Speed Pedelec versus illegaal opgevoerde e-bike

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Rikkus schreef: 07 aug 2020, 12:40 @stromeur; het valt me al een tijdje op dat je sterk aggeert tegen de MO33 rijders en je geen mogelijkheid onbenut laat om te laten weten dat het niet kan en mag. Je hebt zelfs een aantal posts op slot gezet van iemand die meer informatie hierover zocht..waarom eigenlijk?
Het is illegaal, je rijdt onverzekerd rond (en wellicht ook zonder helm, maar dat moet je zelf weten) en het is daarmee tegen de huisregels van dit forum:

viewtopic.php?f=5&t=3
Rikkus schreef: 07 aug 2020, 12:40 ik zie in je reviews, die ik overigens vaak goed vindt, herhaaldelijk dat je schrijft het fietspad te pakken omdat dat even beter uitkomt omdat de weg te druk is o.i.d.. Ik denk dat je dat niet meer moet doen...
Gosh. In de overgangsperiode van blauw naar geel kenteken in 2017 heb ik inderdaad weleens met aangepaste snelheid het fietspad gepakt. Niet "omdat dat even beter uit komt", maar omdat ik bepaalde situaties op de weg erg onveilig vond. Dat vind ik trouwens nog steeds, maar tegenwoordig rij ik gewoon om.

In 2017 was de overgang van fietspad naar rijbaan voor alle SP-rijders een groot issue. Dit is (terecht) een punt van discussie op het forum, waarbij de juridische consequenties niet onbesproken blijven. Lokale en provinciale overheden worstelen ook nog steeds met dit vraagstuk. Zelf rij ik al jaren niet meer over het fietspad. Kun je hier b.v. ook zien:

viewtopic.php?p=85181#p85181

Flauw van je om een besluit dat ik jaren terug omwille van mijn eigen veiligheid nam erbij te slepen en daar ook nog eens mijn woorden bij te verdraaien. Los van mijn persoonlijke mening (ik ben ertegen), en los van of ik wel of niet op het fietspad rijd, kan ik het illegaal opvoeren van e-bikes als eigenaar van dit forum ook juridisch niet tolereren.

Als rondrijden op een illegaal opgevoerde e-bike voor jou de oplossing is, of als je er moeite mee hebt om te lezen hoe wetgeving, typegoedkeuring en garantie echt in elkaar zitten, dan is het Stromer Forum gewoon niet het juiste platform voor je.

Als je toch op dit forum wil doorpraten over illegaal opgevoerde e-bikes versus speed pedelecs, dan graag in onderstaand topic, zodat dit topic niet verder vervuild raakt:

viewtopic.php?f=17&t=2811

PS: Lees ook even wat er in de huisregels staat over waar je terecht kunt met klachten over de moderatie.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Rikkus
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:57

je slaat de spijker op z'n kop, de rijbaan is vaak gevaarlijk. In de grote steden is de rijbaan vaak te druk, te snel, tel het daar bijbehorende rijgedrag bij op en je snapt dat ik op het fietspad wil fietsen. Fiets maar eens over de rijbaan van het Amstelstation naar de RAI..dan weet je wat ik bedoel. Ja ik was een beetje flauw en dat komt omdat je vaak sterk reageert, sorry ik kon me niet beheersen

Weet je wat het is; voordat ik mijn ST1 kocht heb ik langere tijd (4k km) op de ST1 SP van een buurman gefietst en toen tot het besef gekomen dat de rijbaan geen optie is, te gevaarlijk, maar dat 25km p/u te langzaam is op de langere stukken. Wil je mensen uit de stad echt uit de auto krijgen dan is een tussenweg nodig en helaas is dat volgens, wat de stromers betreft, het NL recht illegaal. Ik heb er trouwens wel voor gezorgd dat 4 collega's inmiddels hun auto's in de garage laten staan :-)

Anyway, ik ben zeer tevreden met de snelheid die ik fiets, precies goed en ik zou erg balen als m'n fiets het begeeft. Overigens valt de MO33 software gewoon onder de garantie van stromer, het is standaard stromer software, geen opvoer software. Ik heb de fiets ook nieuw met MO33 software gekocht..
ST1 MO33
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Rikkus schreef: 07 aug 2020, 17:56 je slaat de spijker op z'n kop, de rijbaan is vaak gevaarlijk.
We zijn het slechts deels eens over het probleem en we zijn het zeker niet eens over de oplossing. Ik opteer voor vrije keus voor speed pedelec-rijders: op de rijbaan, of met gematigde snelheid op het fietspad. Met kenteken, helm en WA-verzekering. Verder ben ik voorstander van meer voorlichting en regionaal maatwerk.

