werkgever plichten/werknemer rechten?

Bicarbonaat

Beste ,

mijn werkgever is geen voorstander van fietsen.
Er is geen fietsstalling , geen douche , geen faciliteiten ,geen lease , geen respect ,wettelijk minimum fietsbijdrage ,...

De huidige fietsstalling is een soort hok , achteraan het bedrijf waar het los door regent en waait .
en het is 1m diep . dus als je de fiets erin zet , dan steekt de fiets met zijn achterste helft uit , in de open lucht.
Ook is er veel kans op platte banden omdat naast het 'fietshok' de oudijzer opslag is.

Ook de policy van het woon-werk verkeer is 100%.
dit wil zeggen ofwel kom je 100% met de auto (autovergoeding)
ofwel kom je 100% met de fiets werken @fietsvergoeding.

het policy-document is een blad , waar je opzet dat je in eer en geweten correct zal doen wat je aanduid als vervoermiddel.
als je het policy-document ingeeft , word het pas actief de volgende werkmaand ( bediende-contract)

welke zaken kunnen we rechtmatig aanvragen ?
vb : nieuw fietshok , laadpaal , ...
vb : want mijn diefstal verzekering meld bijvoorbeeld dat ik de fiets moet vast hangen aan een vast voorwerp , maar op het werk is dit al niet mogelijk.
vb : wat in de winter als het glad is ? (want ik moet 100% met de fiets komen ...)


dank..
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Vragen kan je natuurlijk alles.

Hebben jullie een ondernemingsraad? Ik zou daar eens vragen hoe zij dit zien: fietsen stimuleren zonder fietsen te stimuleren is namelijk wat tegenstrijdig... anders zelf eens met de directie in gesprek gaan hierover.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bicarbonaat schreef: 25 mei 2021, 18:33 welke zaken kunnen we rechtmatig aanvragen ?
Niks.

Dus het advies van FreddyH opvolgen en in gesprek gaan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Ena1968
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 jul 2019, 14:28

In België kan je werkgever de gemaakte kosten voor 100% inbrengen.
Opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijk veel haast. :cool2:
Bicarbonaat

FreddyH schreef: 25 mei 2021, 18:37 Vragen kan je natuurlijk alles.

Hebben jullie een ondernemingsraad?
zelfs dit laten ze niet toe :ak
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

In BE MOET een bedrijf met gemiddeld 100 werknemers een OR oprichten. Is jouw bedrijf kleiner? Of heb je gewoon een afschuwelijke werkgever?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Wijs je werkgever op de vele gezondheidsvoordelen van fietsen tov de auto. Ik ben veel helderder en dus productiever als ik met de fiets naar het werk ga. Ik voel me veel opgewekter, ik ben minder dagen ziek, ben minder vaak te laat (komt met de fiets zo goed als niet voor), ...

Alles wat hij ervoor investeerd is belastingtechnisch gunstig en betaalt zich dik terug. En dat hij zelf geen fietser is is helemaal prima, maar hij mag zich best wat verplaatsen in zijn medewerker die dat wel fijn vindt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik zou een groepje fietsers proberen te verzamelen en samen het gesprek aangaan met de baas, zeker ook v.w.b. de financiële onderbouwing (win-win).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mrstrom

Paar keer vragen en gesprek aan gaan en als er niks gebeurt, gewoon gaan solliciteren toch? Deze werkgever wil geen werknemers die willen fietsen. (zeg ik zelf als werkgever en fietser.)
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

Het klinkt niet bepaald als een fijne werkplek of als een goede werkgever.
Plaats reactie