Speed Pedelecs op Rijn-Waalpad toegestaan

Plaats reactie
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

https://www.snelfietsroutesgelderland.n ... staan.html

Speed-pedelecs, de snelle e-bikes die tot 45 km/uur kunnen fietsen, zijn volgens de regelgeving bromfietsen. Dit betekent dat ze alleen mogen rijden waar bromfietsen zijn toegestaan. Gemeenten en provincie werken aan een verkeersmaatregel voor het RijnWaalpad, zodat speed-pedelecs over de hele route kunnen fietsen.

Speed-pedelec een goed alternatief voor de auto

Speed-pedelecs worden veel gebruikt in het woon-werkverkeer voor de grotere fietsafstanden. Het is daarmee een belangrijk alternatief voor het gebruik van de auto. Eén van de doelen van het RijnWaalpad is om meer mensen te verleiden de auto te laten staan en de fiets te nemen. Daarom wil de provincie Gelderland graag dat speed-pedelecs op het RijnWaalpad kunnen fietsen. Dat kan op dit moment nog niet op de hele route. De gemeenten Overbetuwe en Arnhem gaan dit najaar verkeersbesluiten nemen om speed-pedelecs officieel toe te laten. Daarna komen er langs het RijnWaalpad onderborden met de tekst ‘Speed-pedelecs toegestaan’. Op de delen van het RijnWaalpad in de gemeenten Lingewaard en Nijmegen zijn speed-pedelecs al toegestaan.

Nieuw voetpad tussen Rijkerswoerdsestraat en Huissensedijk

In Arnhem, tussen de Rijkerswoerdsestraat en de Huissensedijk, wordt het RijnWaalpad veel door wandelaars gebruikt. Om hier ook ruimte te maken voor speed-pedelecs komt er een nieuw voetpad naast het RijnWaalpad voor de wandelaars. Ook deze werkzaamheden worden nog dit jaar uitgevoerd.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Ha, ik gebruik dit pad al een tijdje als dagelijkse route en vele SP-ers met mij. Het is dan ook een wat vreemde situatie op het moment. Goed dat e.e.a. nu ook formeel geregeld wordt.
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Hetzelfde hier. Rijd er al vanaf de opening. Het bleef vreemd dat op delen de auto er te gast en de SP verboden was.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Volgens mij mag je formeel gezien dan weer wel op die auto-te-gast stukjes rijden want dat is als je goed kijkt geen fietspad maar weg. Die stukjes hebben ook een einde fietspad ervoor en begin fietspad stukje erna. Dit ook al hebben ze de fietspad wegdekkleur.

Sowieso erger ik me zeker aan de Arnhemse kant (fietspad ten oosten vam het Airborneplein bijv.) dat een fietspad soms enkele tientallen meters verderop weer over gaat in een bromfietspad in weer auto te gast in weer een fietspad. Dat heeft niks met praktisch bruikbare wegsignslering te maken en is m.i. vooral juridische fijnslijperij...
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

RikC schreef: 23 okt 2019, 15:57 Sowieso erger ik me zeker aan de Arnhemse kant (fietspad ten oosten vam het Airborneplein bijv.) dat een fietspad soms enkele tientallen meters verderop weer over gaat in een bromfietspad in weer auto te gast in weer een fietspad.
Bedoel je hiermee het fietspad dat begint op de Vlijtstraat bij de GGD/brandweerkazerne en dan door 't Broek naar de Johan de Wittlaan loopt?
Dat fietse ik vanmorgen nog vanaf het Provinciehuis naar Velp. Wel een machtig mooi en glad voorrangs-/snelfietspad.
Het stikt daar alleen van de opgevoerde scootertjes met blauwe platen(vanwege 't Broek en Presikhaaf).
Fiets hier dan eigenlijk altijd op het fietspad want in deze wijk nemen ze het historisch gezien niet zo nauw met verkeersregels. :mrgreen:
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Ha, dat is waar. Overigens is het de bedoeling om tzt nog het snelfietspad Zevenaar-Westervoort door te trekken tot Arnhem-Centrum: https://www.snelfietsroutesgelderland.n ... estervoort

Aansluiting op het Airborneplein is dan natuurlijk fraai dus dit lijkt me dan een logisch tracé. Ook weet ik dat men nog een snelfietspan langs de HAN naar Velp wil door trekken met onderdoorgang onder de A12 naast het spoor (daar ligt nu terrein braak onder het viaduct) richting Dieren. Dat sluit ook aan op dit stuk.

Lijkt mij dan ook voor de hand liggend dat er aangezien het een snelfietsroute is tzt speed pedelec toegestaan bordjes komen...
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Plaats reactie