Ik zie geen oplossing in illegaal opgevoerde e-bikes, ik zie daar alleen maar nieuwe problemen.
Rikkus schreef: 07 aug 2020, 17:56 het is standaard stromer software, geen opvoer software.
Volgens EU wetgeving is het toepassen van (Amerikaanse) software om een e-bike harder dan 25 km/u te laten rijden, zoals jouw bike, illegaal. Dat staat los van garantie, of de optie er af fabriek op zit, of dat een dealer het faciliteert.

Als berijder van een illegaal opgevoerde e-bike ben je hoofdelijk aansprakelijk voor alle consequenties als het mis gaat, onverzekerd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Jo58
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 feb 2021, 18:23
Locatie: de Betuwe
Merk SP: Klever
Km-stand: 8000

Ik ken iemand die een bouwpakket bij AliBaba heeft aangeschaft, lijkt op een mountainbike, weegt 40 kilo, motor in het achterwiel, heeft geen begrenzing en een 1500 W motor, hij heeft er al eens 70 km/u mee gereden.

Kost een stuk minder dan een Stromer of een Klever, maar het is behoorlijk onverantwoordelijk om daarmee de weg op of het bos in te gaan.
Carpe Diem
Specialized Vado 5.0 - Trek Powerfly 5 E-mtb - Klever X Speed 2020
mrstrom

Jo58 schreef: 27 mar 2021, 21:43 Ik ken iemand die een bouwpakket bij AliBaba heeft aangeschaft, lijkt op een mountainbike, weegt 40 kilo, motor in het achterwiel, heeft geen begrenzing en een 1500 W motor, hij heeft er al eens 70 km/u mee gereden.

Kost een stuk minder dan een Stromer of een Klever, maar het is behoorlijk onverantwoordelijk om daarmee de weg op of het bos in te gaan.
"onverantwoord" is nogal een understatement. Het is illegaal, onverzekerd en erg gevaarlijk voor je medeweggebruikers. Vaak dragen die mensen ook geen helm want dan valt het te veel op dat ze illegaal en te hard rijden.
Mocht jij door zo iemand in een rolstoel gereden worden, dan ben je zwaar de sjaak. Uiteraard lichaamelijk maar ook is die persoon niet verzekerd en vang je dus ook niks (kk geval (kale kip, kan je niet plukken)).

je kan ook een 250cc motor bouwen op een fiets, dan haal je de 100km/u ook wel. Maar dat doet gelukkig bijna niemand of het moet op het circuit zijn.

Je moet gewoon kiezen of E bike en je gaat braaf op het fietspad 25km/u. Of je koopt een SP en je gaat bij de "grote mannen/vrouwen" op de weg. Of je neemt de bus.
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

mrstrom schreef: 29 mar 2021, 09:16
Mocht jij door zo iemand in een rolstoel gereden worden, dan ben je zwaar de sjaak. Uiteraard lichaamelijk maar ook is die persoon niet verzekerd en vang je dus ook niks (kk geval (kale kip, kan je niet plukken)).
Gelukkig is dat niet zo. In dit soort gevallen vergoedt het waarborgfonds motorverkeer je schade.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromerfred schreef: 06 jun 2021, 17:09 Gelukkig is dat niet zo. In dit soort gevallen vergoedt het waarborgfonds motorverkeer je schade.
Als er getuigen zijn wel, anders niet.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Overigens als je een all risk dekking op je SP hebt afgesproken dan zal de schade door je verzekeraar worden vergoed. Die gaat het dan verhalen op de schuldige.

Volgens mij geldt de getuige verklaring verplichting niet bij letselschade als je weet wie het deed.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Letselschade door een ander wordt altijd vergoed vanuit een potje van de verzekeraars.
mrstrom

en wat krijg je dan?? letselschadeadvocaten op je dak. (dat is met of zonder verzekering hoop gedoe)
Plaats reactie