25 km/h of 45 km/h 2018 ST1X ??

Winggchevy
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 feb 2018, 11:55

Een lastige stelling...

Ik ben 48 jaar, druk beroepsleven, hartpatient en bewust ( lees : verplicht ) om mijn conditie te verbeteren. Fietsen is voor mij een leuke manier om in beweging te blijven, maar zie dit als een recreatief gebeuren. In die context lijkt een ST1x een mooie oplossing, een E-bike geeft me het voordeel dat ik ondersteuning heb daar waar ik het nodig heb, om mijn hartslag niet te hoog te laten oplopen, dus even bij een oficiële dealer binnengestapt voor meer info.... daar heb ik de keuze tussen een 25 en 45 km/h versie, waarbij ik zowiezo zou kiezen voor een 814 Wh batterij versie, en een geveerde voorvork en - zadel.
De dealer geeft de voorkeur aan een 25 km/h versie omdat dixit hem de snellere fietsen het lastig hebben om trager te rijden. Heeft iemand ervaring met een dergelijk issue ? Ik kan me voorstellen dat het merendeel van de gebruikers getrainde fietsers zijn, die de Strömers gebruiken voor woon-werk verkeer. Dit is bij mij niet het geval. Technisch gezien zie ik hier ook geen issue in. Een ritje met de familie, naar de sportclub enz.... of gewoon een leuk ritje in de omgeving met snelheden tussen de 15 en 30 km/h kan toch geen issue zijn met een 45km/h Versie ?
Thanks voor jullie feedback en / of ervaring !
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

Zoek een andere dealer.
Die weet niet wat hij zegt.
Sorry, normaal reageer ik met redelijke argumenten, maar zo brak heb ik het nog nooit gegeten.
Uw gezond verstand heeft inderdaad gelijk.
Oh, en de gore details over mijn medische conditie bespaar ik je even, maar in het pakketje zit insuline , bètablokkers en cholesterolpillen. Een stent of zeven en een ablatie of twee.

Stromer ST2, elke dag minstens 50 km. 10 kg af, insuline /3, gezonde blos en goed humeur.
Ga ervoor !
Laatst gewijzigd door Alex.slaets op 04 feb 2018, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
ST2 983WH 2x25km woon-werk
Winggchevy
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 feb 2018, 11:55

Beste Alex, dat was ook mijn idee, maar als "bleu" in de Strömer wereld ga je toch iets voorzichtiger om met uitspraken :D
Bedankt voor jouw info !
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Zelf zou ik nooit voor een Stromer 25 km/u gaan, dat is gewoon weggegooid geld. Da's hetzelfde als een Porsche met een 45 km/u plaatje erop.
Verder zal je met een 25 km/u begrenzing jezelf snel gaan irriteren omdat de ondersteuning zo vroeg wegvalt. 25 km/u is echt wel een soort van te langzaam. Je mag dan hartpatient zijn, maar dat maakt je nog geen bejaarde ;)
Verder is het met de 45 versie geen enkel probleem om zo langzaam te fietsen als je zelf wilt. Op standje 1 kan je gerust 15 km/u fietsen. Zelf gebruik ik de fiets ook geregeld om met de kinderen naast me naar school te fietsen of om de hond uit te laten en dan wordt het echt niet gewaardeerd (door de hond wel overigens) als ik boven de 20 ga rijden.

Zoals Alex zei: zoek lekker een andere dealer. Dit klinkt als een dozenschuiver die nog een 25 in het magazijn heeft staan.

Ohja: en Oranje is echt wel de mooiste kleur :cool2:
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Blizzard
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 nov 2017, 19:47
Locatie: Dalen
Merk SP: Stromer ST3 sport

Eens met bovenstaande, voor 25 km zijn er tal van alternatieven die minder kostbaar zijn. Enige voordeel van 25 km/h zou zijn dat je geen helmplicht heb en geen verzekeringsplicht met dito plaatje. Maar helm zou ik zowieso dragen. Dus gewoon gaan voor de "snelle" versie. En als je gewoon 20 wilt gaan rijden op standje 1 of 2...

