Pagina 1 van 10

Downgraden Stromer speed-pedelec naar E-bike

Geplaatst: 03 aug 2021, 13:18
door Lexveen
Voor de meesten op dit forum ongetwijfeld een rare vraag, maar kun je een Stromer speed-pedelec softwarematig laten begrenzen op 25 km/uur zodat het een E-bike wordt? De reden is dat ik 25-28 km/uur hard genoeg vind, beslist niet tussen het snelverkeer wil rijden, gebruik wil maken van alle fietspaden, maar geen andere E-bike wil dan een Stromer. Dat vergt ongetwijfeld ook een fiat van de RDW, maar dat zie ik niet als een echt probleem.

Re: Downgraden Stromer speed-pedelec naar E-bike

Geplaatst: 03 aug 2021, 20:36
door FreddyH
Als ik het mij juist herinner kan dat niet.

Alternatief: de vorige ST1 (en ik meen ook ST1x) waren ja gewone e-bike te koop. Wellicht dat je die 2ehands kunt vinden?

Re: Downgraden Stromer speed-pedelec naar E-bike

Geplaatst: 03 aug 2021, 20:46
door Stromeur
Nee gaat niet. Het maximaal toegestane motorvermogen is voor een e-bike 250W. Daarom zit in de 25km/u e-bikes die Stromer eerder aanbood een andere (lichtere) motor.

Re: Downgraden Stromer speed-pedelec naar E-bike

Geplaatst: 03 aug 2021, 21:54
door Lexveen
Het vermogen van de motor kan nmm niet echt de belemmering zijn. De Klever X-Power heeft ook een 500W motor die wordt begrensd op 250W. Feitelijk is dat dus ook een gedowngrade speed pedelec, in de software ligt het aantal pulsjes vast dat van de Hall-sensoren komt bij een bepaalde snelheid. Bij 40 km/uur x pulsjes. Dan zou je voor 25 km/uur 25/40 ste van x in de software moeten invoeren.

Re: Downgraden Stromer speed-pedelec naar E-bike

Geplaatst: 03 aug 2021, 22:08
door Stromeur
Als het inderdaad zo is dat Klever kiest voor een softwarematige begrenzing: Stromer doet het in de hardware, ze knijpen de motor niet softwarematig. De Stromer software/FW voorziet niet in een standje e-bike, US, Speed Pedelec of iets van dien aard waar wij als consument bij kunnen.

Enige optie is de Stromer software hacken. Dat zal niet eenvoudig zijn. Ik schat onmogelijk voor de meesten onder ons, anders zou een Stromer opvoeren ook kinderlijk eenvoudig zijn. (Maar wie weet, ook dat schijnt te kunnen.)

Re: Downgraden Stromer speed-pedelec naar E-bike

Geplaatst: 03 aug 2021, 22:19
door FreddyH
Stromeur schreef: 03 aug 2021, 22:08 Enige optie is de Stromer software hacken. Dat zal niet eenvoudig zijn.
Ik denk vooral dat het zinloos is. Stel dat het je lukt om de software te hacken, zodanig dat de fiets op 25 km/h begrensd wordt: hoe ga je bij de RDW aantonen dat dit echt zo is en dat de fiets nog steeds veilig is?

Re: Downgraden Stromer speed-pedelec naar E-bike

Geplaatst: 03 aug 2021, 22:25
door Stromeur
Ja, eens. Ik zit ook maar wat te filosoferen. Persoonlijk denk ik dat dit een dead end is.

Re: Downgraden Stromer speed-pedelec naar E-bike

Geplaatst: 03 aug 2021, 22:41
door Karine
Dat gaat je inderdaad niet lukken. Of stromer zou deze vanuit de fabriek uit moeten aanpassen en je dan nieuwe papieren bezorgen maar dat gaan ze ook niet doen.
Stromer eruit en koop je een Cowboy of zoiets. Ook wel coole bikes.
Je moet er wel karakter voor hebben om plots 25km/u te gaan rijden.

Re: Downgraden Stromer speed-pedelec naar E-bike

Geplaatst: 04 aug 2021, 07:05
door Lexveen
Ik wil niet illegaal aan de software zitten knoeien of met een speed pedelec zonder kenteken 25 gaan rijden. Dat is voor mij echt een no-go.
Als het technisch uitvoerbaar is ga ik in overleg met de RDW om het kenteken te laten aanpassen/schrappen. Daar heb ik de afgelopen jaren vaak genoeg iets (=auto’s) laten (her)keuren. Als je open kaart speelt is de RDW een prima club die wil meedenken.
Voor mij is er geen cold turkey van 45 naar 25. Ik fiets al jaren max 25 (eigenlijk 28,5) op een ST1X E-bike en ben daar meer dan tevreden over. De Stromer is erg fraai, qua rijbeleving een niet te overtreffen fiets, ik heb geen auto’s in mijn nek, niks te maken met bordjes op fietspaden “verboden voor snorfietsen” zoals hier in de duinen en peddel 200-300 km op één acculading. Wat wil een mens nog meer? Ik zoek deze fiets voor een straatgenoot die inmiddels ook verliefd is op de Stromer (terecht!) en ook lange trips wil maken zonder actieradius-stress.

Dus: wie weet hoe je de motor kunt afknijpen bij 25?

Re: Downgraden Stromer speed-pedelec naar E-bike

Geplaatst: 04 aug 2021, 07:52
door Tony Mb
En als je heel de boel ombouwt naar bv een Bafang achterwielmotor.
Het uiterlijk blijft dan min of meer gelijk maar het is ook duidelijk geen Stromer meer enkel een Stromer frame en niet de techniek...