Volgens de melding op mijn Stromer ST2 S zou er een motor drive storing zijn (error 0X210207). Fiets net 2e hands gekocht en buiten onder een afdak geplaatst, ook bij slecht weer. Daar bleek de fiets niet goed tegen te kunnen, want al snel kwam de genoemde foutmelding. Fiets naar binnen, wekenlang, in de hoop dat het vocht weg gaat, maar de foutmelding blijft opkomen. Geen ondersteuning meer, dus op zoek naar de oorzaak. Alles open gesleuteld en de kabeltjes had doorgemeten, maar alles zag er prima uit. Bleef over de motor en de controller. Het testen van de controller is niet aan mij besteed, maar het openen van de motor leek me een haalbaar klusje. Dus op zoek naar filmpjes of foto's, maar helaas, opvallend weinig hits. Dan maar voorzichtig zelf aan de slag met de weinige info die ik kon vinden op het internet. Setje poelietrekkers besteld, band er af, spaken er uit (let op, spaken zijn niet even lang aan elke zijde EN motor zit niet in de middellijn van het wiel) en daarmee voorzichtig spanning gezet aan de kant waar de remschijf zit. Voorzichtig aandraaien en even later een plopgeluid. De as was een stukje opgeschoven, zonder dat de twee helften een spleet lieten zien. Niet het gewenste resultaat, dus iets anders bedacht: Poelietrekker naar de andere kant van de motor en as weer terug gedrukt. Vervolgens twee poelietrekkers geplaatst, aan elke zijde één, om te voorkomen dat ik de as weg druk. De punt van de poelietrekker op de aluminium dop geplaatst van de hub, om te voorkomen dat ik het dunwandige asje in de hub optromp. Om te voorkomen dat de flens krom trekt door de poelietrekker, wat met een houten hamer op de flensrand geslagen en zowaar liet het eerste spleetje zich zien.
Verder tikken en poelietrekker af en toe aandraaien en uiteindelijk valt er een helft af. Eerste check: alles ziet er schoon uit, piepklein beetje vocht in de kap die er af is gekomen. Lager aan deze kant loopt als een zonnetje, hier is niks mis. Door naar de andere helft. Poelietrekker geplaatst en weer aan gedraaid. Ook die helft komt er af.
Ook aan die kant alles in orde, hub flink in het vet, geen water, geen roest, lager loopt als hetzelfde zonnetje. Dan de magneet ring er af, ook weer met de poelietrekker.
Ook deze inspectie levert niets op. Alles ziet er goed uit, het lijkt er op dat het probleem niet in de motor zit. Ring weer om de rotor (pas op voor je vingers, ben je één keer binnen het magneetveld dan hou je de ring niet meer tegen), maar dit bleek niet de handigste werkvolgorde, vanwege de krappe passingmaat van de twee kappen. Sterker, ik kreeg de eerste kap er niet meer op. Ring weer van de rotor afgetrokken met de poelietrekker, eerste kap in de oven, 120 gC en met ovenhandschoenen de kap terug op de ring proberen te plaatsen. Bij de tweede poging lukte het. Vervolgens ring met kap op de rotor en op naar de tweede. Aan die kant zit de hub en de hub heeft seals om de troep buiten te houden. Alles schoongemaakt, nieuw vet er in.
Ook de tweede kap in de oven, zelfde procedé:
En deze gaat er direct de eerste keer goed op. Nog wel aanslaan met de houten hamer, maar dat lukt goed. As getest, draait weer, en komende dagen wat tijd vinden om het wiel weer te spaken. Dan kijken of het probleem weg is, wat ik niet verwacht. Als dat waarheid blijkt te worden, wordt het een nieuwe controller.
Syno drive TDCM geopend; foto's open motor
-
- Rookie
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 14 jan 2022, 20:53
- Locatie: Nuenen
- Merk SP: Stromer
- Km-stand: 15880
- Bijlagen
-
- IMG_20220114_202636.jpg (3.91 MiB) 1470 keer bekeken
-
- IMG_20220113_214818.jpg (3.31 MiB) 1470 keer bekeken
-
- IMG_20220113_213027.jpg (4.58 MiB) 1470 keer bekeken
-
- IMG_20220113_212308.jpg (3.25 MiB) 1470 keer bekeken
-
- IMG_20220113_204157.jpg (3.3 MiB) 1470 keer bekeken
Laatst gewijzigd door HoeGaatHet op 14 jan 2022, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Stromer ST2 S.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Dank voor het delen van de foto's. Denk je dat de lagers, als die slecht waren geweest, relatief eenvoudig vervangen hadden kunnen worden?
Foutcode 210207 (dus met de "2" ervoor? De foutcode die jij opschreef bestaat niet) gecombineerd met vocht wijst in verreweg de meeste gevallen op een probleem met de controller, niet op een probleem met de motor.