En idd, oranje... mooi!

Groet,

Henk
Orange 20 inch ST1X met 618 batterij. Exit, nu: ST3 sport mat zwart.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Winggchevy schreef: 04 feb 2018, 12:30 De dealer geeft de voorkeur aan een 25 km/h versie omdat dixit hem de snellere fietsen het lastig hebben om trager te rijden.
Dit is onjuist (lees: onzin). Zelfs op het hoogste ondersteuningsniveau is het geen enkel probleem om trager te rijden. Daarnaast kun je kiezen uit drie ondersteuningsniveaus. Stand twee plus de gevoeligheid van de trapsensor (hoe alert de motor reageert bij druk op de pedalen) zijn volledig naar eigen wens in te stellen.

Er zijn zelfs mensen op dit forum met een 45km/u Stromer die, door e.e.a. niet optimaal in te stellen, eerder juist moeite hadden om boven de 33km/u te cruisen. Dus het is écht geen probleem.

Ik zou niet met deze dealer zaken gaan doen. Maar ik zou er wél een proefrit boeken en zelf ervaren hoe het is om met verschillende snelheden te stromeren op een 45km/u variant.
Winggchevy schreef: 04 feb 2018, 12:30 Ik kan me voorstellen dat het merendeel van de gebruikers getrainde fietsers zijn, die de Strömers gebruiken voor woon-werk verkeer. Dit is bij mij niet het geval.
Op basis van diverse onderzoeken en ook op basis van mijn indruk van de meer dan 600 leden op dit forum kan ik je vertellen dat de meerderheid van de Stromer gebruikers geen topsporter is. Ze zitten er wel bij, mensen die gemiddeld wat jonger zijn (dertigers) en mensen die professioneel hebben gesurfd of in de top tien van een Iron Man challenge eindigen, maar dit geldt niet voor de grote meerderheid.

Voor mijzelf geldt: vrouw, 46 jaar, revaliderend van een ernstig ongeval bijna twee jaar geleden en daardoor een conditie als een krant. Die conditie is trouwens wel aanzienlijk verbeterd dankzij de Stromer, dus die keuze zal ook jou zeker wat goeds gaan opleveren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Volop voor de 45 km/h versie gaan. Zoniet een 25 km/h elektrische fiets van een ander merk kopen, want als 25 km/h is het gewoon weggegooid geld.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Volledig mee eens. Stromers zijn behoorlijk dure fietsen. Een groot deel van de prijs zit in de krachtige motor en de hoge actieradius (grote accu). Super bruikbaar voor de 45km/u modellen en dit zal Stromer mede tot speed pedelec marktleider in Nederland hebben gemaakt. Maar bij een 25km/u model heb je dit allemaal niet zo nodig, en in dat geval zou ik ook voor een ander, goedkoper merk kiezen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Toch maar even een tegengeluid. Uiteraard moet je zelf de keuze maken, toch?

Zelf vind ik 25 km/uur ook te langzaam, maar een max. snelheid van 25 km/uur die je onder alle omstandigheden haalt, kan zeker heel fijn zijn. Voor het elektrische fietsen tijdperk zouden velen van ons tekenen voor een gemiddelde snelheid van 25 km/uur...

Naast de eerder in dit draadje genoemde nadelen en de genoemde enkele voordelen, zit er ook nog een ander groot voordeel aan een maximum snelheid van 25 km/uur: een grotere actieradius...

Een flink deel van de bevolking is in staat om op eigen spierkracht een uurtje of twee 25 km/uur te trappen. Een klein deel zal met alleen eigen spierkracht een snelheid halen van 35 km/uur en een enkeling haalt op eigen kracht een gemiddelde snelheid die boven de 40 km/uur uitkomt.

