Het grote ongevallen topic

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik heb dat een paar jaar geleden ook een keer mogen ervaren. Hele rij scholieren met 3-4 naast elkaar, ik als tegenligger bellen en afremmen en er voorzichtig langsaf. Gaat er ineens achteraan een scholier de groep inhalen, toen was het fietspad ineens vol.

Uitwijken naar de berm was er niet bij: dat fietspad heeft zo'n "feestelijke" afscheiding waar Borgerstromer in Borger over gevallen is: een betonnen randje tussen het fietspad en de rijbaan. Zoveel mogelijk rechts dus en die fietsers zoveel mogelijk ineen, maar toch sturen tegen elkaar. Ik ben niet gevallen, die jongen wel, met flinke last van zijn knie (maar niks kapot en hij kon er op staan). Hij had me niet gezien (lees: hij heeft nooit vooruit gekeken).

Mijn oplossing is anders dan die van Henry: ik heb een andere route gekozen. Zelfs stilstaan helpt in die situatie namelijk niet. Nu fiets ik 1 km verder maar 1000x relaxter over een boerenweg.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

Blijf erbij haal je motorrijbewijs. Mits je lest bij een goede instructeur krijg je zoveel meer inzicht in het verkeer, antisipatie, vooruitkijken, de weg scannen, mogelijke gevaren spotten, kijkgedrag.
Johannus
Runner-up
Runner-up
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 aug 2019, 15:50

Achiel schreef: 13 nov 2021, 09:31 Blijf erbij haal je motorrijbewijs. Mits je lest bij een goede instructeur krijg je zoveel meer inzicht in het verkeer, antisipatie, vooruitkijken, de weg scannen, mogelijke gevaren spotten, kijkgedrag.
Die heb ik ook. Het is zoals al eerder gezegd, een foutje op de fiets wordt op het wegdek hard afgerekend.

Ik neem ook niet de kortste route, maar de route met het breedste wegdek en waar het rustig is. De tegenligger was zich nergens van bewust in mijn geval. Stuur fout. Goeie tips allemaal, maar houd inderdaad rekening met de meest gekke onverwachte dingen om risico’s te reduceren. Passeren of kruizen van andere fietsers en kruispunten moet echt met heel lage snelheid wil je dergelijke risico’s beheersen. Dit is ook wel heel anders dan met de motor, een andere dimensie met andere risico’s.
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Achiel schreef: 13 nov 2021, 09:31 Blijf erbij haal je motorrijbewijs. Mits je lest bij een goede instructeur krijg je zoveel meer inzicht in het verkeer, antisipatie, vooruitkijken, de weg scannen, mogelijke gevaren spotten, kijkgedrag.
Ik rijd al 32 jaar motor zonder schade of ongelukken. Gelukkig is het op de weg een stuk beter gesteld dan het fietspad.

Ik kies net als Freddy waar het kan nu een dijk route waar ik dan maar tussen de auto’s rijd, circa 500 mtr meer maar geen zwabberende jeugd die met alles bezig is behalve opletten. Uiteraard wel de auto’s maar ik heb in de jaren pas 1 keer iemand gehad die blijkbaar niet weet dat ik daar moet rijden.

Het lekkerste is de ochtend rit, ik vertrek ergens tussen 5:00 en 5:30 heerlijk rustig nog op de wegen en Paden 👍🏻
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

Mijn ochtendritten beginnen om 4:45 sowieso dan nog weinig verkeer op de weg.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

:av
Dat zijn geen ochtendritten mar nachtritten :ai
Op dat moment lig ik nog heerlijk op 1 oor :d3:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Achiel schreef: 13 nov 2021, 15:58 Mijn ochtendritten beginnen om 4:45 sowieso dan nog weinig verkeer op de weg.
In landelijk gebied kun je dan wel te maken krijgen met reeën, hazen, egels e.d.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

Stromeur schreef: 13 nov 2021, 18:26
Achiel schreef: 13 nov 2021, 15:58 Mijn ochtendritten beginnen om 4:45 sowieso dan nog weinig verkeer op de weg.
In landelijk gebied kun je dan wel te maken krijgen met reeën, hazen, egels e.d.
Heb al eens een konijn door het voorwiel gehad, wonderbaarlijk genoeg recht gebleven. Een keer een ree gepasseerd op 3 meter welke in de berm zat.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Is het een idee om de Spurcycle discussie af te splitsen (evt. naar een bestaand Spurcycle topic)?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie