Amsterdam: Helm op en op de baan

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Een artikel over het snorfietsbeleid in Amsterdam, van vandaag te vinden op nos.nl. Volgens het artikel heeft het strengere snorfietsbeleid in Amsterdam resultaat: het heeft het verkeer veiliger gemaakt. Het aantal ongelukken met snorfietsen (die met dat blauwe kenteken) is flink gedaald.

Kennelijk zijn ze er trots op. De kans dat je er met een Stromer bij rijden op het fietspad (daar waar dat niet is toegestaan) dus zonder boete vanaf komt, is niet zo groot. In het kader van een mogelijke discussie: als je met een motor slechts 30 km/uur rijdt, ben je ook niet plotseling een brommer geworden.

Het is dan ook belangrijk dat er voor een speed pedelec een eigen regel komt en dat we niet aan dezelfde regeltjes moeten voldoen die voor brommers gelden.
Witte ST3 van maart 2019
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Precies, Een SP is ook helemaal geen brommer/snorfiets/fiets. Hopelijk valt vroeg of laat het kwartje/frank/euro...
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Niet met je eens Henry!!
Ik vind het heerlijk op de weg in Amsterdam sinds de snorfietsen daar ook horen.
Er is daardoor best heel veel acceptatie onder andere weggebruikers.

En ook een stuk minder last van de anarchistische fietsers
ST3 cool white - sport - 983Wh
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Ik denk dat dit situatie in het centrum van Amsterdam een wat andere is dan de typische situatie in Nederland elders...
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
ocra

In alle opzichten niet vergelijkbaar inderdaad.

Maar hier moet wel bij gezegd dat ik nog geen blauw kenteken 25 heb zien rijden. De resultaten komen dus niet voort uit dat blauw op de weg is gegaan maar dat het eigenlijk gelijk getrokken is met geel kenteken. Ofwel toezien op 25 was ook oplossing geweest.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

LNY, waarmee ben je het niet eens?
Witte ST3 van maart 2019
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Dat er voor Sp’s eigen regeltjes moeten komen.
Juist zeker niet. Dan snapt helemaal niemand het meer. Nog meer uitzonderingen (voor een relatief klein groepje sp’s) gaat niet werken.

Ik ben zo blij dat ik op de weg moet. Ik zou willen dat ze in de zaanstreek ook al die snorfietsen de weg op zouden sturen.
Laar mij alsjeblieft de regeltjes van de bromfietsers volgen.

Wat een beter plan is: geef alles met een motortje of met ondersteuning tot 25 een blauwe plaat en stuur die ook de weg op.

Ik zeg dit omdat het in Amsterdam zoveel relaxter stromert dan op de wegen buiten Amsterdam (zaanstreek). In Amsterdam wordt er niet meer naar met getoeterd, word niet meer afgesneden en opgejaagd. Dat gun ik de rest van jullie ook
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik ben het met je eens dat je geen bredere rijstrook kunt wensen als een rijbaan die ook geschikt is voor auto’s. Ook vind ik een rijbaan ook nog eens lekkerder fietsen (auto asfalt wordt veel beter onderhouden dan fiets asfalt).

Op zich vind ik het ben ik voor het idee om het snellere verkeer naar de weg te dirigeren, echter niet elke binnenstad is te vergelijken met die van Amsterdam (daar is het altijd druk). Ondanks dat de voorlichting in Amsterdam goed is geweest (zouden ze in heel NL eens moeten doen!) voel ik me met name in de rustigere delen van Amsterdam waar ik minder bekend ben en nog teveel de weg moet “zoeken” toch teveel opgejaagd. En ja, ik fiets links van het midden binnen mijn rijstrook.

Op een van die wegen ben ik afgelopen zomer door een Duitser (jawel, ook die mensen moeten worden verteld dat je met je speed pedelec in Amsterdam op de weg moet) fijntjes afgesneden, waarbij de inzittenden allemaal vreemd gebaren maakten en vreemde dingen uit het raam schreeuwden in het voorbijgaan, alsof de weg en Amsterdam van hun was.

Los van bovenstaande ben je bij een speed pedelec afhankelijk van “de spierkracht van het moment” (je bent niet elke moment op een dag even fit) en het energieniveau van de accu. Als je na 70km in de benen met nog 15% accuvermogen gedwongen wordt om hard door te fietsen, omdat je op de rijbaan moet, dan heb ik liever de keuze om op het fietspad het iets rustiger aan te doen. Ik zie dus liever een keuzevrijheid, uiteraard wel met consequenties.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

LNY schreef: 10 dec 2019, 21:22 Ik zeg dit omdat het in Amsterdam zoveel relaxter stromert dan op de wegen buiten Amsterdam (zaanstreek). In Amsterdam wordt er niet meer naar met getoeterd, word niet meer afgesneden en opgejaagd. Dat gun ik de rest van jullie ook
Snap ik, maar waar ik fiets daar zijn de fietspaden grotendeels leeg... Wat mij betreft slaat het nergens op om al dat fantastisch mooie asfalt niet te gebruiken en in plaats daarvan automobilisten in de weg te rijden.

Dat het in omgeving Amsterdam (en wellicht in de andere grote steden) een goed idee lijkt/is om alles met motor de rijbaan op te sturen wil niet zeggen dat dat beleid tussen de boeren dorpen ook een goed idee is.

Verder ben ik het ook eens met Henri. En daarnaast: morgenvroeg fiets ik met mijn zoontje naar zijn school in het dorp en daarna ga ik door naar mijn werk. Officieel moet ik dan met 15 km/h op de rijbaan fietsen terwijl mijn zoontje op het fietspad fietst. Dat is wat mij betreft compleet krom.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
ocra

Ik ben ook voor aparte regels aangezien het geen fiets (sneller en ondersteund) maar ook geen bromfiets (spierkracht nodig). Er zijn ook veel fietspaden (met name door natuur heen) wat vaak door geluid overlast de bromfiets niet toelaat. Ik heb dagelijks door naardermeer gereden wat officieel niet zou mogen, maar genoeg plaats is voor meer verkeer.

Aan de andere kant vervagen de grenzen door grotere vermogens tussen de s-pedelec en bromfiets. Ik verwacht dat dit nog tijdje hoofdpijn op zal leveren :D.
Wat ik schijt irritant vind is dat ik niet legaal met de fietskar mijn zoontje kan wegbrengen ivm de regels, en dit risico neem ik niet alleen voor mijzelf ook voor hem en dat is toch wel nogo.
Plaats reactie