Lus verkeerslichten registreert speed pedelec niet

Gebruikersavatar
harmroest
Expert
Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 mar 2018, 06:17
Locatie: Eemnes

Dit is een compleet andere reactie, dan die van de gemeente Diemen, die hebben er waarschijnlijk nog niet zo veel ervaring mee!
🇳🇱 Stromer ST2 20inch model 2017 April 2019 13000+Km 🔋 Li-ion ±1kWh 🚲
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Ik zou het nog één keer proberen bij de gemeente Diemen. Je kunt namelijk bij iedere gemeente een 'verzoek wijziging verkeersmaatregel (detectielussen)' indienen. Het nemen van verkeersmaatregelen valt immers onder de verantwoordelijkheid van de gemeente. Hier is het loket: https://www.diemen.nl/loket/product/mel ... e-indienen

Als de gemeente daar niet aan meewerkt, dan zou ik een klacht indienen. De gemeente Diemen is echter niet aangesloten bij de nationale Ombudsman, maar heeft een eigen klachtenprocedure. Een formele klacht kun je daarom hier schriftelijk indienen: https://www.diemen.nl/loket/product/bez ... t-indienen
Doe dit met verwijzing naar de gemeentelijke klachtregeling 2010 (http://decentrale.regelgeving.overheid. ... 46034.html) De gemeente moet bij schriftelijke klachten anders dan bij mondelinge klachten een besluit (in de zin van de Awb) nemen. Dit betekent dat je rechtsmiddelen tot je beschikking hebt (bezwaar bij de gemeente en beroep bij de bestuursrechter) als je het niet eens bent met het besluit.

Je kunt parallel of daarna ook een klacht neerleggen bij de Ombudsman Metropool Amsterdam, waar de gemeente Diemen wel bij aangesloten is https://www.ombudsmanmetropool.nl/Klacht-indienen/
Laatst gewijzigd door rvaneijk op 27 jul 2018, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
harmroest
Expert
Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 mar 2018, 06:17
Locatie: Eemnes

Deze procedure heb ik dus gevolgd bij de gemeente diemen via het e loket. Dat gaf dus het beschreven resultaat ;)
Een klacht is inderdaad een optie, maar vind dat zo ver gaan. Aan de andere kant moet het gewoon werken. Ik wacht eerst de reactie van de rijksoverheid af.
🇳🇱 Stromer ST2 20inch model 2017 April 2019 13000+Km 🔋 Li-ion ±1kWh 🚲
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

harmroest schreef: 26 jul 2018, 12:30 maar vind dat zo ver gaan
Het is toch niks persoonlijks, dus daar zou ik me nou echt totaal niet druk over maken. (Dat doen die ambtenaren immers ook niet als jij een serieus verzoek bij ze neerlegt.)

Ik vind het te ver gaan dat de overheid ons dwingt om binnen de bebouwde kom ons leven te wagen op de rijbaan, en dan ook nog stil wil laten staan bij het verkeerslicht.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Mee eens.

Zeker als het gaat om verkeersveiligheid zie ik juist een reden om aan de bel te trekken omdat je het gevoel hebt niet serieus genomen te worden als individu.

Ik vind het overigens al ver gaan dat de gemeente in haar regeling klachtbehandeling een manier ingebouwd heeft om mondelinge klachten af te kunnen doen als geen klacht in de zin van de Awb. Artikel 2 lid 1: "Een mondelinge of telefonisch ingediende klacht kan door de klachtbehandelaar zonder beslissing van het betreffende bestuursorgaan worden afgedaan, tenzij degene die de klacht heeft ingediend te kennen heeft gegeven een formele behandeling van zijn klacht door het bestuursorgaan te wensen." http://decentrale.regelgeving.overheid. ... 46034.html
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Sobat schreef: 25 jul 2018, 15:04 Op mijn route een vergelijkbare situatie (en oplossing):

