Bekeurd op het jaagpad (BE)

stroomluc
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 jan 2019, 01:22

Gezond verstand en veiligheid primeert boven een idiote verkeersregel.
Ik heb ook eens telefonisch contact genomen met het politiekantoor in Temse.
Daar tellen alleen red regels. Het gezond verstand daarentegen...
ST3 deep black M. 983 Wh Comfort. Giro Bexley
Dbr
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Belgium
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 aug 2018, 13:42
Locatie: Antwerpse Voorkempen - B
Merk SP: Stromer St7 Dark Platinum
Km-stand: 100

Misschien zouden ze beter prioriteit leggen bij het bekeuren van al die auto’s en bestelbussen die het jaagpad als kortste weg gebruiken ...
ST1X (2017-2021) ST2 classic (2021-2024) ST7 (2024-?)
Pensioen (sinds 2023) dus enkel nog recreatief gebruik :D !
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

stroomluc schreef: 12 sep 2020, 03:10 Ik vind dit gewoon een gemiste kans, ik denk dat de meeste speed pedelics gebruikt worden voor WW, waarom dit dan niet toelaten om een veilige en aangename route te gebruiken.
Het lijkt erop dat België nog niet zo ver is.

In Nederland is het landelijk beleid nog steeds lastig voor Speed Pedelecs, maar regionale overheden, met de provincie Gelderland voorop, zijn al geruime tijd bezig met het aanwijzen van uitzonderingsroutes. Zoals onze prachtig aangelegde snelfietspaden: mochten wij eerst niet op met onze SP, terwijl kwaliteit en de breedte van deze snelfietspaden (het zit nota bene al in de naam) zich daar bij uitstek voor leent. Gelukkig zijn er steeds meer snelfietspaden waar wij met onze SP wel op mogen.

Gezien de explosieve verkoop van speed pedelecs in België hoop ik dat het een kwestie van tijd is dat jullie overheid wakker wordt en wat gaat doen aan de belabberde fiets-infra en de juridische positie van Speed Pedelecs.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Willu
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 aug 2019, 10:03

Volgens de website "vlaanderen.be" mag je op het jaagpad als het deel uitmaakt van een fietssnelweg
https://www.vlaanderen.be/mobiliteit-en ... et-jaagpad
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Enkel als de signalisatie ter plaatse is aangepast ... vandaar mijn formulering in deze post.

Zie ook : https://fietssnelwegen.be/veelgestelde- ... etssnelweg
Mag ik met een speedpedelec op de fietssnelweg?

Een speedpedelec is een elektrische fiets die trapondersteuning geeft tot een snelheid van 45 kilometer per uur. Speed pedelecs vallen in de Belgische wetgeving daardoor niet in de categorie ‘fietsen’, maar in die van de ‘bromfietsen klasse P’.

Een fietssnelweg bestaat uit een aaneensluiting van infrastructuren, meestal gelegen op het grondgebied van verschillende gemeenten. Afhankelijk van de infrastructuur waaruit de fietssnelweg bestaat (vb. aanliggend fietspad of jaagpad) kunnen bepaalde gebruikers toegelaten of verboden zijn en kunnen de toegelaten maximumsnelheid verschillen. Ook kan elk van de gemeenten voor bepaalde onderdelen van de fietssnelweg een eigen (politie)reglement opstellen voor het verbieden van bepaalde gebruikers of voor de maximale snelheid van de gebruikers ervan. Je kan dus best op de trajecten die je fietst nagaan welke verbods- of toegangsregels er gelden.

Het is de bedoeling om zo veel mogelijk fietssnelwegen open te stellen voor speed pedelecs. Op sommige fietssnelwegen is de signalisatie nog niet aangepast om deze snelle e-fietsen toe te laten. Stap voor stap wordt de signalisatie echter aangepast.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Ernie
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 mei 2018, 09:29
Locatie: Leuven

Een Pedelec (kan) de situatie op de fietspaden veranderen dus ik begrijp aan de ene kant wel dat de wetgever hier wat voorzichtig meer is. Aan de andere kant rijd ik af en toe een ritje met het gezin, vrouw met e-Bike en rijdt niet harder dat 20 km/h ook op jaagpaden om vervolgens door wielrenners (vaak in groep) te worden voorbij gesjeesd.

