België: Geen BA verzekering meer nodig voor meeste elektrische fietsen

Yellow Submarine
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 okt 2018, 14:38
Locatie: Zele

Maar ik ben een leek (en dus juridisch onwetend) qua Speed Pedelec en als een professional op de aanvraag aanvinkt "enkel trapondersteuning" dan is hij toch aansprakelijk zou ik denken.
Besteld: ST3/L/wit/983
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wiens handtekening staat er onder dat formulier?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

De aanvrager is verantwoordelijk, want hij (en dus niet de handelaar) ondertekent de aanvraag !
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat bedoel ik dus :shock:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Patrick63
Veteraan
Veteraan
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2018, 11:13

Het veiligste en zekerste is een BA verzekering nemen.
Stromer St3 Sport 2019 deep black L :d3: , helm Giro Bexley :cool2:
Yellow Submarine
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 okt 2018, 14:38
Locatie: Zele

Ook de handtekening van de verkoper staat er op te blinken. Hij verklaart oa "de juistheid van de voertuiggegevens en de gelijkvormigheid van het voertuig."

Trapondersteuning of niet is volgens mij toch een voertuiggegeven?

De aanvrager is verantwoordelijk voor de juiste eigenaar- en adresinfo lijkt mij.
Besteld: ST3/L/wit/983
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Yellow Submarine schreef: 13 mar 2019, 22:03 lijkt mij.
Ik zou het er niet op aan laten komen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Yellow Submarine schreef: 13 mar 2019, 22:03 Ook de handtekening van de verkoper staat er op te blinken. Hij verklaart oa "de juistheid van de voertuiggegevens en de gelijkvormigheid van het voertuig."

Trapondersteuning of niet is volgens mij toch een voertuiggegeven?

De aanvrager is verantwoordelijk voor de juiste eigenaar- en adresinfo lijkt mij.
Wat de verkoper verklaart door zijn handtekening op de aanvraag tot inschrijving te zetten staat ontegensprekelijk op de aanvraag zelf vermeld ... de verkoper is verantwoordelijk voor de juistheid van de info :

- in het vak "Gegevens van het voertuig", links bovenaan

- in het vak X2

- de aanwezigheid van een homologatie en een gelijkvormigheid

Het vak X15 komt in deze opsomming niet voor.

De aanvrager ondertekent dus voor de juistheid van alle andere gegevens die op de aanvraag staan, m.u.v. de vakken W en Z.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Raglan
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 feb 2019, 20:15

En ook bij was in het vak X15 'enkel trapondersteuning' aangevinkt. De verzekeringsagent kan dit blijkbaar niet meer aanpassen gezien dit door Stromer of de invoerder of fietshandel al is voorgeregistreerd. Dit betekent dat we dit proces op papier moeten laten verder lopen wat dus allicht weer de nodige tijd zal vragen...
Vreemd dat Stromer (of de fietshandel) dit niet correct kan doorgeven. Maar zelf wil ik alvast niet die aansprakelijkheid op me nemen.
Dus nog even langer wachten op de st3...
RudydG
Expert
Expert
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2019, 19:22

Met dank voor dit topic!!!
Ik was echt in de veronderstelling, en mijn verzekeringsagentschap bevestigde mij, voor de Stromer ST1X 2018 geen BA nodig, hebben de polis van mijn verzekering familiale erbij genomen, en tot de conclusie gekomen dat de risico's gedekt zijn via deze verzekering.
Echter, na het doorspitten van dit topic, vertrekkende van de fiets, die, buiten het feit dat de 20km via de service menu te benaderen valt, ook de "garagestand" heeft, wat ook als autonoom rijden beschouwd kan worden, ben ik ook overtuigd dat ik een BA motorijtuig moet hebben.
Daarnet een mail gestuurd aan mijn agent, met de vraag om:
-Van de verzekeringsmaatschappij een dokument te bekomen, dat mijn stromer met mijn chassinummer verzekerd is via mijn polis. (wat ik niet ga krijgen vermoed ik)
-Anders een voorstel tot BA verzekering te maken.
Ben ik blij dit topic tegengekomen te zijn! en ook de duidelijke en gefundeerde volharding van Stromeur en Galvas. Ik was kompleet in ontkenning, door foute info van FM en verzekeringsagent.
Het maffe aan het hele verhaal, is dat ik van een héél goede elektrische fiets kwam, maar een stromer gekocht heb om reglementair te kunnen rondrijden, go figure!!
Plaats reactie