werkgever plichten/werknemer rechten?

Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Of wijs haar/hem op de fiscale voordelen als bedrijf om te investeren in goede fiets voorzieningen;)
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Bicarbonaat

Achiel schreef: 26 mei 2021, 10:35 Het klinkt niet bepaald als een fijne werkplek of als een goede werkgever.
Ze zijn niet slecht.
Maar veranderen/evolueren niet met de huidige maatschappij.

50j geleden hebben ze een topproduct uitgevonden en dat verkopen ze nog steeds.
En de middelen zijn ook 50j oud en artisanaal.
Vb :Waar men tegenwoordig een heftruck zou gebruiken , heffen we nog alles met onze spierbundels zoals anno 1960.

Het eindprodukt is picobello.
Klant krijgt waar voor zijn geld hoor.
mrstrom

Bicarbonaat schreef: 29 mei 2021, 00:43
Achiel schreef: 26 mei 2021, 10:35 Het klinkt niet bepaald als een fijne werkplek of als een goede werkgever.
Ze zijn niet slecht.
Maar veranderen/evolueren niet met de huidige maatschappij.

50j geleden hebben ze een topproduct uitgevonden en dat verkopen ze nog steeds.
En de middelen zijn ook 50j oud en artisanaal.
Vb :Waar men tegenwoordig een heftruck zou gebruiken , heffen we nog alles met onze spierbundels zoals anno 1960.

Het eindprodukt is picobello.
Klant krijgt waar voor zijn geld hoor.
Klinkt het nog steeds niet als fijne werkplek haha. Makkelijk praten vanaf afstand, als het jou bevalt is het prima natuurlijk.
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

De werkgever lijkt weinig op te hebben met het welzijn van zijn werknemers. Niet op secundaire arbeidsvoorwaarden als wel op de arbeidsomstandigheden. Misschien de inspectie eens laten komen over bijvoorbeeld dat tillen, dat is niet meer van deze tijd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat is bij sommige bedrijven echt lastig hoor.

Ik heb jaren bij een klein familiebedrijf gewerkt. Het credo was daar: niet zeuren, niet ziek zijn, schouders eronder. Elke investering was de eigenaar teveel en over je rechten moest je al helemaal niet beginnen want dan was het kantoor te klein. Je zat daar wel 40 uur per week op elkaars lip, dus als de sfeer slecht was dan duurden de dagen ontzettend lang, (Minimaal 40 uur trouwens, want overwerken werd ook gezien als inzet die niet betaald hoefde te worden.)

De CAO erbij pakken, de vakbond, een jurist of de arbeidsinspectie op je eigen baas af sturen in zo'n klein bedrijf, dat laat je wel uit je hoofd want je vliegt binnen een dag met pek en veren de tent uit.

Inhoudelijk vond ik mijn werk daar wél ontzettend leuk. Pas na mijn vertrek zag ik in wat voor een vreselijk intimiderend rotbedrijf ik al die jaren had gezeten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mrstrom

Dat soort dingen is ook onwijs lastig. En ligt ook aan factoren als, hoe makkelijk vind je een nieuwe baan als je ontslag neemt. En durf je dat dan etc.

Zelf ben ik ondernemer/werkgever in de techniek. Het is voor ons moeilijk om mensen te krijgen. Degene die er zijn moet je dus ook tevreden houden. Maar dat moet je eignelijk altijd, maakt de sfeer beter, productiviteit hoger etc.

Smoesjes als inzet buiten uren zijn voor jezelf, is meer dan achterlijk. Dan laat je je gewoon slaafs gebruiken bijna. Tenzij het salaris dusdanig boven marktconform is dat je afspreekt dat het erbij hoort.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mrstrom schreef: 02 jun 2021, 11:15 Smoesjes als inzet buiten uren zijn voor jezelf, is meer dan achterlijk. Dan laat je je gewoon slaafs gebruiken bijna.
Dat zal mijn werkgever inderdaad ook gedacht hebben.

Het is natuurlijk ook supermakkelijk om om klokslag 17u je jas te pakken en doei te zeggen als de rest daar nog staat te werken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mrstrom

Stromeur schreef: 02 jun 2021, 11:35
mrstrom schreef: 02 jun 2021, 11:15 Smoesjes als inzet buiten uren zijn voor jezelf, is meer dan achterlijk. Dan laat je je gewoon slaafs gebruiken bijna.
Dat zal mijn werkgever inderdaad ook gedacht hebben.

Het is natuurlijk ook supermakkelijk om om klokslag 17u je jas te pakken en doei te zeggen als de rest daar nog staat te werken.
Nee snap dat dat niet gemakkelijk is. De andere werknemers zijn ook te meegaand in dat geval. De sociale controle is dan te sterk.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Alle andere werknemers waren familie, alleen ik niet. Dat maakte het er allemaal niet beter op. Baaslief had iedereen in de tang.Ik was speciaal voor die baan naar Friesland verhuisd dus wilde het ook niet zomaar opgeven. (De banen lagen hier destijds niet voor het oprapen.)

De lering die ik eruit heb getrokken is dat ik nooit meer in het midden- en kleinbedrijf ga werken als daar (andermans) familie bij betrokken is. En het kleinbedrijf sowieso nooit meer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bicarbonaat

Stromeur schreef: 02 jun 2021, 14:30 Alle andere werknemers waren familie, alleen ik niet. Dat maakte het er allemaal niet beter op. Baaslief had iedereen in de tang.Ik was speciaal voor die baan naar Friesland verhuisd dus wilde het ook niet zomaar opgeven. (De banen lagen hier destijds niet voor het oprapen.)

De lering die ik eruit heb getrokken is dat ik nooit meer in het midden- en kleinbedrijf ga werken als daar (andermans) familie bij betrokken is. En het kleinbedrijf sowieso nooit meer.
inderdaad , het is een kmo die wat groot geworden is.
en de directie heeft het nog niet door dat ze groot bedrijf zijn geworden.

ze werken op vertrouwen , als je vb telefoneert dat je ziek bent , sturen ze geen controlearts.
omdat ze hun werknemers ,nog echt ouderwets vertrouwen ...

alles die ruikt naar vernieuwing , op gebied van werkmatriaal , privileges , eco-sheques , maaltijdsheque , nieuwjaarsreceptie , opleidingen , ,,,, is een no-go
Plaats reactie