Met een 45 km/uur Stromer is het zeker mogelijk om zo’n hoge gemiddelde snelheid over een langere afstand vol te houden (de externe omstandigheden moeten wel meezitten, dus bijvoorbeeld geen storm tegen en bijvoorbeeld wel een mooi vrijliggend fietspad zonder al te veel andere gebruikers).

Een van de nadelen van een hoge snelheid is dat je actieradius beperkt is. De elektrische aandrijving zal je een stevig handje moeten gaan helpen en dat betekent dat er een “aanslag” zal worden gepleegd op je accu. Hoe groot die aanslag is, kun je zien in de verbruikstabellen in twee andere topics hier op dit forum (die van de ST1 en de ST2, zelf even met de zoekfunctie opzoeken).

Het overgrote deel van de forumleden laat zich “verwennen” door de hulp in het achterwiel. De maximale afstand die men op maximaal vermogen kan fietsen zit ergens tussen de 1,5 en 2 uur. Daarna is de accu leeg. Een enkeling heeft de beschikking over een tweede accu, een groter aantal laadt de accu vervolgens op het werk bij/op en een klein deel kan ook de woon-werk retourrit maken zonder bij/op te laden.

Er is (voor zover mijn geheugen me niet in de steek laat) slechts 1 forumlid die zijn Stromer anders gebruikt: ArieHiSpeed. Hij fiets met een gemiddelde snelheid van (even uit mijn hoofd) “ergens onder de 30 km/uur”, maakt daarbij licht gebruik van de elektrische ondersteuning en kan om die reden zo’n 7 uur fietsen op 1 volle accu. Die 7 uur fietsen is trouwens mijn berekening, want ArieHiSpeed meldt dat hij op 1 volle accu zo’n 200 km kan wegtrappen.

Als je dus van plan bent om een flink deel van de dag te gaan fietsen met een gemiddelde snelheid van rond de 40 km/uur, dan lukt je dat niet met 1 volle accu. Als je daarentegen van plan bent om zelf een flinke eigen bijdrage te leveren, dan zou je dat met de grootste accu (als dat voor de ST1 een 815 Wh accu is) wel moeten kunnen doen.

Nu is Stromer best wel een duur merk, dus ja, er zijn goedkopere alternatieven. Die alternatieven zien er v.w.b. de vormgeving wel anders uit. Het voordeel van Stromer is dat die dus een accu met veel capaciteit heeft, iets wat de andere merken niet kunnen leveren. Als de accu leeg is, dan is het heel zwaar trappen...

Succes met de keuze.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Henry schreef: 04 feb 2018, 23:34
Als je dus van plan bent om een flink deel van de dag te gaan fietsen met een gemiddelde snelheid van rond de 40 km/uur, dan lukt je dat niet met 1 volle accu. Als je daarentegen van plan bent om zelf een flinke eigen bijdrage te leveren, dan zou je dat met de grootste accu (als dat voor de ST1 een 815 Wh accu is) wel moeten kunnen doen.
dat gaat met die 25 km/h versie erg moeilijk zijn, rond de 40 km/h uur rijden, ik vermoed dat dat zelfs geen minuut gaat lukken

Nu is Stromer best wel een duur merk, dus ja, er zijn goedkopere alternatieven. Die alternatieven zien er v.w.b. de vormgeving wel anders uit. Het voordeel van Stromer is dat die dus een accu met veel capaciteit heeft, iets wat de andere merken niet kunnen leveren. Als de accu leeg is, dan is het heel zwaar trappen...
Succes met de keuze.
Bij de Bosch middenmotor is er keuze te over aan fietsen met een grotere accu-capaciteit. Riese Und Muller heeft meerdere fietsmodellen die je kan uitrusten met 2 x 500 Watt batterij, en die in 25 km/h versie niet meer kosten dan de Stromer, lichter zijn, en beter afgemonteerd zijn dan de ST1X. Zoiets bijvoorbeeld : https://www.r-m.de/nl/e-bike/supercharg ... 1_26020507 .
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie