Het grote ongevallen topic

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wat een bizarre plek om zomaar ineens over te steken. Misschien de controle over z'n sp verloren? :bh:

Verschrikkelijk voor de nabestaanden van de man, en zeker ook voor de betrokken vrachtwagenchauffeur.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Stromer74 schreef: 24 jun 2021, 12:31 Vandaag was het mijn beurt. Een scholier reed op de rotonde tegen de rijrichting in en ik zag hem niet toen ik de rotonde op reed. Mijn fout, want verkeer op de rotonde heeft voorrang.
Balen, verkeerd op de rotonde heeft voorrang, dat spreekt, maar ook als ze tegen richting rijden? Dat zou mij verbazen hoor. Een spookrijder heeft ook geen voorrang... Ben je dat zeker?
Stromer74 schreef: 24 jun 2021, 12:31
Ik raakte met een flinke snelheid met m’n band tegen zijn voorwiel. Geen gewonden gelukkig. We lag het voorwiel van zijn fiets dubbel en heb ik een lekke band. Mijn fiets viel gelukkig op de fietstas, dus verder geen beschadiging. Ik voelde me met m’n achterhoofd op het asfalt vallen, dus ik ben erg blij met m’n Cratoni Vigor.

Tijdens en direct na het ongeluk was ik wel kalm, maar nu ben ik toch wel een beetje shaky. Dan besef je dat zoiets ook anders kan aflopen.
Vergeet niet je Cartoni Vigor te vervangen, deze is nu voor de vuilnisbak, ook al zie je op het oog geen noemenswaardige schade.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bram Roose schreef: 25 jun 2021, 08:40
Stromer74 schreef: 24 jun 2021, 12:31 Vandaag was het mijn beurt. Een scholier reed op de rotonde tegen de rijrichting in en ik zag hem niet toen ik de rotonde op reed. Mijn fout, want verkeer op de rotonde heeft voorrang.
Balen, verkeerd op de rotonde heeft voorrang, dat spreekt, maar ook als ze tegen richting rijden? Dat zou mij verbazen hoor. Een spookrijder heeft ook geen voorrang... Ben je dat zeker?
Juridisch gezien heb je dan nog steeds een probleem op je SP, want de fietser is een 'zwakke verkeersdeelnemer'. De SP-er is risicoaansprakelijk. Als de fietser gewonden was geraakt maar hij reed inderdaad tegen de verplichte rijrichting in, dan wordt zoiets wel meegewogen, maar de SP-er blijft voor een deel aansprakelijk. Overigens ligt in zo'n geval de bewijslast (dus aantonen dat de scholier fout zat) bij de sterke verkeersdeelnemer, de SP-er dus.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromer74
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jul 2020, 19:54
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 10.000

Aansprakelijkheid vind ik niet zo heel erg belangrijk als je bedenkt dat we allebei met de schrik zijn vrijgekomen. Ik heb de ouders van de jongen vanochtend nog even gebeld om te checken of hij geen verdere medische klachten had. Dat was gelukkig niet zo. Dat is voor mij het belangrijkste.

De schade aan zijn fiets wordt gewoon door mijn aansprakelijkheidsverzekering gedekt.

Zoals al eerder in dit forum opgemerkt: vroeg of laat krijg je met de speedpedelec een ongeluk, en dan ben ik blij dat ik er zo vanaf ben gekomen. Als ik de verhalen in dit topic lees had het ook anders kunnen lopen. Voor mij is dit een noodzakelijke les dat je nooit genoeg kunt opletten en defensief moet rijden, vooral als er andere verkeer in de buurt is. En de fiets kan ook echt langzamer dan 40km/h….

Arjan
Stromer ST3 XL
983 Wh
40 km woon-werkverkeer enkel
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

Nooit van mn leven dat ik iemand die de rotonde verkeerdom neemt en zo een ongeluk veroorzaakt zijn schade ga betalen. Schadeformulier invullen en schuld laten bekennen.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Achiel schreef: 25 jun 2021, 20:52 Nooit van mn leven dat ik iemand die de rotonde verkeerdom neemt en zo een ongeluk veroorzaakt zijn schade ga betalen. Schadeformulier invullen en schuld laten bekennen.
In België is de wet wellicht anders, maar in NL zijn schuld en aansprakelijkheid uit elkaar getrokken als het gaat om zwakke verkeersdeelnemers. Wettelijk heb je dus geen keuze (behalve als je zelfmoord pleegt, dan is het inderdaad nooit van jouw leven).

