Mijn freehub lagers in mijn 2018 ST2 waren na 26k km op, en ik wil even delen hoe ik de lagers heb vervangen. Dat scheelt behoorlijk in de kosten als je alleen lagers hoeft te kopen in plaats van een nieuwe freehub body.
1. duw het afstandbusje tussen de lagers een beetje aan de kant.
2. tik voorzichtig met een dremel (omgekeerde grote spijker bijvoorbeeld) het buitenste lager eruit.
3. Verwijder de circlip die het binnenste lager op z'n plek houdt.
4. tik het binnenste lager er voorzichtig uit.
5. Maak de body schoon en leg hem in een plastick zak in heet water om op te warmen.
6. Leg de lagers in de vriezer.
7. Plaats het binnenste lager met wat vet en tik het voorzichtig op de buitenste lagerschaal op zijn plek. (buisje van de juiste D is natuurlijk nog mooier.)
8. Plaats de circlip met vet.
9. Plaats de afstandsbus en daarna het buitenste lager.
10. tik ook deze voorzichtig op zijn plek via de buitenste lagerschaal.
11. Het afstandbusje moet nog een beetje heen en weer geschoven kunnen worden, ander heb je spanning op je lagers.
De Lagers zijn twee keer 6902-LBLU.
Vervangen lagers freehub body ST2 2018
-
- Pro
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 17 apr 2021, 18:32
- Locatie: Wilsele
- Merk SP: Stromer ST3
Dank je wel voor deze duidelijke uiteenzetting (en goede foto's). Maar welke indicatoren geven aan dat de lagers aan vervanging toe zijn? Wanneer weet je als onschuldig Stomerke dat er werk aan de winkel is?
Speling op je cassette( bij bewegen links -rechts voel je speling) vrijloop gaat niet meer zo vlot, haperingen ..... ondanks goede afstelling slecht of slechter schakelen...... Vermits de lagers slijten voel je haperingen bij terugdraaien en speling bij rechts of links wrikken . Voel je het best als je wiel uit de fiets is... Bij een bandenwissel of lekke band steeds even de hub controleren op speling of haperingen . Anderzijds vraag ik me af of iemand een goede tool heeft om de hub te verwijderen ...dikwijls een hardnekkige vastzitter....
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
De slijtage merkte ik inderdaad aan speling op de cassette toen ik mijn winterbanden monteerde. Met de nieuwe lagers is er geen speling meer. De hub kan inderdaad behoorlijk vast zitten, maar dat wordt veroorzaakt door het kraagbusje dat in de hub zit. Die moet je er voorzichtig uit zien te trekken of wippen met een schroevendraaier. De hub komt er dan vanzelf af. Zie het kraagbusje in de foto in het rode kader.
Schroevendraaier gebruik ik ook ,maar wou even weten of er niets praktischer was...schade bij wegschuiven met de schroevendraaier is soms rap gebeurd...Neneok schreef: ↑22 nov 2021, 10:11 De slijtage merkte ik inderdaad aan speling op de cassette toen ik mijn winterbanden monteerde. Met de nieuwe lagers is er geen speling meer. De hub kan inderdaad behoorlijk vast zitten, maar dat wordt veroorzaakt door het kraagbusje dat in de hub zit. Die moet je er voorzichtig uit zien te trekken of wippen met een schroevendraaier. De hub komt er dan vanzelf af. Zie het kraagbusje in de foto in het rode kader.
A028689F-C489-405C-9BDC-D7F0E9510ACF.jpeg
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Ik ben bang dat bij mij het probleem groter is dan de lagers, hij begon vandaag met doortrappen... Da's niet de ketting of cassette, die liggen er pas 600 en 1600 km op (eerste 1000 km met andere cassette). Ik heb al eerder gehad dat de 3 palletjes op de freehub wat vast zaten, toen heb ik het ding super goed schoon gemaakt en weer ingevet, maar dat heeft maar 1600 km soulaas geboden...
Hoe weet ik welke Freehub ik nodig heb? Is dat altijd hetzelfde bij een Deore XT 10 speed derrie?
Hoe weet ik welke Freehub ik nodig heb? Is dat altijd hetzelfde bij een Deore XT 10 speed derrie?
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Ik dacht ergens gelezen te hebben bij Mark (terugplaatsen body ST3-ST5) dat je de palletjes los kon krijgen...Dat zou een serieuze besparing betekenen ....
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Maar dan moet je wel weten welke palletjes je moet hebben...
Zo zien ze eruit: De palletjes zijn 8,8 mm breed en op de bolle kant 4 mm dik
Dit is mijn body: De buiten diameter aan de achterkant is 27,9 mm, de binnendiameter is 15,85 mm. De gleuf waar de veer in zit is ongeveer 24,5 mm.
Iemand een idee?
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
-
- Veteraan
- Berichten: 697
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
- Locatie: Utrecht
- Merk SP: Stromer ST1x (2019)
- Km-stand: 6313
Die nokjes zien er niet heel versleten uit toch? Denk je niet dat gewoon vuil was en dat het gewoon weer werkt als het invet en weer in elkaar zet? Of heb je dat al geprobeerd?
(En euh.... Aangezien dit in een ST1x/ST2 topic en jij een greenmover rijdt, is het waarschijnlijk ook niet dezelfde freehub toch? Of heb je stiekem nog een oude Stromer staan? )
(En euh.... Aangezien dit in een ST1x/ST2 topic en jij een greenmover rijdt, is het waarschijnlijk ook niet dezelfde freehub toch? Of heb je stiekem nog een oude Stromer staan? )
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.