Ik heb dat een paar jaar geleden ook een keer mogen ervaren. Hele rij scholieren met 3-4 naast elkaar, ik als tegenligger bellen en afremmen en er voorzichtig langsaf. Gaat er ineens achteraan een scholier de groep inhalen, toen was het fietspad ineens vol.
Uitwijken naar de berm was er niet bij: dat fietspad heeft zo'n "feestelijke" afscheiding waar Borgerstromer in Borger over gevallen is: een betonnen randje tussen het fietspad en de rijbaan. Zoveel mogelijk rechts dus en die fietsers zoveel mogelijk ineen, maar toch sturen tegen elkaar. Ik ben niet gevallen, die jongen wel, met flinke last van zijn knie (maar niks kapot en hij kon er op staan). Hij had me niet gezien (lees: hij heeft nooit vooruit gekeken).
Mijn oplossing is anders dan die van Henry: ik heb een andere route gekozen. Zelfs stilstaan helpt in die situatie namelijk niet. Nu fiets ik 1 km verder maar 1000x relaxter over een boerenweg.
Het grote ongevallen topic
- Achiel
- Expert
- Berichten: 181
- Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
- Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
- Merk SP: Klever X-speed Pinion
- Km-stand: 16000
Blijf erbij haal je motorrijbewijs. Mits je lest bij een goede instructeur krijg je zoveel meer inzicht in het verkeer, antisipatie, vooruitkijken, de weg scannen, mogelijke gevaren spotten, kijkgedrag.
Die heb ik ook. Het is zoals al eerder gezegd, een foutje op de fiets wordt op het wegdek hard afgerekend.
Ik neem ook niet de kortste route, maar de route met het breedste wegdek en waar het rustig is. De tegenligger was zich nergens van bewust in mijn geval. Stuur fout. Goeie tips allemaal, maar houd inderdaad rekening met de meest gekke onverwachte dingen om risico’s te reduceren. Passeren of kruizen van andere fietsers en kruispunten moet echt met heel lage snelheid wil je dergelijke risico’s beheersen. Dit is ook wel heel anders dan met de motor, een andere dimensie met andere risico’s.
Ik rijd al 32 jaar motor zonder schade of ongelukken. Gelukkig is het op de weg een stuk beter gesteld dan het fietspad.
Ik kies net als Freddy waar het kan nu een dijk route waar ik dan maar tussen de auto’s rijd, circa 500 mtr meer maar geen zwabberende jeugd die met alles bezig is behalve opletten. Uiteraard wel de auto’s maar ik heb in de jaren pas 1 keer iemand gehad die blijkbaar niet weet dat ik daar moet rijden.
Het lekkerste is de ochtend rit, ik vertrek ergens tussen 5:00 en 5:30 heerlijk rustig nog op de wegen en Paden
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7