Maar zoals Herman Finkers ooit al zei: "zelfmoord plegen is wel het laatste wat ik zou doen" :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

Gelukkig woon in in Nederland en weet ik hoe het wettelijk zit. Met een schadeformulier kun je de zwakke tegenstander gewoon schuld laten bekennen hoor en zo ook de schade op zich laten nemen. Is mij met de auto vs. fietser al gelukt. Leert die jonge gast misschien ook wat van, dat hij zich aan de regels moet houden, wie verwacht dat iemand die spookrijdt.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Hij kan het ook blijven ontkennen natuurlijk... en dat werkt ook blijkbaar... heb ik hier ook al wel eens gelezen.
Achiel schreef: 26 jun 2021, 10:03 wie verwacht dat iemand die spookrijdt.
Spookrijden met een fiets, nog nooit iemand zien doen...
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
SirJohnDoe
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 64
Lid geworden op: 30 nov 2020, 23:32
Merk SP: Stromer ST3 2019

Peerke1960 schreef: 14 jun 2021, 21:29 Lullig zo een glijpartij. Gelukkig niks ernstig. Is wel schrikken lijkt me. Leenfiets, ja een goede fm levert een leenfiets. Dat heet service. Banden, ja de Conties zijn prima in lekbestendigheid en rijden onder natte omstandigheden. Dat lijkt hier echter niet aan de orde.
Een twee maanden terug was mijn derailleur ook verbogen en werd snel vervangen. Hangt ook van de fm af. Heeft de fm een voorraad aan reserve materialen? Overigens er kan best een andere derailleur onder dan het orgineel ( is het geen Shimano op de ST 3?).
Met vriendelijke groeten, Peter
Het viel inderdaad uiteindelijk mee, hoewel ik na 1,5 week nog wel pijn had bij het traplopen en fietsen. Inmiddels gaat dat allemaal weer, en is ook mijn fiets vandaag opgeknapt. De derailleur (RD-M8000-SGS) is van Shimano inderdaad, en had een levertijd van 4/5 weken bij mijn dealer. Dus toen stelde ik voor op hem bij een webshop te bestellen, en heb ik hem de volgende dag bij de dealer laten bezorgen. Bizar dat die webshops wel altijd kunnen leveren, maar officiële dealers niets op voorraad hebben.

De offerte die ik kreeg was ca. 700 euro :shock: dus heb ik gevraagd of ze konden wachten tot ik antwoord had van de verzekering, die deden gelukkig niet moeilijk. Misschien wel interessant:
  • De derailleur (die verbogen was) bevestiging zit tegen de TMM sensor aan, dus die wilden ze uit voorzorg vervangen voor het geval dat er een scheurtje inzat, kosten: 203 euro. Ik heb gezegd dat we dat terzijnertijd dan wel kunnen doen, een beetje zonde als het nog werkt.
  • De rechtervoorrem was licht beschadigd op de hendel, dus de hele rechterrem moest vervangen worden (113 euro). Uiteindelijk kon gelukkig enkel de hendel (19 euro) vervangen worden. Ze gaven aan dat vaak de (sub-)onderdelen niet los verkrijgbaar waren, maar een andere medewerker had die dus wel gevonden in dit geval.
  • De Roxim Z4E koplamp was cosmetisch beschadigd, vervanging zou 213 euro kosten. Bij de vraag of een Supernova lamp mogelijk was, kreeg ik te horen dat vanwege het CAN bus systeem dit nog weleens tot storingen kan leiden (wat schijnbaar ook bij de ST5 gebeurt, waar een kapotte voorlamp ervoor kan zorgen dat de hele fiets er mee stopt). Dus deze nog maar even laten zitten.
Al met al was ik 300 euro kwijt, en mogelijk dus nog 213/203 euro in de toekomst voor de koplamp en TMM sensor. Ben ik toch blij dat ik de verzekering niet heb stopgezet nadat ik er 4u over deed om thuis te komen na het bellen van pechhulp enkele maanden geleden ;p
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als de verzekering de kosten betaalt zou ik alles laten vervangen wat de FM adviseert.

Dat verhaal over een defect in de Supernova M99 PRO dat ertoe leidt dat de hele ST5 (of eerder de ST2 S) stil komt te staan: nul meldingen over hier op het forum en nog nooit een Stromer dealer iets over horen zeggen (terwijl ik er drie regelmatig spreek), dus dat zal allemaal wel meevallen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie