Zie voor meer info b.v.: viewtopic.php?f=8&t=4144

4. Juridisch advies inwinnen v.w.b. de te verwachten economische levensduur van je Stromer. Die lagers horen namelijk veel langer mee te gaan dan 12.000km. Let wel: dit geeft je geen recht op een gratis motor. Voor de periode dat je je bike probleemloos hebt kunnen gebruiken wordt een bedrag afgetrokken. Wil je deze weg behandelen, dan zul je een juridisch conflict moeten aangaan met de dealer waar je je Stromer hebt aangeschaft. Dat kan een goede relatie op scherp zetten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ERICC
Pro
Pro
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 dec 2017, 17:35

Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met zoiets buiten de garantieperiode.

Ik zal het mijn Amsterdamse dealer vragen.
Zo lezend op internet is 12000 km niet veel met nu al lagerproblemen inderdaad. Maar of stromer welwillend is qua korting of vervanging? Fiets is uit 2017 dus al een oudje aan het worden.
St2 2017 wit, bodyfloat, verende stuurpen
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer is hier geen partij in voor jou. Jij hebt een juridische overeenkomst met jouw dealer (de koop). Je dealer lost dit met jou op. Hoe de dealer het met Stromer oplost is jouw zaak of probleem verder niet.

Je ST2 mag dan wel vier jaar oud zijn. Die 12.000km is echt niks. Achterwiellagers horen langer mee te gaan dan dat.

Soms wordt een klant een b-stock/refurb achterwiel aangeboden tegen een lagere prijs. Daar zou je ook eens naar kunnen vragen. De klassieke ST2 is inmiddels EOL dus wie weet waar er nog wat op de plank ligt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

ERICC schreef: 04 nov 2021, 21:10 Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met zoiets buiten de garantieperiode.
Ja, maar niet met een fiets.

In mijn verwarmingsketel was 3 jaar geleden een ventilator kapot, die ketel was toen 4 jaar oud. Uiteraard heb ik toen eerst de ketel door de installateur laten repareren, want in de winter zonder verwarming is niet zo tof. Na de reparatie kreeg ik een rekening aangeboden van een aantal honderden Euro's, waarop ik aangegeven heb dat ik het daar niet mee eens ben, dat ik coulance verwacht in verband met het te snel kapot gaan van die ventilator.

Daarop kreeg ik de volgende reactie:
Beste ...,

Helaas zit er maar 2 jaar garantie op de onderdelen en hieraan verbonden loonkosten, dit staat ook duidelijk in de prijsopgave zoals die in de bijlage is bijgevoegd. Misschien kun je hierover beter contact leggen met Nefit en daar je probleem voorleggen misschien dat hun iets met een coulanceregeling kunnen doen.

Ervan uitgaande je hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groet, ...
Ik heb toen eerst even naar Nefit gebeld met de vraag wat de te verwachten levensduur van die ventilator is, antwoord: gewoon het zelfde als van de ketel zelf, jaar of 12-15. Vervolgens heb ik deze reactie naar de installateur gestuurd:
Beste ...,

Helaas werkt het niet zo. Volgens de Nederlandse wet heb ik recht op een deugdelijk product, een product waarvan een onderdeel ver voor de te verwachten levensduur kapot gaat is niet deugdelijk. Zie ook https://www.acm.nl/nl/garantie. Daarnaast heb ik niks met Nefit van doen, jullie hebben de ketel geleverd dus jullie hebben garantieplicht naar mij. Hoe jullie dat met Nefit oplossen is aan jullie.

Ik geef je dus nog 1 mogelijkheid om alsnog met een nette coulance regeling te komen, anders speel ik het door aan mijn rechtsbijstandverzekering.

Vriendelijke groet, ...
Vervolgens kreeg ik als antwoord:
Geachte ...,

In overleg met Nefit willen wij u tegemoet komen en de ventilator ... crediteren. Credit nota bijgevoegd in bijlage. Wij ontvangen dan graag het restbedrag van € 68,06 incl. BTW van u.

