Wiebelen (resoneren) stuur Stromer ST2 Ltd RAW

wproost
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 nov 2021, 08:17

Dag iedereen,

Voor het eerst ben ik net eigenaar geworden van een pedelec, een tweedehands ST2 Raw limited edition. Top fiets, ga er dagelijks een 30-tal km mee rijden.
Fiets is in goede staat, heeft zo'n 4000km gereden.

Heb wel ergens mijn twijfels over. Wanneer ik 30+km/u rij en het stuur loslaat, begint het stuur gevaarlijk links en rechts te wiebelen. Lijkt me zeker niet correct. Volgens de handelaar die de fiets verkocht "is het niet de bedoeling dat je je stuur loslaat" (nee, serieus?) en is er geen probleem. Mij lijkt dit wel te wijzen op een mogelijk probleem. Heb lang met de motor gereden en stuur loslaten is ook daar de perfecte test of de motor stabiel rijdt, niet in een ongeval is betrokken geweest en een scheef frame of slecht uitgelijnd wiel of iets dergelijk heeft.

Moet ik me zorgen maken over dat wiebelen, of is dit inderdaad normaal, ook bij nieuwe Stromers?
Indien het wel een probleem is, wat kan de oorzaak zijn, en hoe krijg ik de handelaar zo ver dit na te kijken onder garantie? Het gebeurt dus bij snelheden boven de 30km/u, en vooral wanneer er niet getrapt wordt. Het wiebelen stopt bijna volledig wanneer ik terug begin te trappen.

Filmpje gemaakt en duidelijk te zien:
https://youtu.be/3SEbqAkwUUU

Bedankt,
Wouter
Laatst gewijzigd door wproost op 18 nov 2021, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Stromer ST2 Raw Ltd (Veloce)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stuur resoneert. Kan gebeuren, is niet vreemd. Ik heb dat ook gehad met een fiets als ik tassen achterop had hangen. Was weg als ik de tassen eraf haalde.

Als de spaakspanning in orde is, je hebt geen slag in de wielen, het balhoofd is goed afgesteld en je Stromer rijdt ondanks de resonantie in het stuur netjes rechtuit, dan zou ik me er totaal niet druk om maken.


Check wel of je frame niet trilt als je je handen wél aan het stuur hebt. Dit komt een enkele keer voor, m.n. bij de klassieke ST2 zoals jouw RAW, en dat is iets wat je meestal zult moeten accepteren omdat het eigenlijk niet te verhelpen is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
wproost
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 nov 2021, 08:17

Ok top, geruststellend, bedankt Stromeur.
Stromer ST2 Raw Ltd (Veloce)
Gebruikersavatar
TheWhiteRider
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 jan 2019, 13:59
Locatie: Limburg, BE

Heb ik met mijn ST3 in het begin ook eens gehad.

Bleek dat de bandenspanning veel te laag was.
1 bar ipv 2,2 zoals vermeldt in de binnenzijde van het batterijvak.

Toen de bandenspanning terug ok was, verdween het wiebelen ook.

Sindsdien check ik de bandenspanning wekelijks.
ST3 Sport L Cool White 983Wh
Bike naam "Whitey"
wproost
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 nov 2021, 08:17

In orde, merci. Ik ga de bandenspanning eens verifieren met een andere pomp en de spaakspanning eens checken voor zover ik het zelf kan.
Stromer ST2 Raw Ltd (Veloce)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Ik zou me fixeren op het balhoofd.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Ik zou het balhoofd fixeren :lol:
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
wproost
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 nov 2021, 08:17

Ga ik een probleem met het balhoofd altijd voelen of kan dit zo miniem zijn dat ik niks voel bewegen bij stilstaand remmen en voor/achter duwen?
Stromer ST2 Raw Ltd (Veloce)
Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 176
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer St2 pinion
Km-stand: 24048

Dat heet Shimmy : https://nl.wikipedia.org/wiki/Shimmy
Of shimmien op z’n Hollands. Dit kan diverse oorzaken hebben.

Doet mijn St1x ook met een zwaar beladen bagagedrager; te weinig druk op het voorwiel.
Vergelijk het maar met een wiebelend winkelwagenwieltje 😁
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Eigenlijk geef je het antwoord reeds in je probleemstelling( als ik terug begin te trappen stopt het wiebelen ) wanneer de voorwaartse kracht groter wordt dan de onbalans veroorzaakt door te weinig druk op je voorkant stopt het probleem. Dus moet je gaan zoeken naar de mogelijke oorzaak van die onbalans . Wat het balhoofd betreft dat voel je statisch zoals je zelf beschrijft, bandendruk kan je zelf controleren, en of je fiets t zwaar beladen is weet je ook zelf. Als alles op dit gebied nagekeken is dan pas kan zoeken naar andere dingen . Het is wel normaal dat een fiets meer zoekende is bij lagere snelheid of inhouden met trappen dan andersom (fysicawetten) Bij een motorfiets worden soms aan het uiteinde van het stuur gewichten gehangen om dit prob.op te lossen zelfs een stuurdemper wordt gemonteerd maar bij een fiets zijn deze krachten echt niet van toepassing. Wanneer je fiets bij het trappen mooi rechtuit rijdt (zonder handen aan het stuur )zou ik me geen zorgen maken ,anders wel.... ;)
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Plaats reactie