ST1 2017 het begin van het einde?

Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Deze week een flinke bui gehad onderweg.
Blijkbaar is er weer water in de motor gekomen en bij de oude ST1 zit de controleren in het achterwiel. Gevolg het licht gaat weer niet uit. Weer, ja weer want dit heb ik al eens gehad enkele jaren terug na een rit door de sneeuw en toen is de motor/controler onder garantie vervangen winter 2018 dacht ik. Maar garantie gaat het nu dus niet worden. Voorlopig het stekkertje dat de lampjes van spanning voorziet uit elkaar getrokken en rij nu zonder licht. Ik heb een schakelaartje besteld om hier tussen te zetten zodat ik het licht aan en uit kan zetten. Maar vocht in de motor is meestal geen goed nieuws. Komt er nog bij dat vanmorgen op 22km mijn batterij naar 18% ging, wel met een flinke wind tegen maar koud is het nog niet. Dus vrees ik dat het stilaan tijd gaat worden om voor vervanging te gaan kijken.
Kan natuurlijk ook de batterij laten reviseren en dat licht met een schakelaartje is nu ook niet echt een probleem. Batterij revisie iets van een 6 à 700€ vermoed ik, nieuwe SP gaat wat meer kosten. Het fietsje is van 2017 en ik heb hem nieuw 2800€ betaald en bijna 22000km gereden hij heeft zijn geld opgebracht :ay . Zoals gezegd 1 probleem gehad en dat was de motor/controler die niet tegen sneeuw kon.

Nu we zien wel, ga zaterdag eens naar de ELLIO kijken denk ik.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik denk dat jouw Eentje z'n geld wel heeft opgebracht inderdaad. Bummer dat er vocht in de motor is gekomen, dat krijg je er ook niet zo 1-2-3 meer uit. En met die controller erin..

Benieuwd wat je van de Ellio vindt. Het schijnt echt een totaal nieuwe ervaring te zijn. Ik zag jou eigenlijk ook wel op een nieuwe Stromer ST1 of ST2 met riem, in Comfort model, rond rijden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Het idee begint zo een beetje te rijpen om mijn oude ST1 (2017) een volledige revisie te geven.
Nieuwe motor, en de batterij te vervangen of te laten refurbishen.
Een comfort stuur er op zetten en gelijk een verende voorvork, ben ik toch weer goed voor een paar jaar zou ik denken. Kost me minimaal toch 3000€

Als ik dan toch bezig ben maar gelijk een ander kleurtje er op + 1000€(Mercedes Olijfgroen)

Of zijn het kosten op het sterfhuis en haal ik me een hoop miserie op de schouders, wat denken jullie?
Voor een nieuwe ben ik toch al snel 6 à 7000€ kwijt. Dan heb ik natuurlijk ook een nieuwe.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Bicarbonaat

ik zou nieuw kopen ,
mss een ellio of klever?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tony Mb schreef: 15 aug 2021, 12:06 Kost me minimaal toch 3000€
Ik vind het wel gaaf om op die manier een bike een langer leven te geven. Ik zou niet weten hoe je je hier ellende mee op de hals haalt, zolang de revisie maar goed wordt uitgevoerd.

Wel is het zo dat de kosten voor deze revisie de restwaarde van jouw bike overstijgen. Voor die 3k koop je ook een totaal nieuwe klassieke ST1, voor minder zelfs.

Zit hier niks voor je tussen?
https://www.marktplaats.nl/u/pronto-e-b ... /35525275/


Pronto stopt ermee, zie voor meer info:
viewtopic.php?p=102127#p102127
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

PS: Als je gaat voor volledige revisie, dan zou ik het geweldig vinden als je de foto's van het proces hier deelt. Ik vind zulke projecten ontzettend interessant en leuk om te volgen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

4K voor een revisie, 6k voor een nieuwe.
Stel je krijgt van je SP nog 1k, dan kost die nieuwe ook maar 1k meer dan een revisie.
Er is de dag van vandaag veel meer keuze dan 4 jaar geleden en zoals je aangeeft om ook de geometrie/comfort aan te passen is ook de behoefte/noden veranderd.
In dat geval ga ik voor nieuw.
Anderzijds is er niets mis om de SP 2x op te rijden… (als reserve onderdelen verkrijgbaar blijven).
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Bedankt alvast voor de reacties...
Ik heb Pronto even een mailtje gestuurd ivm een motor.

Ik kan natuurlijk ook een volledige 2e hands ST1 kopen maar dan weet je weer niet wat je koopt natuurlijk. En die zijn toch flink aan de prijs zie ik zo :bn:
Of ik koop die volledig nieuwe ST1 bij Pronto, maar dan gaat het idee van mijn eigen fietsje verder te rijden ook weer verloren.

Weet iemand welke verende voorvorken zouden passen? en wat die ongeveer kosten.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Dit is dus het lijdend voorwerp...
tempImageW9Ty6Y.gif
tempImageW9Ty6Y.gif (9.01 MiB) 1083 keer bekeken
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jouw Eentje ziet er nog steeds supergoed uit.

Het is jammer dat ik op een bepaald moment al mijn oude Stromer bestanden kwijt ben geraakt, daar stond dat allemaal in.

In jouw geval moet een geveerde voorvork geschikt zijn voor 26" wielen, een steek-as hebben en zou uit mijn hoofd een rechte stuurbuis, niet tapered. Maar kijk dat even na bij je eigen vork want ik weet het niet zeker.

Stromer zelf bood een Suntour geveerde voorvork voor de ST1 aan, maar alles wat aan de specs voldoet past erop.

Er is b.v. ook eens een jubileumuitgave geweest met een Fox F32 RL vork:

viewtopic.php?p=367#p367

Op deze zit de Stromer/Suntour vork:

viewtopic.php?p=411#p411

Hier nog een Fox:

viewtopic.php?p=8015#p8015
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie