Politie controle

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nou, dat mág ook echt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Stromeur schreef: 07 feb 2020, 21:08 Ah, de motoragent zag je van voren, en daar heb jij geen kenteken. Dan snap ik het helemaal, dat-ie even keerde om te controleren waar je mee bezig was :ay
straks bedenkt een ambtenaar om een gele plaat op het voorspatbord van een SP verplicht te stellen
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Stromeur schreef: 07 feb 2020, 21:08 Ah, de motoragent zag je van voren, en daar heb jij geen kenteken. Dan snap ik het helemaal, dat-ie even keerde om te controleren waar je mee bezig was :ay
Ik snap dit dus niet!
Oké, hij zag je van voren en dacht dat je een fietser (misschien wel een mountainbiker) was. Hij keert en nadert je van achter. Hij ziet je kentekenplaat. Dan moet de rekensom toch al te maken zijn?
Fiets + Kentekenplaat = Speedpedelec.
Kennelijk was die agent niet zo snel in het oplossen van dit raadseltje, waardoor die besloot om je aan te houden en als argument een leugentje te gebruiken.

Het argument wat hij gebruikte raakt “kant noch wal”. Een speed pedelec krijg je in de winkel niet mee als er geen kentekenplaat, en dus een verzekering, voor is afgesloten. Met een e-bike ligt dit anders, maar die hebben dan ook geen kentekenplaat nodig. Aangezien jij met een kentekenplaat rond reed, was er helemaal geen reden om je aan te houden.

Al met al: ik denk dat deze motoragent sneller reed dan zijn hersens het raadsel konden oplossen. Ik ben allergisch voor mensen die vervolgens, als een kat in het nauw, een vreemde sprong maken.

Positieve kant van het verhaal: uiteindelijk viel het muntje bij deze man en bleef het bij een korte onderbreking.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik vind dat je het groter/dramatischer maakt dan dat het is. Iets trok de aandacht van de motor-agent en hij is gaan onderzoeken. Als hij daarmee start, dan kan hij dat net zo goed helemaal afronden.

Daarnaast vond het "slachtoffer" het in dit geval ook geen probleem. Als het jou gebeurt, dan kun je altijd een klacht indienen over dit politieoptreden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Dat ik het dramatischer maak.... oke.
...maar dan moet jij het ook niet dramatischer maken dan dat ik het bedoeld heb. ;)
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat doe ik niet. Ik vind alleen dat je wat denigrerend praat over een agent die gewoon zijn werk doet, en waarbij de eerste aanleiding van de staande houding ("wat rijdt daar"?) duidelijk is.

De agent had het er inderdaad bij het zien van het kenteken alsnog bij kunnen laten. Maar van willekeur is geen sprake, want hij zag de SP aanvankelijk vanaf de voorzijde en als het beleid dan is om extra attent te zijn op kentekenplaten en verzekeringen, dan kan hij zijn onderzoekje net zo goed helemaal afronden.
Henry schreef: 08 feb 2020, 06:39 Een speed pedelec krijg je in de winkel niet mee als er geen kentekenplaat, en dus een verzekering, voor is afgesloten.
Jawel hoor. Bij elke Stromer/SP-dealer kun je aangeven of zij de kentekenplaat voor je aanvragen, of dat je dit zelf (dus via een andere bevoegde instantie) doet. Regel je dit niet via de dealer, dan krijg je de SP zonder kenteken mee.

Verzekering: idem. Dealer zal aanbieden om die voor je af te sluiten, willen ze graag want daar verdienen zij ook aan. Maar als je dit zelf doet (online of met de verzekeraar bellen), dan krijg je je SP gewoon mee.

Ik spreek uit ervaring, zo heb ik het namelijk bij "onze" dealer gedaan met mijn ST2 S. Zij bieden het aanvragen van de kentekenplaat b.v. ook alleen als optie aan in de webshop (kun je dus ook achterwege laten).

Je mag alleen niet met je SP de openbare weg op zolang je geen kenteken hebt geplaatst en geen verplichte WA-verzekering hebt afgesloten.

Kenteken en verzekering staan bovendien in die zin los van elkaar, dat je prima een kenteken kunt hebben en géén verzekering. Wel verzekering en geen kenteken kan dan weer niet, want bij het afsluiten van de verplichte WA-verzekering moet je het kenteken en de meldcode doorgeven. Maar in theorie had de OP onverzekerd kunnen rondrijden, met kenteken. De motoragent had het recht om dit te controleren. Als hij toch al was gekeerd om te bekijken wie/wat daar op de rijbaan reed, dan is dat niet zo raar.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Dan nog vind ik het incidenteel controleren van een SP op kenteken en verzekering wonderlijk.
Een alcoholcontrole op een strategische plaats in een traject op vrijdagmiddag snap ik maar dit blijft vreemd voelen.
Iets met een speld en een hooiberg.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

mboelis schreef: 08 feb 2020, 02:16
Stromeur schreef: 07 feb 2020, 21:08 Ah, de motoragent zag je van voren, en daar heb jij geen kenteken. Dan snap ik het helemaal, dat-ie even keerde om te controleren waar je mee bezig was :ay
straks bedenkt een ambtenaar om een gele plaat op het voorspatbord van een SP verplicht te stellen
Dat valt wel mee hoor; bij motoren (ik heb motor gereden) speelde deze discussie ook al eens: een automobilist was een rechtzaak begonnen na geflitst te zijn van voren met de strekking dat dit rechtsongelijkheid met motoren inhield en dat daarom zijn boete moest vervallen. De uitspraak was dat er geen rechtsongelijkheid was maar dat alleen de handhaving wat uitdagender was.

Maargoed, in sommige Aziatische landen dien je zo'n recht opstaande nummerplaat die van de zijkant te lezen is op je voorspatbord te hebben, dus zeg nooit nooit :lol:

Voorbeeldje uit Singapore: https://www.sgbikemart.com.sg/blog/moto ... apore/148/
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Daniel1975 schreef: 07 feb 2020, 21:59

Lol, was eerste waar ik ook aan dacht.
Als je zomaar Stromers aan de kant mag zetten mag dat ook met 20 jarige bontkraagjes in BMW’s van >60k ;)
Dat doen ze dan ook...vooral VAG producten met vier ringen, twee letters :av
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Nou ben ik ook wel eens aangesproken door een politieman op de motor, was puur interesse in die mooie stromer hij reed zelf ook SP en voelde zich net zo onveilig op de Strip in Zwaag als ik vandaar dat ik op het fietspad parallel reed, (hij ook met z'n dienstmotor)
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Plaats reactie