ketting wil niet op kleinste/grootste tandwiel

Plaats reactie
Banshee
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 nov 2019, 20:34

Hallo,

Ik heb gisteren de cassette van mijn Stromer St1x (2018) vervangen (11 tandje sloeg over). (De de BB banden vervangen door nieuwe conti's met reflectiestrip). Ik heb nooit schakelproblemen gehad. Ik heb de 10 speed orginele cassette vervangen door een 10 speed SRAM (PG1070) race casette 11-28. Ik had begrepen dat 10 speed casettes zo geplaatst kunnen worden. Ik heb ook een nieuwe ketting geplaatst (KMC X10EL, 114 schakels, multidirectioneel).

Nu wil de ketting niet naar het kleinste en grootste tandwiel schakelen. Hij wil wel maar hapt net niet Als ik met de hand een beetje help dan lukt het wel en lijk de derailleur me wel mooi in lijn te zitten. De andere tandwielen schakelen prima.

-Had ik nog iets anders moeten bijstellen?Bijv aan de deraillieur het schroefje dat de plek ('hoogte') onder de tandwielen bepaald? Ketting gaat vrij recht omlaag bij 28T en raakt dan derailleur wieltje nog maar net. Met het vervallen van de pizzaschijven is de afstand nu groter.
-Ik had nooit schakelproblemen, was dit te verwachten met MTB-->race cassette wissel?
-De ketting is eigenlijk 2 schakels te lang, kan dat dit verschil maken? (wilde eigenlijk n 32T, maar niet leverbaar. zou voor 11T toch niet uit moeten maken)
-is de combi sram-kmc misschien niet de beste?
-iets anders ...


Alvast bedankt voor u tips!
Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer St2 pinion
Km-stand: 24048

Ik heb een Ultegra CS6700 12-30 met KMC X10EL combinatie.
Dat liep in het begin ook niet lekker. De uiterste tandwielen pakte niet goed. Na een paar weken waren de scherpe kantjes van de tandwielen af en de ketting ingelopen. Tot nu toe (8000 km verder) loopt het soepel en schakelt het prima.
Ik wissel de ketting regelmatig om de slijtage van de tandwielen te beperken.

Mijn tip: check de B - schroef (ff youtuben) en fiets eerst een paar honderd km.
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Banshee
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 nov 2019, 20:34

Ik heb de derailleur bijgesteld. De uiterste tandwielen pakt hij nu wel (H+L bijgesteld, en B), Schakelt niet overal lekker Ik ga eerst maar een wat km maken, mocht het niet werken dan kan ik altijd nog naar de FM.
Vroeg me nog af of het komt omdat hier waarschijnlijk een MTB derailleur op zit, die kan niet heel dicht op het grootste tandwiel (is nu veel kleiner dan orginele cassette). De 'B' schroef staat nu zo dicht bij als kan.
Opschakelen gaat nu goed, maar bij afschakelen twijfelt ketting soms nog.

Had eigenlijk verwacht dat dit plug en play was :D
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Kabel nog wat bijdraaien ....als opschakelen vlot verloopt zou met deze aanpassing het terugschakelen ook moeten lukken .
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Plaats reactie