Dit probleem heeft Stromer enkele jaren geleden opgelost voor jouw generatie Stromers door dealers te instrueren om krimpkous om de connectoren van de controller aan te brengen. Is dat bij jouw ST2 S gebeurd?
Foutcode 210207 (dus met de "2" ervoor? De foutcode die jij opschreef bestaat niet) gecombineerd met vocht wijst in verreweg de meeste gevallen op een probleem met de controller, niet op een probleem met de motor.
Dit probleem heeft Stromer enkele jaren geleden opgelost voor jouw generatie Stromers door dealers te instrueren om krimpkous om de connectoren van de controller aan te brengen. Is dat bij jouw ST2 S gebeurd?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ik heb hier echt geen biet verstand van. Ik zie het lager zitten op de foto en deze lagers zijn geperst. Dat weet ik, maar daar houdt mijn 'kennis' (nee, het mag geen naam hebben) ook meteen op.
Hoe/met welk gereedschap krijg je het oude lager eruit en pers je het nieuwe erin?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Rookie
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 14 jan 2022, 20:53
- Locatie: Nuenen
- Merk SP: Stromer
- Km-stand: 15880
Ja, er zit krimpkous over de connectoren. Ik heb niet geprobeerd om de lagers er uit te krijgen, dus die vraag kan ik niet beantwoorden.Stromeur schreef: ↑14 jan 2022, 22:31 Dank voor het delen van de foto's. Denk je dat de lagers, als die slecht waren geweest, relatief eenvoudig vervangen hadden kunnen worden?
Foutcode 210207 (dus met de "2" ervoor? De foutcode die jij opschreef bestaat niet) gecombineerd met vocht wijst in verreweg de meeste gevallen op een probleem met de controller, niet op een probleem met de motor.
Dit probleem heeft Stromer enkele jaren geleden opgelost voor jouw generatie Stromers door dealers te instrueren om krimpkous om de connectoren van de controller aan te brengen. Is dat bij jouw ST2 S gebeurd?
Stromer ST2 S.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Als je de drie fasen stekkers die van de controller naar de motor gaan los koppelt (dat zijn de drie rode stekkers aan je controller, met zo uit mijn hoofd een groene, blauwe en gele kabel eraan), op Boost drukt en de motor in beweging zet, verschijnt de foutmelding dan ook?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Ook met een trekker kan je de lagers verwijderen, de nieuwe wat opwarmen en dan lukt het wel. Zo doe ik het met andere lagers die op dezelfde manier gemonteerd zijn.Stromeur schreef: ↑15 jan 2022, 13:04Ik heb hier echt geen biet verstand van. Ik zie het lager zitten op de foto en deze lagers zijn geperst. Dat weet ik, maar daar houdt mijn 'kennis' (nee, het mag geen naam hebben) ook meteen op.
Hoe/met welk gereedschap krijg je het oude lager eruit en pers je het nieuwe erin?
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
Persen moet je niet teveel van voorstellen. Het heet in de techniek een vaste passing. De asdiameter is bij deze diameter hooguit 0,02 mm groter dan de gatdiameter van het lager. Zonder warmte moet je het in elkaar persen en uit elkaar trekken. Met gericht warme toevoeren en koelen (professioneel met vloeibare stikstof of in de vriezer) schuiven de onderdelen bij montage over elkaar op de juiste plaats of kan je met minder kracht persen.
Als het lager er niet afgetrokken kan worden of bij gebrek aan de juiste trekker kan een vakkundig persoon met een slijptol, hamer en beitel een lager verwijderen van de as. Zonder de as te beschadigen. Het klink lomp, is het ook, maar je slijpt de ringen nét niet door en de tik van de beitel is de laatste zet om de ring te splijten.
De aluminium helften van motor eerst verwarmen en daarna demonteren met de poelietrekker zorgt ervoor dat de aluminium motorhelften zover uitzetten dat de buitenring van het lager niet meer wordt geklemd. Dan heb je minder kracht nodig met de poelietrekker. Met een verfföhn kan je prima de motorhelften opwarmen.
TS heeft passende poelietrekkers gekocht. Waar komen die vandaan en wat is de prijs? Een link erheen stel ik op prijs.
Als het lager er niet afgetrokken kan worden of bij gebrek aan de juiste trekker kan een vakkundig persoon met een slijptol, hamer en beitel een lager verwijderen van de as. Zonder de as te beschadigen. Het klink lomp, is het ook, maar je slijpt de ringen nét niet door en de tik van de beitel is de laatste zet om de ring te splijten.
De aluminium helften van motor eerst verwarmen en daarna demonteren met de poelietrekker zorgt ervoor dat de aluminium motorhelften zover uitzetten dat de buitenring van het lager niet meer wordt geklemd. Dan heb je minder kracht nodig met de poelietrekker. Met een verfföhn kan je prima de motorhelften opwarmen.
TS heeft passende poelietrekkers gekocht. Waar komen die vandaan en wat is de prijs? Een link erheen stel ik op prijs.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv