Helmplicht voor e-bike rijders: ja of nee?

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

bennyb schreef: 30 nov 2021, 23:44 Je moet dit niet te letterlijk nemen, maar ik wilde gewoon duidelijk maken dat geen helm dragen simpelweg dom is.
Hiervan zijn genoeg feiten.
Onderzoek lijkt dat te staven, op individuele basis. Maar onderzoek lijkt ook aan te tonen dat het juist onveiliger wordt voor het collectief wanneer iedereen een helm draagt.

Dus dom? Ik ben nog niet overtuigd.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
mrstrom

FreddyH schreef: 01 dec 2021, 04:56
bennyb schreef: 30 nov 2021, 23:44 Je moet dit niet te letterlijk nemen, maar ik wilde gewoon duidelijk maken dat geen helm dragen simpelweg dom is.
Hiervan zijn genoeg feiten.
Onderzoek lijkt dat te staven, op individuele basis. Maar onderzoek lijkt ook aan te tonen dat het juist onveiliger wordt voor het collectief wanneer iedereen een helm draagt.

Dus dom? Ik ben nog niet overtuigd.
Niet fietsen blijft veiliger dan wel fietsen.... Met helm bescherm je je hoofd dus kan op letsel is kleiner.
Het effect dat andere weggebruikers zich onveiliger gaan gedragen omdat iedereen een helm op heeft vind ik toch wat twijfelachtig. Ja het is onderzocht maar het is wel een subeffect wat je dan onderzoekt.


Ik neem altijd maar het voorbeeld van schaatsen, sinds 2013 doe ik dat met helm. Toen kwam het net op, en keek iedereen je nog raar aan. Nu schaatst almeer dan 25% (of nog maar) van de mensen met helm. Het is steeds meer geaccepteerd. Het fietsen moet dat ook nog door en het gaat komen binnen een paar generaties.

en je kan discusieren over keukentrapjes, scheve stoeptegels etc. In de basis kan je met een simpele goedkope helm jezelf veel letsel voorkomen. Je merkt het pas als je met dat letsel in aanraking komt, wat het voor je is. En natuurlijk een helm is niet heilg, helpt je niet veel als je door een bus wordt platgereden....
Mijn buurman ging schaatsen zonder helm, viel achterover en kwam 4 maanden later pas thuis.... Zit nu al jaren thuis zonder werk, als je 10 minuten met hem praat dan is hij duizelig...dan had een helm van 100euro niet zo verkeerd geweest.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

mrstrom schreef: 01 dec 2021, 08:49 Niet fietsen blijft veiliger dan wel fietsen....
Als je als alternatief alles met de auto doet dan ben ik het daar niet mee eens. Je loopt dan gewoon andere risico's.
mrstrom schreef: 01 dec 2021, 08:49 Ja het is onderzocht maar het is wel een subeffect wat je dan onderzoekt.
Ik heb oprecht geen idee wat je met deze zin probeert te zeggen.
mrstrom schreef: 01 dec 2021, 08:49 Ik neem altijd maar het voorbeeld van schaatsen, sinds 2013 doe ik dat met helm. Toen kwam het net op, en keek iedereen je nog raar aan. Nu schaatst almeer dan 25% (of nog maar) van de mensen met helm. Het is steeds meer geaccepteerd. Het fietsen moet dat ook nog door en het gaat komen binnen een paar generaties.
Tja, met schaatsen ben ik zeker overtuigd. Maar schaatsen is niet gelijk aan fietsen: je hebt op het ijs meestal geen automobilisten. Ik weet niet of het onderzoek waaruit blijkt dat mede weggebruikers zich minder voorzichtig gedragen bij fietsers met helm goed is uitgevoerd of niet, maar als dat zo is dan kan je schaatsen dus niet met fietsen vergelijken.

Ik heb overigens geen standpunt in deze discussie, ik ben er gewoon niet over uit of een algemene helmplicht voor fietsers wel of geen goed idee is. Het ene onderzoek geeft aan dat het een goed idee is en het andere onderzoek zegt juist van niet. Voor beide is iets te zeggen.
Voor bepaalde doelgroepen (wielrenners, ouderen -zeker op ebike-, SPers, beginnende fietsers) vind ik het een no-brainer: helm op zetten. Voor de rest weet ik het gewoon niet.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
bonzo61
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 mar 2021, 10:29
Locatie: Amersfoort!
Merk SP: Klever X Alpha 45 (red copper)
Km-stand: 176

Alle twijfelaars voor wat betreft helmplicht voor e-bikers (of snorfietsers) zouden eens moeten gaan praten met dr. W.L.M. Kramer, trauma-chirurg aan het Erasmus MC.
Of naar een lezing gaan, met beelden... :ck: :ck:
simmeke2013
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 apr 2021, 18:32
Locatie: Wilsele
Merk SP: Stromer ST3

FreddyH schreef: 01 dec 2021, 09:02 Voor bepaalde doelgroepen (wielrenners, ouderen -zeker op ebike-, SPers, beginnende fietsers) vind ik het een no-brainer: helm op zetten. Voor de rest weet ik het gewoon niet.
God zij dank dat je dit als laatste regel schreef :ay
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

simmeke2013 schreef: 01 dec 2021, 20:03 God zij dank dat je dit als laatste regel schreef :ay
Dit was de laatste regel:
FreddyH schreef: 01 dec 2021, 09:02 Voor de rest weet ik het gewoon niet.
;p

Daarnaast denk ik dat het weinig met God van doen heeft.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
simmeke2013
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 apr 2021, 18:32
Locatie: Wilsele
Merk SP: Stromer ST3

Tweemaal juist.
´t is maar dat God juist bij ons soep met balletjes was komen eten...
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α



:mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
MarkSpartaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 apr 2021, 19:02
Locatie: Dordrecht
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 1600

Ben 2x in het ZH geweest ivm valpartijen en zonder helm had ik nu intellectueel in de prehistorie gezeten.Met name de 1e keer had niets van doen met mijn weggedrag maar met dat van een oudere automobilist die mijn achterband voor een stootrand aanzag.Al het zorgpersoneel dat ik sprak ivm mijn duikelingen en mijn gepensioneerde huisarts tijdens de wandelingen met de hond zijn onverkort voorstander van een helm gegeven de letsels die zij hebben gezien van mensen zonder helm. :ai
Sparta E-Speed M9B Sept. 2017 , Klever X Speed Pinion Alpha April 2021
Nothing behind me, everything ahead of me, as is ever so on the road.
Jack Kerouac, On the Road
Plaats reactie