Ik ga ervan uit dat ik u hiermee voldoende heb geinformeerd.
Ofwel: ik heb alleen de arbeid moeten betalen, het onderdeel zelf niet. Uiteraard had ik het ook redelijk gevonden als ik 1/3 of zo van het onderdeel had moeten betalen, maar dat was in dit geval niet nodig.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
ERICC
Pro
Pro
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 dec 2017, 17:35

Vandaag Service Center van de bekende dealer in Amsterdam de fiets opgehaald.

Probleem wordt aan Stromer voorgelegd.

Voorlopig kan ik er nog op fietsen.

Maar ik heb het terplekke even aangekaart, slijtage na 12.000 km, met als gevolg een hele motor vervangen is na navraag wel enorm snel.

Had ik dit bij elkaar gefietst binnen de garantie periode dan was het zonder probleem gratis vervangen.
Nu zit ik na die garantie periode, maar wel met de "lage" kilometerstand.

Afwachten maar.
St2 2017 wit, bodyfloat, verende stuurpen
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

ERICC schreef: 05 nov 2021, 10:53 Had ik dit bij elkaar gefietst binnen de garantie periode dan was het zonder probleem gratis vervangen.
Nu zit ik na die garantie periode, maar wel met de "lage" kilometerstand.
Klopt, maar is niet het juiste argument. Het enige juiste argument hier is dat je van een hub motor een langere levensduur dan 12.000 km of 4 jaar mag verwachten. Daar heb je dus recht op (je hebt recht op een deugdelijk product).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Recent hetzelfde aan de orde gehad met mijn batterij. Veel jurisprudentie over. Hoeft ook niet via de rechtbank, want als de dealer bij Bovag is aangesloten kan het via de geschillencommissie tweewielers. (Daar zijn vergelijkbare zaken behandeld kun je online gewoon opzoeken). Redelijk in dit geval is nieuwe motor/wiel voor de helft van de prijs of refurbished met meer korting (dat is lastiger te bepalen wat dan redelijk is).

Gewoon voet bij stuk houden. Heb uiteindelijk aanbod gekregen dat goed was (zie draadje over foutcode e210003).
Op de site van de ACM kun je mooie voorbeeld brieven vinden. Ik heb het allemaal zelf gedaan, geen jurist bij betrokken geweest.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Heb het nog even opgezocht volgens mij is QicQ niet bij BOVAG aangesloten. Wel spreken ze in hun algemene voorwaarden over een geschillen regeling. Zou dus als je er niet uitkomt daar even naar vragen wat dat inhoudt (soms zijn bedrijven zelf bij mediator aangesloten). Is vaak goedkoper en je kunt natuurlijk gewoon naar de zaken bij de geschillencie tweewielers verwijzen. Maar goed hoop dat het fatsoenlijk opgelost gaat worden.

Overigens lijkt stromer me een vervelende partij voor de dealers, want ze zijn weinig coulant. De kosten voor het ondeugdelijk product ligt dus voor groot deel bij de dealer.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
ERICC
Pro
Pro
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 dec 2017, 17:35

Dit is de respons. Helaas teleurstellend.

Ik ga het er niet bij laten zitten denk ik:
 
"Stromer geeft, na overleg, gezien de leeftijd van de fiets geen coulance meer op het vervangen van de motor omdat het lager geluid maakt. 
 
Reden hierachter is dat de motor en de lager nog goed functioneren en deze ook voorlopig zal blijven functioneren. Het feit dat een lager een slijtagedeel is en deze als gevolg van slijtage geluid maakt is helaas geen reden tot coulance.
 
De kilometerstand is hier overigens niet bepalend, indien een fiets veel stilstaat, langs de kust gebruikt wordt, of veel met vocht te maken krijgt dan zal dit de staat beïnvloeden, om maar wat voorbeelden te noemen.
 
Mocht je toch de motor vervangen willen hebben willen wij vanuit .... zijn wel coulant zijn door 10% korting aan te bieden op de motor en deze kosteloos te monteren.

Met vriendelijke groet,"
St2 2017 wit, bodyfloat, verende stuurpen
Plaats reactie