Speed Pedelec versus illegaal opgevoerde e-bike

WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Henry schreef: 03 aug 2019, 09:16 Dat behoort inderdaad tot de mogelijkheden. Lamkram meldde in deze post dat de VOA (Verkeers Ongevallen Analyse) de situatie had geanalyseerd en zijn ST5 mee heeft genomen voor nader onderzoek (Lamkram: "Fiets staat nu bij VOA en zij gaan de snelheid analyseren. Ze vroegen mij de code en heb ik dus gegeven").
Ik heb dit eens nagevraagd aan mijn zoon, wat hij zou doen is in eerste instantie zelf de max. snelheid bepalen (als dit technisch nog verantwoord is) en dan nog via de VOA vast laten leggen kanttekening: hij is een paar jaar "biker" geweest en weet waarover hij praat nu is hij ook een van de verkeer/ongeval deskundigen die ook de afhandeling van "zware" incidenten begeleidt/vastlegt bij een voertuig zonder zgn. blackbox, tachograaf of DTCO is het een lastig verhaal om iets te vinden wat als bewijs kan fungeren of er moeten ook remsporen zijn zijn dan kan er icm. de max. remvertraging een nauwkeurig geschatte snelheid bewezen worden. Ze zijn ook gek van foto's/films van het inc.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Lamkram schreef: 03 aug 2019, 11:57 Ik weet niet wat VOA met mijn fiets heeft gedaan. Ik heb niet de indruk dat zij mijn gereden snelheid hebben kunnen achterhalen. Ik zal hen dat nog eens gaan vragen.
Ik heb dat dus afgelopen week gevraagd. Mij werd verteld dat ze, nadat ik hen de code had gegeven, mijn gemiddelde snelheid hadden afgelezen. Tja, dat zegt dus niets over mijn snelheid op dat moment. Ik zet de tellers nooit op nul. Verder hebben ze er niets mee gedaan.

Ik denk dat de beelden veel meer duidelijk hebben gemaakt. Bij mij in elk geval wel.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Afgelopen maandag op het Lexkesveer (bij Wageningen), ik stond met een andere speed pedelecer (Riese&Muller) op de veerpont en een heel aantal andere (e-)bikes. We rijden de pont af (ik stond een beetje achteraan) en twee e-bikers zonder helm gaan er met een vaart vandoor waar ik nog aardig mijn best voor moest doen om ze in te halen. Ik reed op gegeven moment vlak achter ze toen ze 40 km/u reden, eentje werd er bijna aangereden door een auto die op het allerlaatste moment pas stopte (ook een idioot overigens want hij kon ons duidelijk zien aankomen en wij hebben daar voorrang). Dan vraag ik me wel af of die mensen op zo'n moment niet toch eens een keer een helm gaan overwegen...
Stromer ST1 2019, rood
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

brommert schreef: 17 aug 2019, 18:06
Stromeur schreef: 27 jul 2019, 21:00 Reden: op een illegaal opgevoerde e-bike ga je snel, maar hoef je geen kenteken te plaatsen, je hoeft je niet te verzekeren, je hoeft geen helm te dragen en je hoeft je ook niet te houden aan regelgeving voor speed pedelecs m.b.t. je plek op de weg; je kunt mooi overal op het fietspad rijden.
De wet overtreden kan zo zijn voordelen hebben op de korte termijn. Dat geldt voor alle illegale zaken. Je kan het desondanks ook niet doen.
Me met de SP aan de wet houden heeft me op de rijbaan een aanrijding op een voetgangersoversteekplaats van achteren door een auto opgeleverd. Meneer is op 3 punten strafrechtelijk in overtreding (ongeoorloofd toeteren zonder reden, inhalen op een zebrapad en doorrijden na een aanrijding) maar lijkt er (vooralsnog) mee weg te komen door te ontkennen dat hij me aanreed. Dat er politie bijgehaald is heeft niets geholpen in registreren van de 3 overtredingen.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Dat je aangereden bent is niet veroorzaakt doordat je de wet volgt.
Het komt vooral door verkeerd gedrag van een ander
ST3 cool white - sport - 983Wh
drokz
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2020, 20:06

jaren op zo een gereden....
maar het is te onveilig geworden...... + ik moet aan mijn gezin denken :p
dus daarom kan je beter helmpie opzetten en in orde zijn met de verzekering.
KingsOrange
Runner-up
Runner-up
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 mar 2019, 16:10