https://fietsersbond.verbeterdebuurt.nl/melding/205168
C'est moi :D
Heb 3 meldingen gedaan bij de gemeente Amersfoort. Van eentje weet ik inmiddels dat hij mij wel detecteert als ik zwalkend over de detectielussen rij, bij de andere 2 probeer ik dat niet eens en pak ik gewoon het rode licht, zijn wat minder drukke kruispunten. (risico, één is er vlak bij het politiebureau) :aq
En oplossing zoals de gemeente voorstelt vind ik geen optie. Dat is net zoiets als je met de auto bent, stoplicht werkt niet en blijft op rood staan en dan maar je auto uitstappen en duwend over het voetpad het stoplicht passeren ... :bu:
Blijkt dus dat een wettelijke regel ingesteld wordt, maar gemeentes niets hoeven te doen om naleving door weggebruikers te faciliteren (ofwel, we leggen iets op en alle onderliggende organen zoeken het maar uit)
Ik heb na de reactie van de gemeente overigens nog niet gereageerd
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Gebruikersavatar
harmroest
Expert
Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 mar 2018, 06:17
Locatie: Eemnes

ha ha je moet het fietspad gebruiken, en wie betaald de bon ;)
🇳🇱 Stromer ST2 20inch model 2017 April 2019 13000+Km 🔋 Li-ion ±1kWh 🚲
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Eindhoven is voor me aan de slag geweest op Strijp-S:

Beste heer/mevrouw,

Bedankt voor uw melding over het verkeerslicht op de kruising Glaslaan – Philitelaan – PSV laan.

Ik heb enkele aanpassingen aan het verkeerslicht gedaan. Hopelijk wordt u nu wel gedetecteerd door het verkeerslicht.

Indien dat niet zo is, kunt u mij (of mijn collega’s) bereiken via dit emailadres.

Ik ga testen :)
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Top !! :ay

De plekken die ik gemeld heb zijn inmiddels ook bijgesteld. Het lijkt erop dat ze een extra lusje gelegd hebben in de hoek.
Gebruikersavatar
harmroest
Expert
Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 mar 2018, 06:17
Locatie: Eemnes

na bijna twee maanden reactie van de overheid....

En wast zijn handen in onschuld, er is geen sprake van hiërarchie.... wel kun je de boodschap eruit halen dat ik me aan de regels moet houden en dat de gemeente volledig verantwoordelijk is en eigenlijk verplicht is om dit soort problemen te verhelpen. Wat vinden jullie?

Geachte heer Roest,

Hiermee reageer ik op uw bericht aan Informatie Rijksoverheid waarin u aangeeft niet tevreden te zijn met onze eerdere verwijzing naar de wegbeheerder in verband met de door u gewenste aanpassing van verkeerslichten voor speed-pedelecs. De lichten reageren wel op auto’s en motoren, maar niet op speed-pedelecs. De wegbeheerder verwijst volgens u weer naar de rijksoverheid. U vraagt of de gemeente niet verplicht is de verkeerslichten geschikt te maken voor alle weggebruikers?
Ik vind het vervelend dat u zich van het kastje naar de muur gestuurd voelt, zeker omdat ik van u begrijp dat de gemeente aangeeft de komende tijd niets te gaan doen aan de aanpassing van de instelling van de verkeerslichten, omdat ze aan de standaardbegroting vastzitten.
De gemeente is als wegbeheerder echter volledig verantwoordelijk voor het goed aanleggen en onderhouden van de infrastructuur. Er is geen ‘hiërarchische relatie’ tussen de bestuurslagen op dit gebied, dat wil zeggen het Rijk is niet de baas van de gemeenten. Wij kunnen de gemeente niet verplichten de weg op een specifieke manier in te richten. Uit uw mail lijkt ook dat de gemeente niet ontkent dat dit hun taak is, maar dat ze gewoon op korte termijn geen aanpassingen willen doen.
We gaan dus over verschillende zaken: Het Rijk bepaalt welke voertuigen worden toegelaten op de weg en waar ze moeten rijden (speed-pedelec op de rijbaan), de wegbeheerder mag het gebruik op de weg sturen of verbieden (bijvoorbeeld met borden ‘eenrichtingsverkeer’ of ‘verboden in te rijden’).
Hoewel ik uw voorstel dat een verkeersregelinstallatie ook rekening houdt met speed-pedelecs/bromfietsen begrijp, is dit echt aan de betreffende gemeente om te bepalen. Daartoe bestaat geen landelijke plicht.
Mocht u van mening zijn dat de gemeente uw klacht niet correct heeft afgehandeld, dan kunt u daarover een klacht indienen bij de Nationale Ombudsman (www.nationaleombudsman.nl).

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
🇳🇱 Stromer ST2 20inch model 2017 April 2019 13000+Km 🔋 Li-ion ±1kWh 🚲
Plaats reactie