Je Stromer verzekeren: welke verzekering(en), waar, en wat kost dat?

Speed pedelec leasen, speed pedelec verzekeren, hoe lang duurt inschrijving, fietspad of rijbaan?
SirThanksalot
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 aug 2021, 14:46
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Klever
Km-stand: 4500

Wat ik las van ENRA is dat als je fiets gestolen wordt, je ook logs moet voorleggen van de fietscomputer om te bewijzen dat die elektronisch vergrengeld was.
In het geval van een Klever X Speed kun je misschien wel op één of andere manier aan logs, maar hoe kun je ze nu voorleggen als dat niet-afneembaar computertje mee verdwenen is?
Bluetooth werkt ook al niet met Android merkte ik al, dus dan mag ENRA gewoon vergeten worden.
SirThanksalot
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 aug 2021, 14:46
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Klever
Km-stand: 4500

Een ander punt is: hoe zit het met het verzekeren bij de werkgever?

Ik ben software developer en werk momenteel op ons eigen kantoor, maar dat kan de komende jaren natuurlijk veranderen als er projecten bij klanten ter plekke aangepakt moeten worden.
Op dit moment is er op het gedeeld kantoorgebouw een gemeenschappelijke ruimte met een deur die automatisch voor iedereen opengaat. Ik stal die doorgaans onder de trap, wel in het zicht en op slot, maar enkel als je binnengaat en erop let (er komt daar relatief weinig volk langs en het is een klein stadje). Hij kan daar wel nergens vast aan een vast object...
Het alternatief daarop is de fietsenstalling buiten, waar die eventueel wel vast kan aan een vast object (ter hoogte van het wiel dan), en die plek vind ik een stuk enger want daar is minder sociale controle (en staat in weer en wind).

Intussen is mijn Klever alsnog gestolen in een afgesloten gemeenschappelijke ruimte waar die ook vast zat aan een andere fiets die op zijn beurt aan een beugel in de muur vast zat.

Maar zelfs als ik de mogelijke vervanger terug daar parkeer en een betere verzekering kan regelen op het huidig kantoor, gaan er in de toekomst nog wel andere kantoren volgen met hun eigen regelingen wat het parkeren van je fiets betreft.

Dus... aangezien er velen hun (speed) pedelec voor het WW-verkeer gebruiken, wat is jullie ervaring daarin?

Ik heb er hier ook al over gelezen, maar nog geen antwoord op alle vragen en valkuilen :)
(zou het bvb onder brandverzekering van het kantoorgebouw kunnen vallen etc)
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 421
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Achter een gesloten deur valt hij in NL inderdaad onder inboedel en wordt er bij sporen van braak uitgekeerd.
En dan moet je de uitkering van de verzekering gaan delen met de belanghebbenden, kan alsnog ongunstig zijn. En het claimen kan maar bij 1 verzekering.
Ik denk dat ik dan liever gebruik zou maken van de verzekering van de fiets, deze is dan voor jou alleen.
Laatst gewijzigd door Edgecrusher op 27 aug 2021, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 4152
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

SirThanksalot schreef: 27 aug 2021, 14:42 Wat ik las van ENRA is dat als je fiets gestolen wordt, je ook logs moet voorleggen van de fietscomputer om te bewijzen dat die elektronisch vergrengeld was.
Graag een linkje naar je bron ?
Golvas V2.0 🇧🇪

:bike: Stromer ST2 2018 - Sport 20" - Matt Black - :battery: 983 Wh
SirThanksalot
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 aug 2021, 14:46
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Klever
Km-stand: 4500

Golvas schreef: 27 aug 2021, 20:16
SirThanksalot schreef: 27 aug 2021, 14:42 Wat ik las van ENRA is dat als je fiets gestolen wordt, je ook logs moet voorleggen van de fietscomputer om te bewijzen dat die elektronisch vergrengeld was.
Graag een linkje naar je bron ?
Hierzo: https://www.enra.be/verzekeringen/enra- ... rzekering/ dan rechts "Voorwaarden Fietsverzekering Diefstal B-DF 042021".
Een rechtstreekse link om de PDF te downloaden: https://www.enra.be/wp-content/uploads/ ... 042021.pdf
Daarin dan het artikel 2.1: Eisen aan het slot.

Het artikel:
De diefstaldekking is van toepassing als aangetoond kan worden dat de fiets voorzien én afgesloten was met
een ART goedgekeurd slot (minimaal 2 sterren) en de originele sleutels van dit slot worden overlegd. Is de fiets
voorzien van een E-lock of Smartlock dan zal de laatste logfile overlegd moeten worden als bewijs voor het op
slot staan van de fiets.
De fiets dient altijd te worden afgesloten, ook als deze binnen wordt gestald.
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 528
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Met autolock "aan" (App) gaat de SP standaard op slot na een geselecteerde tijd; deze dus wel op "aan" zetten.
In de App kan eventuele diefstal ook worden bevestigd, indien de SP toch is gestolen.
Wanneer de accu uit de SP om bijv. extern te laden, dan staat de motor van de de SP op slot; probeer maar eens te rijden zonder accu.