Misschien heb ik het gemist in dit onderwerp maar ben eigenlijk wel benieuwd of de Stromer überhaupt is op te voeren. Je ziet inderdaad wel eens berichten van opgevoerde e-bikes maar over de Stromer ben ik het eigenlijk nooit tegengekomen.
Zelf rij ik een ST1x en met name mis ik met wind vermogen. Ik werk in het kust gebied en daar wil nog wel eens een stevig windje staan. Heb je hem tegen, dan heb je hem hem 20 km tegen :-)

Is wel eens door mijn hoofd geschoten, stel dat je zo’n DYI kit zou bestellen. Een motor in het voorwiel erbij. Het zou mij niet eens zozeer om de extra snelheid gaan. Meer om de extra kracht. Zou het werken? Heeft het zin?
Heb geen actieve plannen maar ben benieuwd naar de mogelijkheden. Wat zou het betekenen? Zou het netjes weg te werken zijn? Sluit je het aan op dezelfde accu of plaats je er eentje extra achterop de bagage drager? Uiteraard zitten er natuurlijk ook allerlei mitsen en maren aan. Die waren er destijds ook met de brommers.
Maar zou het kunnen ? Iemand wel eens hier iets mee gedaan?

Zou een sterke Stromer motor te plaatsen zijn? Ik heb momenteel nu even een ST3 in bruikleen. Ik heb het idee dat die veel vlotter is. Krachtiger. Enfin. Het is maar een gedachten spel. Ben benieuwd of er mensen zijn die wat leuks hebben gedaan.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

KingsOrange schreef: 26 jan 2020, 19:58 Misschien heb ik het gemist in dit onderwerp maar ben eigenlijk wel benieuwd of de Stromer überhaupt is op te voeren.
Opvoeren van een SP is illegaal en valt daarmee buiten het bereik van het Stromer Forum. (Zie ook de forumregels.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
KingsOrange
Runner-up
Runner-up
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 mar 2019, 16:10

Fair enough! Goed om te weten en excuses mocht ik hiermee een verkeerde indruk hebben achtergelaten. Het was “maar” een hersenspinsel.
Rikkus
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:57

[Verplaatst vanaf het "Van Speed Pedelec naar ebike"-topic. Stromeur.]

Ik fiets al jaren met de 'oude' ST 1 25 met de US MO33 software en ik vroeg me al een tijdje af wat de opvolger moet zijn mocht de ST1 de geest geven. Gelukkig is hier het antwoord, dank!
Zoals in een eerdere reply al gezegd is een ebike die iets sneller gaat dan 25 te preferen boven een SP. Ik fiets in Amsterdam, van Oost/Zeeburg naar Schiphol, 25km enkel en doe daar 50min tot een uur over, ik heb de blauwe 630 accu (na +20k km nog steeds 100%) en in standje 2 red ik heen en weer gemakkelijk, ook in de winter. Ik moet er niet aan denken om over de rijbaan de rijden in Amsterdam, je bent sowieso te langzaam voor de motoristen en het is gewoon te druk..het fietspad is veel beter ondanks dat deze ook druk zijn. trouwens, elke vanmoof haalt makkelijk 30 en het wemelt ervan..gelukkig is de ST1 nog steeds superieur... kwestie van een beetje opletten en rustig fietsen waar het druk is..

@stromeur; het valt me al een tijdje op dat je sterk aggeert tegen de MO33 rijders en je geen mogelijkheid onbenut laat om te laten weten dat het niet kan en mag. Je hebt zelfs een aantal posts op slot gezet van iemand die meer informatie hierover zocht..waarom eigenlijk? ik zie in je reviews, die ik overigens vaak goed vindt, herhaaldelijk dat je schrijft het fietspad te pakken omdat dat even beter uitkomt omdat de weg te druk is o.i.d.. Ik denk dat je dat niet meer moet doen...
ST1 MO33
Plaats reactie