Je Stromer verzekeren: welke verzekering(en), waar, en wat kost dat?

simmeke2013
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 apr 2021, 18:32
Locatie: Wilsele
Merk SP: Stromer ST3

Ik heb dit topic weer eens helemaal doorgenomen en blijf nog altijd op mijn honger zitten.
Er is heel veel geschreven over prijzen m.b.t. schadedekking en diefstal maar, en ik durf de vraag bijna niet te stellen, heeft er iemand al positieve of negatieve ervaringen gehad bij een daadwerkelijke diefstal en de tussenkomst van de verzekering?
Ik stel deze vraag omdat ik zelf bij een verzekeringsmaatschappij heb gewerkt (als IT'er welsiswaar maar toch) en ik weet dat er daar veel discussie was over het verankeren van de fiets en de aantoonbaarheid ervan door de eigenaar.
Ik woon rond Leuven en heb al verhalen gehoord van diefstallen uit het tuinhuisje van gewone electrische fietsen (zelfs bij klaarlichte dag). Ik weet niet hoe het in die gevallen is verlopen met de verzekering of dat de eigenaar wel een diefstalverzekering had.
Ik rij nu al een jaar rond zonder diefstalverzekering en zou toch mijn Stromerke in Leuven willen stallen zonder met angst te gaan winkelen.
Als je weet dat een dief ELK fietsslot kan openen binnen de minuut (kijk maar op Youtube) dan begrijp je wel mijn bezorgdheid.

Voor mij speelt de verzekeringsprijs natuurlijk ook een rol (het mag de pan niet uitswingen) maar ik wil wel graag gaan winkelen met enige vorm van zekerheid.
mrstrom

ja hoe moet je dat bewijzen? Enige wat je kan laten zien is een sleutel toch? maar de meeste mensen hebben 3 sleutels, dus dat kan je altijd laten zien.

Verder, het verankeren is niet zomaar te bewijzen, je moet dan elke keer een foto maken ofzo?
simmeke2013
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 apr 2021, 18:32
Locatie: Wilsele
Merk SP: Stromer ST3

Inderdaad, daarom dat ik benieuwd ben naar positieve ervaringen.
RvW
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 okt 2021, 22:24
Merk SP: Stromer
Km-stand: 12338

Onderstaand antwoord kreeg ik kortgeleden van Enra, gelukkig nog geen ervaring met diefstal van de fiets.

Beveiligingseis
Indien u de fiets tegen diefstal verzekerd, moet u
- of een ART 2 goedgekeurd slot gebruiken. In geval van diefstal moet u het complete setje sleutels kunnen opsturen.
- of een E-lock gebruiken waarvan een logfile wordt bijgehouden. In geval van diefstal zullen wij om het logfile vragen, om te kunnen controleren of de fiets ten tijde van de diefstal op slot heeft gestaan.

De fiets vastzetten aan een muuranker is geen verplichting volgens onze voorwaarden.
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Het voordeel bij ENRA is dat er geen afschrijving op je fiets zit bij diefstal of ongeval.....Heb me daar 3 jaar verzekerd en gelukkig nooit nodig gehad. Nu doe ik geen ww-verkeer meer en heb de verzekering stop gezet.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Bij KingPolis kan je eenmalig voor 3 jaar een verzekering afsluiten (excl. WA). Daarmee kost hun verzekering "slechts" 183,- per jaar maar moet je dus wel in 1x 550,- aftikken.
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Klein quootje van de site van Kingpolis:

"Let op: bij een speed pedelec moet u een verplichte WA- verzekering afsluiten! Als u een speed pedelec heeft gekocht, bent u wettelijk verplicht hier een WA verzekering voor af te sluiten. Dat kunt u zelf regelen via uw verzekeringsadviseur. Dit is niet mogelijk via Kingpolis."

Dus je moet daarnaast nog een WA verzekering afsluiten bij een andere verzekeraar
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

LNY schreef: 10 mar 2022, 14:51 Klein quootje van de site van Kingpolis:

"Let op: bij een speed pedelec moet u een verplichte WA- verzekering afsluiten! Als u een speed pedelec heeft gekocht, bent u wettelijk verplicht hier een WA verzekering voor af te sluiten. Dat kunt u zelf regelen via uw verzekeringsadviseur. Dit is niet mogelijk via Kingpolis."

Dus je moet daarnaast nog een WA verzekering afsluiten bij een andere verzekeraar
Klopt, dat was mij bekend. Maar inderdaad goed om nog even extra te vermelden.
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
WJvB1979
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mar 2022, 21:32
Merk SP: Stromer
Km-stand: 0

Ik heb mijn WA verzekering bij Unigarant € 65,47 per jaar.
Een een All-risk verzekering incl pechhulp in heel Nederland voor 3 jaar voor € 374,00 bij Allianz Global
Zij keren bij diefstal tot 3 jaar 100% uit.
Stromer ST2 Royal Blue 2022
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

WJvB1979 schreef: 15 mar 2022, 14:53 Ik heb mijn WA verzekering bij Unigarant € 65,47 per jaar.
Een een All-risk verzekering incl pechhulp in heel Nederland voor 3 jaar voor € 374,00 bij Allianz Global
Zij keren bij diefstal tot 3 jaar 100% uit.
Bedankt voor de tip :ay

Edit: In mijn situatie (aanschafwaarde + postcodegebied) kom ik op €518,- (excl. Assurantiebelasting) uit voor 3 jaar bij Allianz Global. :bh: Incl. Assurantiebelasting €627,00
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Plaats reactie