Diefstal van een SP heeft niet veel zin i.v.m.; GPS, Sim, electronisch slot, fysiek slot en evt. nog vast aan een paal heeft; teveel risico voor het dievengilde en zonder een "hack" van de software, is de SP niet bruikbaar.
Er is m.i. wel enig risico voor strippen voor onderdelen, of de onwetende gelegenheidsdief.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
Bicarbonaat
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mei 2021, 19:26
Locatie: be
Merk SP: klever b speed
Km-stand: 3030

SirThanksalot schreef: 29 aug 2021, 11:03
Golvas schreef: 27 aug 2021, 20:16
SirThanksalot schreef: 27 aug 2021, 14:42 Wat ik las van ENRA is dat als je fiets gestolen wordt, je ook logs moet voorleggen van de fietscomputer om te bewijzen dat die elektronisch vergrengeld was.
Graag een linkje naar je bron ?
Hierzo: https://www.enra.be/verzekeringen/enra- ... rzekering/ dan rechts "Voorwaarden Fietsverzekering Diefstal B-DF 042021".
Een rechtstreekse link om de PDF te downloaden: https://www.enra.be/wp-content/uploads/ ... 042021.pdf
Daarin dan het artikel 2.1: Eisen aan het slot.

Het artikel:
De diefstaldekking is van toepassing als aangetoond kan worden dat de fiets voorzien én afgesloten was met
een ART goedgekeurd slot (minimaal 2 sterren) en de originele sleutels van dit slot worden overlegd. Is de fiets
voorzien van een E-lock of Smartlock dan zal de laatste logfile overlegd moeten worden als bewijs voor het op
slot staan van de fiets.
De fiets dient altijd te worden afgesloten, ook als deze binnen wordt gestald.
ter preventie van batterijdiefstal en om de fiets minder diefstal-aantrekkelijk te maken haal ik de batterij uit , dus geen log
Er is maar 1 vrouw duurder dan je vrouw.., je ex-vrouw.

een nijlpaard kan op land sneller lopen dan een mens , en ook kan een nijlpaard sneller zwemmen dan een mens, dus als je wil winnen in een triatlon zal je snel moeten fietsen.
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 876
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Ik ben vanaf de aanschaf verzekert bij AEDES, omnium aan 86€/jaar met een vrijstelling van 75€. Als de fiets thuis staat, dient hij aan een grondanker te zitten en met een goedgekeurd slot, waarvan je een aankoop bewijs dient te leveren. Momenteel zijn ze flink opgeslagen wat premie betreft en zitten ze aan 108€. Onlangs een ongeval gehad en even afwachten hoe de afhandeling zal plaats vinden.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 4152
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

SirThanksalot schreef: 29 aug 2021, 11:03 Is de fiets voorzien van een E-lock of Smartlock dan zal de laatste logfile overlegd moeten worden als bewijs voor het op
slot staan van de fiets.[/b] De fiets dient altijd te worden afgesloten, ook als deze binnen wordt gestald.
Ik had de vorige versie van die voorwaarden in mijn achterhoofd, daarin stond dit duidelijker geformuleerd :
Is de fiets voorzien van een ART goedgekeurde E-lock dan zal de laatste logfile overlegd moeten worden als bewijs voor het op slot staan van de fiets.
Bij het woord E-lock denk ik persoonlijk niet aan die spielerei van Stromer, maar aan een echt slot, bijvoorbeeld : https://www.skopei.com/product-elektronisch-fietsslot

Ik vermoed dat ik niet de enige ben die enkel het ringslot gebruikt ... denk hierbij ook aan mensen die - reeds aangehaald door Bicarbonaat - hun batterij eruit halen.
Golvas V2.0 🇧🇪

:bike: Stromer ST2 2018 - Sport 20" - Matt Black - :battery: 983 Wh
SirThanksalot
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 aug 2021, 14:46
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Klever
Km-stand: 4500

J3R schreef: 29 aug 2021, 12:11 Met autolock "aan" (App) gaat de SP standaard op slot na een geselecteerde tijd; deze dus wel op "aan" zetten.
In de App kan eventuele diefstal ook worden bevestigd, indien de SP toch is gestolen.
Wanneer de accu uit de SP om bijv. extern te laden, dan staat de motor van de de SP op slot; probeer maar eens te rijden zonder accu.

Diefstal van een SP heeft niet veel zin i.v.m.; GPS, Sim, electronisch slot, fysiek slot en evt. nog vast aan een paal heeft; teveel risico voor het dievengilde en zonder een "hack" van de software, is de SP niet bruikbaar.
Er is m.i. wel enig risico voor strippen voor onderdelen, of de onwetende gelegenheidsdief.
Dan moet die fiets van al die spullen wel voorzien zijn, en met de app kon ik dus niet verbinden.
Mijn Klever X Speed had geen autolock, geen GPS, geen SIM. Wel een elektronisch slot en een fysiek.

Daarover gesproken vraag ik me af of Klever van plan is hun computertje een upgrade te geven...
Plaats reactie