Helmplicht voor e-bike rijders: ja of nee?

Jenkins
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 feb 2021, 09:50
Locatie: Limburg
Merk SP: Flyer
Km-stand: 3750

Edgecrusher schreef: 20 mar 2021, 12:45 <knip> er zijn voldoende veiliger helmen zonder keurmerk, maar die niet hieraan zijn getest, omdat deze vaak een andere doelgroep bedienen.
a) hoe weet je dat die veiliger zijn dan wél gekeurde helmen?
b) Welke merken en modellen kun je ons noemen?
Roofless
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 apr 2020, 22:42
Locatie: Hellevoetsluis
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 1000

Ik ben 63 en een vervend fietser op e-bikes, racefietsen, MTB echter nog nooit in een situatie terecht gekomen dat ik ben gevallen of wat dan ook.
Ik vraag me vaak af hoe je dan zulke vreselijke ongelukken kunt krijgen.
Stromer ST1 Deep red, Kinekt zadelpen, Kinekt stuurpen
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ter inspiratie:

viewtopic.php?f=16&t=819
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Jenkins schreef: 20 mar 2021, 15:04
Edgecrusher schreef: 20 mar 2021, 12:45 <knip> er zijn voldoende veiliger helmen zonder keurmerk, maar die niet hieraan zijn getest, omdat deze vaak een andere doelgroep bedienen.
a) hoe weet je dat die veiliger zijn dan wél gekeurde helmen?
b) Welke merken en modellen kun je ons noemen?
Omdat fabrikanten al veel verder zijn dan deze test.
De NTA is een Nederlandse standaardtest uit 2016.
Ondertussen zijn de technologieën al weer veel verder.
Neem bijvoorbeeld MIPS of Koroyd.
Ja, er zijn NTA helmen met deze nieuwere technologieën, maar het merendeel niet.

"In de meeste gebieden zijn de veiligheidstests voor fietshelmen al een aantal jaren niet veranderd, terwijl de fietstechnologie en de manier waarop mensen rijden drastisch zijn veranderd.
Sommige bestaande niet-verplichte tests zouden kunnen bijdragen tot betere veiligheidsnormen voor helmen, maar deze zijn niet consistent of overeengekomen tussen helmfabrikanten. Om deze redenen is er in de helmveiligheidsindustrie een consensus dat de huidige veiligheidscertificering ontoereikend is en moet worden bijgewerkt.

Het is mogelijk om helmen te testen op omstandigheden die beter overeenkomen met een werkelijke impact, maar de tests zijn niet vereist door CEN of CPSC, wat betekent dat helmfabrikanten deze tests niet hoeven te doen om hun helmen te verkopen
Jenkins
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 feb 2021, 09:50
Locatie: Limburg
Merk SP: Flyer
Km-stand: 3750

Dit is geen antwoord op een van mijn vragen.

Hoewel ik met je aanname mee wil gaan,
dat er fabrikanten van helmen zijn die aanzienlijk beter scoren in veiligheid dan de gevestigde orde;
ik ben er nog geen tegen gekomen die in het openbaar met harde cijfers komt om dat te onderbouwen.

Hovding is zo’n uitzondering die wél met feitelijke onderbouwing komt.
Maar die voldoet weer niet aan de NTA-norm.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Edgecrusher schreef: 20 mar 2021, 15:35 Omdat fabrikanten al veel verder zijn dan deze test.
De NTA is een Nederlandse standaardtest uit 2016.
Ondertussen zijn de technologieën al weer veel verder.
Neem bijvoorbeeld MIPS of Koroyd.
Ja, er zijn NTA helmen met deze nieuwere technologieën, maar het merendeel niet.
MIPS, Koroyd of Wavecell zijn toevoegingen aan bestaande helmtechniek (in het binnenwerk). Deze fabrikanten kunnen daarmee ook gewoon een NTA keurmerk verwerven op hun helm.

Als je bedoelt dat een vier jaar oud keurmerk verouderd is - wat in de praktijk trouwens erg jong is voor een keurmerk - en je vindt dat deze nieuwe technologieën daarin moeten worden opgenomen (dan moeten ze wel eerst conform de geldende criteria bewezen zijn), dan zeg je dus feitelijk dat je een nog strengere NTA-keuring wil?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Ja, dat klopt, de laatste jaren heeft de techniek zeker niet stil gestaan en is het keurmerk eigenlijk al verouderd. Net zoals crashtesten bij auto’s die ook meer aangepast worden aan de realiteit en strengere criteria krijgen. 5 sterren in 2016 geeft nu geen goede score meer.

Om nu het verschil duidelijk te maken tussen een echt goede helm en een net voldoende helm is nu niet mogelijk.

En ja er zijn dus ook betere MTB en racefietshelmen op de markt dan bijvoorbeeld goedgekeurde SP helmen, maar omdat het geen zin heeft om deze aan deze Nederlandse norm te gaan testen gebeurt dit dan ook niet. Zou alleen maar geldverspilling zijn als dat niet je doelgroep is.
Laatst gewijzigd door Edgecrusher op 20 mar 2021, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Jenkins
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 feb 2021, 09:50
Locatie: Limburg
Merk SP: Flyer
Km-stand: 3750

Edgecrusher schreef: 20 mar 2021, 20:42
En ja er zijn dus ook betere MTB en racefietshelmen op de markt dan bijvoorbeeld goedgekeurde SP helmen,
Welke kun je ons noemen???
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Ik kan er best een aantal noemen, denk aan de POC Kortal Race Mips, de Bell Super Air Spherical, de Smith Forefront 2.
En zo wel meer, allemaal zonder NTA omdat de toepassing er niet om vraagt.
Maar worden ook wel gebruikt bij hogere snelheden dan op een SP lukt en in situaties met hoger kans op letsel.
Verder zijn er nog ook full face afgeleiden van deze helmen.
En ook wel road helmen die geen NTA hebben, maar het basisniveau wel overstijgen, bijvoorbeeld een Alpina Altona.

Maar zoals eerder al aangegeven is het lastig aan te tonen omdat niet dezelfde testen worden gebruikt.
In de helmen markt is zijn de SP helmen maar een heel klein deel van de markt.
En ook is de wereld veel groter dan onze Nederlandse NTA keur.

Alleen heb je in NL hier wel mee te maken en zul je dus een helm met NTA keurmerk moeten kiezen en zul je zelf een afweging moeten maken of je dat alleen voldoende vindt of dat je nog verder kijkt naar verbeterde varianten.
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Maar uiteindelijk ging het om helmplicht op de e-bike, ik vind dat dit geen verplichting hoort te zijn.
Het is dan wel je eigen keuze.

Maar ik vind bijvoorbeeld wel als je op een MTB route fietst, je wel een helm moet dragen. (verplicht)
Omdat je het bij een ongeval wel verpest voor andere rijders. En de verenigingen die de routes beheren met problemen opzadelt. (zelfs met bordjes helplicht op routes (ook over privaat terrein) heb je nog van die mafkezen die zonder helm tegen de richting in fietsen)
Plaats reactie