Het grote ongevallen topic

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

marco-hlv schreef: 21 feb 2018, 20:13 Hond zat aan de lijn, maar meestal ga ik er wel een klein stukje extra omheen, een hond kan altijd wat naar links uitwijken. Dat deed deze ook. Onverwacht voor mij en de eigenaar. Weliswaar aan de lijn, maar niet de lijn vastgezet. Hij kwam dus voor mijn fiets. Vol in de ankers en onderuit. Gelukkig de hond niet geraakt en de val viel mee.
Ik heb zo'n hekel aan die uitlooplijnen, ook omdat een goed opgevoede hond aan de lijn heeft geleerd om bij zijn baasje te blijven. En zo'n zelfde goed opgevoede hond weet wanneer hij lekker los rond kan hollen, onaangelijnd in een losloopgebied of op een andere plek waar het gewoon kan. Het is het één of het ander, zo krijgt een hond duidelijkheid en snapt-ie wat we willen.

Met die uitlooplijnen weet je nooit wat je kan verwachten. Naast dat ik heel erg blij ben dat jij er goed vanaf bent gekomen, ben ik ook ontzettend blij dat de hond niet geraakt is. Dat beestje kan er immers ook weinig aan doen. (De eigenaar des te meer...)
marco-hlv schreef: 21 feb 2018, 20:13 Wel een paar fikse schaafwonden op knie en elleboog, dat was gelukkig alle fysieke ellende.
Maar wel de broek kapot, jack kapot, handschoenen flink geschaafd en overschoen een gaatje in.
Je zult morgen misschien wel wat stijf zijn, maar mooi dat het op het eerste gezicht mee valt. Wat gaan onze (dure) fietskleren er snel aan he, bij een valpartij. Je bent bepaald niet de eerste die bijna een compleet nieuwe outfit kan gaan kopen. Gelukkig zijn het maar spullen.
marco-hlv schreef: 21 feb 2018, 20:13 De fiets heeft op het oog de bar end en trapper beschadigd. Dat valt dus hard mee. Volgende week gaat ie voor onderhoud, dan mogen ze 'm voor de zekerheid geheel extra nakijken. Heb met fietsen er verder geen last van gehad vandaag.
Verstandig. Hopelijk komt ook je Stromer, net als jij en de hond, met de schrik vrij. Succes met de verdere afhandeling van de schade, en doe maar even rustig aan morgen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Polling schreef: 21 feb 2018, 20:52 Vandaag was ik ook aan de beurt. Twee-richting-fietspad links van de weg, donkere ochtend (maar wel goed licht en reflectievest aan) en een automobilist die het niet nodig vond om richting aan te geven en vlak voor me afsloeg... ik moest vol in de ankers, en uitwijken om de auto te ontwijken. Dat bracht me tegen een stoeprandje...
Oi, doodeng. Afslaande auto's die mij ofwel helemaal niet registreren, of mijn snelheid verkeerd inschatten...ook al vaak bijna mis gegaan hier. Ik vrees dat dit een klassieker wordt, en daar waar het toegestaan/verplicht is zou ik het bijna een argument vinden om toch maar op de rijbaan te gaan Stromeren. (Maar ik doe het liever niet.)
Polling schreef: 21 feb 2018, 20:52 Schaafwond knie, los contact koplamp, pijnlijke hand rechts, flinke schaafwond op de kin, dat is het vervelendste, doet pijn, blijft lang vochtig en ziet er niet uit. kras op vizier en ego.
Opgestapt, naar werk gefietst, daar verbonden en daarna gewerkt. Wel eerder naar huis, ik was moe, geschrokken en wilde de fiets naar de fietsenmaker brengen, hoewel de schade mee lijkt te vallen vind ik het belangrijk dat de fiets goed wordt nagekeken.
De schrik hakt er ook vaak hard in inderdaad, en meestal met enige vertraging. Geen hoofdpijn of andere enge dingen gemerkt in de loop van de dag hoop ik? Een wond in je gezicht is balen ja, heb je steeds weer wat uit te leggen. Heel veel beterschap, ook voor jouw bike.
Polling schreef: 21 feb 2018, 20:52 De helm heeft ook een schaafwond, aan de voorkant. Moet dus eigenlijk vervangen worden, maar ik wacht nog even tot er meer keuze in goedgekeurde helmen is.
Kijk hier alsjeblieft mee uit. Ik heb een fietshelm waarmee al eens gevallen was bij een val de tweede keer ineens doormidden zien breken. Je ziet het niet altijd aan de buitenkant wat een klap aanricht, en hoewel ik niet hoop dat je nog eens onderuit gaat, moet je helm dan opnieuw wel zijn werk doen natuurlijk.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