Mij lijkt een max KM/h een betere regel. Dat is natuurlijk lastiger te handhaven voor oom agent, maar dat zijn wielrenners nu ook al. SP kan je flitsen zoals we al in een eerdere post hebben kunnen lezen.
ST3 LE XL, Bodyfloat, Spurcycle Black
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Er valt idd heel wat anders en meer te bekeuren langs een jaagpad dan een occasionele SP rijder die dat dat (inderdaad voor hem niet toegelaten) jaagdpad gebruikt : bromfietsen klasse B, moto's (zaterdag zelfs een groepje Harleys), auto's (ik kan me niet inbeelden dat die allemaal een vergunning hebben ...), 95 % van de wielrenners voor het ontbreken van de ook-op-een-racefiets-verplichte-en-helaas-zowat-40gr-wegende fietsbel en dan heb ik het nog niet eens over het rijgedrag van de talloze pelotons die het laten rondvliegen van hun snot doodnormaal vinden én die zich blijkbaar het jaar rond aan het voorbereiden zijn op de eindspurt op de Champs-Élysées waaraan ze nooit zullen deelnemen.

Vorige week op een klein uur zelfs twee "eigenbouw" SP's gespot, uiteraard zonder nummerplaat ... eentje haalde met gemak een X-speed in, dan weet je het wel ... daarbij ook nog een stuk of 3 "gechipte" pedelecs.

Daar wordt dus (bij mijn weten) allemaal niets aan gedaan door de handhavers. :ai
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Joost1981
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 nov 2019, 00:18

Golvas schreef: 21 sep 2020, 12:59 Vorige week op een klein uur zelfs twee "eigenbouw" SP's gespot, uiteraard zonder nummerplaat ... eentje haalde met gemak een X-speed in, dan weet je het wel ... daarbij ook nog een stuk of 3 "gechipte" pedelecs.

Daar wordt dus (bij mijn weten) allemaal niets aan gedaan door de handhavers. :ai
Maar dat zijn dus waarschijnlijk wel de figuren die er met hun weggedrag voor zorgen dat oude mannetjes gaan gesticuleren bij een nette inhaalactie van een SP-rijder die wel sociaal weggedrag vertoont. En er vervolgens een actief boete-beleid komt :x
St3 L Black '+JSF-' (vanwege de snelheid en stealth lak, maar eigenlijk staat het gewoon voor Joost's Snelle Fiets :mrgreen:)
Muiske
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 feb 2020, 17:32
Locatie: Genk, Limburg, België

Golvas schreef: 21 sep 2020, 12:59 Er valt idd heel wat anders en meer te bekeuren langs een jaagpad dan een occasionele SP rijder die dat dat (inderdaad voor hem niet toegelaten) jaagdpad gebruikt : bromfietsen klasse B, moto's (zaterdag zelfs een groepje Harleys), auto's (ik kan me niet inbeelden dat die allemaal een vergunning hebben ...), 95 % van de wielrenners voor het ontbreken van de ook-op-een-racefiets-verplichte-en-helaas-zowat-40gr-wegende fietsbel en dan heb ik het nog niet eens over het rijgedrag van de talloze pelotons die het laten rondvliegen van hun snot doodnormaal vinden én die zich blijkbaar het jaar rond aan het voorbereiden zijn op de eindspurt op de Champs-Élysées waaraan ze nooit zullen deelnemen.

Vorige week op een klein uur zelfs twee "eigenbouw" SP's gespot, uiteraard zonder nummerplaat ... eentje haalde met gemak een X-speed in, dan weet je het wel ... daarbij ook nog een stuk of 3 "gechipte" pedelecs.

Daar wordt dus (bij mijn weten) allemaal niets aan gedaan door de handhavers. :ai
Komt me allemaal heel bekend voor :bh:
Ik doe ongeveer 80% van mijn WW verplaatsing langs het jaagpad waarvan ongeveer 20% fietssnelweg is.
Dus op het andere stuk jaagpad mag ik eigenlijk niet komen en moet ik verschillende km's omrijden, gevaarlijke oversteken doen en op wegen zonder fietspad rijden. Mijn keuze voor het jaagpad (en de eventuele boetes) is duidelijk.
Het kan toch niet moeilijk zijn om een paar extra borden die een fietssnelweg aangeven te plaatsen.

Kom op het jaagpad ook regelmatig illegale SP's tegen. Een paar maanden geleden stak ik er eentje voorbij die dan in mijn wiel ging hangen. Toen ik deze meneer er vriendelijk op aansprak dat zijn fiets niet in orde was en hij nog veel minder want hij had zelfs geen helm op vond hij dat hij dat recht wel had want "ze kloppen al geld genoeg uit mijn zakken". En toen ik hem dan zei dat hij de SP's die wel in orde zijn daarmee in een slecht daglicht komen te staan lachte hij al helemaal weg.
Huidige SP: Leasing ST3 2023 Pinion, 983W accu, Stromer/Wren verende voorvork,
Vorige SP: ST1x 2019, 618W accu, Stromer/suntour verende voorvork, 16000km.
Vorige SP: R&M Roadster Touring HS 2017, 500W accu, 12500km
W/W 11km enkel
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Met dat soort mensen valt niet te discussiëren.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie