Richtingaanwijzers ?

Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Zo.....de politiek heeft weer een proefballonnetje opgelaten:
https://www.trouw.nl/home/minister-schu ... ~a495a448/

Toch weer sip om te zien dat er nu eerst naar Europese samenwerking/overeenstemming wordt gekeken terwijl het in eigen land nog een regeltechnische puinhoop is v.w.b. Speed Pedelecs.
In de Europese regelgeving is nog verre van overeenstemming: zie bijgevoegd figuur ( https://www.stromerbike.com/fileadmin/u ... afiken.pdf ) . En daaruit blijkt vooral de NIET-overeenstemming met helm, aanhanger, kinderzitje, normen, leeftijd, verzekering etc etc....
Maar "gelukkig" dat de demissionaire minister nog zo'n punt wil toevoegen...zucht

Stromer ze.
Reinout
Hans Kamp
Pro
Pro
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 sep 2017, 16:14

Om eerlijk te zijn vind ik richtingaanwijzers op de speed-pedelec geen slecht idee. Alleen de Stromer die ik nu in de bestelling heb, zal geen richtingaanwijzers hebben.

Het punt is het verkeersgedrag bij een naderend kruispunt waar je links- of rechtsaf wilt. Ik kijk eerst of het veilig is om links of rechts af te slaan. Ik minder trouwens wel wat snelheid. Zodra het veilig is wil ik de hand uitsteken, maar met een nog steeds hoge snelheid moet je nog steeds stuurvast zijn. Ik merk dat zelfs op een gewone elektrische fiets (25 km/h-fiets). I.p.v. de hand uit te steken zet ik liever de richtingaanwijzer aan, net zoals op een brommer of motorfiets. Ik kan dan de handen aan het stuur houden. Ik heb meer controle over de SP.
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Ik denk ook dat auto's anders tegen de "fiets" aan gaan kijken als er richtingaanwijzers op zitten.
Mooier vind ik het niet, maar veiliger in bepaalde situaties wel. En hoe "ouder" je wordt, hoe meer je daar bij stil staat.
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Ik kan me herinneren dat ik ooit (kan zo 30-35 jaar geleden zijn) vna mijn peetoom uit Canada voor mijn verjaardag een soort hesje kreeg waar behalve verlichting ook knipperlichten in verwerkt zaten. Aangezien ik de enige was, was dat natuurlijk wel iets moois en ik kan me herinneren dat ik dat toen al handig vond.
In die tijd was verlichting al gammel en die draadjes die overal langs gingen waren natuurlijk zo kapot. Dat zou met aanwijzers toen ook al zo zijn. Tegenwoordig zou het met de huidige techniek en wegwerken van draadjes naar mijn idee niet heel lastig zijn om dit te standaardiseren. Zeker met snellere ebikes tegenwoordig zie ik het nut er wel van in. Maarja, net als bij auto's: je moet ze wel gebruiken ...
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Bald
Runner-up
Runner-up
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jul 2017, 20:50

Varia licht van Garmin is zonder kabels,zelf ben ik er zeer tevreden over en kan heel het setje niet missen (t'is wel prijzig maar stromer ook)
De richtingaanwijzers gebruik ik echter niet,bij mij staan de lichten op non-stop knipperend en bij het remmen gaan die vol branden .Het voorlicht sta overdag ook knipperend en als het donker wordt zet ik de volle lamp aan,waarbij de lichtbundel naargelang u snelheid ver of dicht schijnt.
Alle dagen spijtig genoeg ongevallen met fietsers,zelf ben ik nog een jonge papa van 56 jaar met 2 kleine lieve kindjes en een schat van een vrouwtje,en die 13000km per jaar stromerd,snap je.
Zou zeggen, hou het veilig.
Gezond verstand is de bron van veilig fietsen
Gr,frank
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

Veilig in het verkeer verkoopt deze:
https://veiliginhetverkeer.be/wing_ligh ... nwijzer-nl
Iemand al eens gezien?
ST2 983WH 2x25km woon-werk
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Interesting!
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Gebruikersavatar
Zespri
Runner-up
Runner-up
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mei 2017, 00:53
Locatie: derde boom rechts

Sorry dat ik het gewoon zeg wat misschien ook wel denken maar niet zeggen...

Wat een betuttelende onzinnig bedenksel.. Ik hoop echt dat mensen wakker worden en ophouden met deze onzin.

We rijden een fiets mensen met een hulpmotor ... hoe je went of keert tis niet anders dan dat.

We rijden een fiets met hulpmotor ... trappen anders doet tie het niet.

Je houdt geen constante snelheid aan voor langere periode en nu niet zeggen dat je dat wel doet want een iedere weet wel beter. Je snelheid boven de 35 km /h houden lukt misschien maximaal de helft van je rit . Dat is zelfde om te denken dat je met je auto een gemiddelde snelheid kan vast houden van 130km/h van Groningen naar Den haag ( of andersom) .... het gaat je echt niet lukken.

En dat willen we perse op de rijbaan ... tussen die autorijders die van alles doen behalve zich bezighouden met het verkeer.

Als je het om veiligheid gaat is het misschien een leuke versiersel aan je fiets maar meer dan dat is het niet..

Als je op de weg zit met je auto / motor / fiets en je gaat opletten hoeveel mensen die richtingaanwijzers op de juiste momenten gebruikt dan kom je tot de bedroefde conclusie is heeel en heel weinig...

Als je kijkt hoe het verkeer zich gedraagt dan zijn de fietsers de slechte deelnemers die er zijn althans in de steden.

Er zijn nog weinige fietsers die nog een hand uitstekken ( zeker in de stad ) ( jongere hebben meestal in hun andere hand de telefoon , we whatsappen wat af ( ook in de auto trouwens))

Voorrang regels denk dat de meeste fietsers die ook niet meer weten of überhaupt nooit geweten hebben en dan hebben de politieke partijen het over dat de jeugd voor het Wilhelmus moeten kennen...

Sorry richtingaanwijzers helpen je echt niet je veiliger je route af te leggen , ze geven alleen maar duidelijker aan welke kant je op gaat....

En wat mij betreft onzinnige toevoeging die niks toevoegt en de fiets alleen maar onnodig duurder maakt.

PS ooit wel eens scooterrijder gezien die zijn richting aangaf ..... je kunt ze op één hand tellen
philipbo
Expert
Expert
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:35

Niet mee eens zespri. Als je moet voorsorteren moet je snelheid minderen, zonder remlicht kan dat voor achteropkomende verkeer verrassend zijn. Een knipperlicht geeft dan in ieder geval meer safety. En het feit dat anderen ( scooterrijders zijn iha tussen de 16 en 20 jaar oud en dus stoerder/ onverstandiger in het verkeer.) zich niet optimaal veilig gedragen is voor mij geen argument dat ook niet te doen. Ik zou graag rem en knipperlicht hebben omdat ik het op hoge snelheid hand uitsteken vervelend vind.
Laatst gewijzigd door philipbo op 03 okt 2017, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Random
Expert
Expert
Berichten: 180
Lid geworden op: 17 sep 2017, 12:12

Toen ik de eerste test fiets reed, was een van de eerste dingen die ik miste de richtingaanwijzers. Voor mijn gevoel moet ik dan mijn hand uitsteken terwijl dat niet veilig is.
Plaats reactie