thijser schreef: 21 feb 2018, 21:32 Ik zat zelf nog te denken, eigenlijk zouden we als Stromer rijders een cursus "noodstop maken" moeten kunnen volgen ofzo. Een noodstop maken is niet iets wat je vaak doet. Dus door dat te oefenen wordt je daar hopelijk handiger in. Zeker met de krachtige schijfremmen van de Stromer is het misschien niet handig om altijd vol in de ankers te gaan.
Ik ben het met je eens. De ervaren motorrijders en MTB'ers/downhillers zullen een stuk meer bedreven zijn in het onder controle houden van een speed pedelec bij een noodstop, dan iedereen die relatief uit het niets een Stromer op stapt. Natuurlijk rijden wij defensief, want we weten dat we kwetsbaar zijn en dat anderen onze snelheid categorisch verkeerd inschatten. En natuurlijk zijn we voor onze veiligheid mede-afhankelijk van de beslissingen van de andere weggebruikers, maar al zou je er maar 50% minder kans door hebben om onderuit te gaan als je de ankers in moet, ik teken ervoor.

Er zijn ook fietscursussen voor ouderen die een 25km e-bike willen gaan rijden, dus waarom niet voor de speed pedelec rijders. Ik zie dat niet als een zwaktebod, maar als een wijs besluit.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1121
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Oei, gisteren wan inderdaad een slechte dag voor jullie. Hopelijk niet te veel pijn vandaag.
@Polling, en de auto die was hopelijke toch gestopt...
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Dat zijn 5 ongevallen op iets meer dan twee maanden op het forum, waarvan 4 het gevolg van een wagen die voorrang negeert. Onze 'hobby' is en blijft gevaarlijk, en ook al is dat inoefenen van een noodstop geen slecht idee, is het enige wat we kunnen toen ter degen beseffen dat wij niet er niet mogen op rekenen dat wagens met ons rekening houden. Ik rijd zelf gelukkig langs een traject waar ik op erg weinig plekken wagen tegenkom, en rijd steeds erg defensief. Wanneer ik niet zeker ben dat een wagen me heeft gezien, rem ik af. Ik besef ten volle dat ook dat niet altijd voldoende is wanneer ik deze ongevallen bekijk, en wil zeker niet zeggen dat de mensen die deze ongevallen hebben ondergaan er verantwoordelijk voor zijn... Zoals in de studie van de KUL staat aangegeven, wanneer je je leven lang met de gewone fiets naar 't werk begeeft (20 km), heb je 17% kans op een zwaar fietsongeval gedurende je carrière.

En misschien is zo'n luide toeter op die fietsen nog niet zo'n slecht idee....
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Marco-hiv en Polling, wat een nare ongevallen. Sterkte bij jullie herstel en de afhandeling van schades. Is die auto gestopt Polling?

Doorrijden na veroorzaken van een ongeval lijkt een langzaam meer voorkomend fenomeen te worden in Nederland.

De hond en afslaande auto's zijn klassiekers aan het worden, helaas. Zelf had ik onlangs een stilstaande auto die ik inhaalde op het moment dat de bestuurder besloot maar zonder vooraankondiging links af te slaan.
Kon er behendig omheen ondanks mijn 30+. Pffff.

Bij dergelijke situaties weet iedereen binnen 10 meter dat er een bijna ongeluk gebeurd door mijn ongeremde oergeluiden.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Auto is niet gestopt. Als hij mij niet gezien heeft, denk ik dat hij ook niet heeft opgemerkt dat hij een ongeluk heeft veroorzaakt...

(Disclaimer: waar hij staat, kan je ook zij lezen)
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
gillflyer
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 119
Lid geworden op: 25 jan 2018, 18:28
Locatie: Rtslr

Polling schreef: 22 feb 2018, 14:09 Auto is niet gestopt. Als hij mij niet gezien heeft, denk ik dat hij ook niet heeft opgemerkt dat hij een ongeluk heeft veroorzaakt...

(Disclaimer: waar hij staat, kan je ook zij lezen)
Hij heeft je niet zien vallen? Ik kan dat moeilijk geloven.
Ik zou alsnog aangifte doen bij de politie, het is en blijft een verkeersongeval en zelfs al is er geen fysiek contact bij de aanrijding heeft hij zeker een groot aandeel in het ongeval. Als hij niet was afgeslagen was jij ook niet gevallen? Heb je zijn kenteken toevallig? Getuigen?

Meer en meer begrijp ik waarom mensen gewoon alles filmen terwijl ze met eender welk vervoermiddel onderweg zijn.
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Geen camera, geen kenteken, geen getuigen. Ik weet niet eens de kleur van de auto, donker is alles wat ik bewust geregistreerd heb. En ik denk zeker dat het mogelijk is dat ik echt niet ben waargenomen, als zhij me niet gezien heeft voor het afslaan, dan ook niet toen het fietspad werd overgestoken en ik aan de zij-achterkant het stoeprandje raakte.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
fred
Pro
Pro
Japan
Berichten: 42
Lid geworden op: 22 dec 2017, 13:21
Locatie: brugge die schone

amaai en dat na enkele km...jou eerste ervaring is ook niet niets.
spoedig herstel en hopelijk gaat je 2e avontuur wat langer mee.
:hy: the sky is the limit , you only live once :d3: AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie