Downgraden Stromer speed-pedelec naar E-bike

Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Geen idee hoe de RDW hier in staat.
In NL kun je ook nog steeds een auto laten omzetten naar naar 25km/u brommobiel.
Met zoiets als alleen een beperking in de versnellingen en dus niet eens feitelijk op snelheid begrenst.
(dit zal waarschijnlijk niet heel lang nog mogelijk zijn, gezien het oneigenlijk gebruik en toch te hard rijden)

Klein voordeel, voor een e-bike heb je verder geen papieren nodig.
Dus SP kun je misschien wel uit laten schrijven, maar dan moet je wel kunnen aantonen dat hij niet harder kan dan toegestaan.
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Dealtje maken met een dealer wie nog een stromer 25km/u versie heeft staan waar die niet vanaf komt?
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Een 25 km/uur versie vinden is de beste oplossing, maar die zijn dun gezaaid.
Het aantal aangeboden S-pedelecs is vele malen groter, dus vandaar mij verkenning of je zo eentje kunt downgraden.

De snelheidslimiet op 45 of 25 km/uur is niet het gevolg van het geleverde vermogen. De ondersteuning kapt er gewoon mee, of je nu wind mee hebt of heuvel af gaat. De limiet is dus hard gekoppeld aan het toerental van het wiel bij de betreffende snelheid.

De ST1X-motor die ik uit elkaar heb gepeuterd (zie ander topic over de opbouw van de motor) is feitelijk een drie-fase motor. De motor draait door de drie spoelgroepen op het juiste moment te voeden. De controller weet welke spoelgroep op welk moment spanning moet krijgen doordat in de motor drie hallsensoren zijn gemonteerd die een puls geven als ze een magneet passeren. Het aantal pulsjes per tijdseenheid is evenredig met de snelheid van de fiets en tevens de enige informatie waar de controller over beschikt.
In de software moet dus ergens dat aantal pulsjes zijn ingevoerd. Bij een speed is dat het aantal bij 45 km/uur, bij een E-bike het aantal bij 25 km/uur. Voor de rest kan de software bij beide fietstypes gelijk zijn en is dat vermoedelijk ook.
Mijn concrete vraag is: wie van de forumleden heeft daadwerkelijk deskundig inzicht in de software van Stromer, weet hoe je daar in komt en welke regel in het programma moet worden aangepast om het aantal te wijzigen?
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Die approach snap ik wel, maar ik denk dat er geen forumlid is wie toegang heeft tot de code van de controller. De broncode is iets wat Stromer natuurlijk voor zichzelf wil houden. De firmware staat compiled op de controller. Zelfs als je het lukt deze te kopiëren en de decompilen, lukt het waarschijnlijk niet om deze opnieuw te compilen met de juiste checksum om geaccepteerd te worden als nieuwe 'firmware' upgrade.

Maar; als jij in staat zou zijn om deze parameter in te stellen, dan zou je deze weer kunnen terugzetten na goedkeuring van de RDW. Dat alleen al lijkt mij een reden voor RDW om niet mee te gaan in dit verhaal.
Laatst gewijzigd door Jan-Willem Wisselink op 06 aug 2021, 10:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bijna helemaal goed. Het is geen drie fasen, het is immers DC. Daarnaast weet de controller niet dankzij de hall sensoren hoe snel het wiel draait, de controller stuurt de pulsen op de 3 "fasen" in een bepaalde frequentie aan, daarmee bepaalt de controller het toerental en dus de snelheid.
De hall sensoren zitten er alleen in om bij vertrek te weten hoe het wiel staat.
Lexveen schreef: 06 aug 2021, 09:54 Mijn concrete vraag is: wie van de forumleden heeft daadwerkelijk deskundig inzicht in de software van Stromer, weet hoe je daar in komt en welke regel in het programma moet worden aangepast om het aantal te wijzigen?
Je spreekt hier alsof iemand buiten Stromer de source code heeft. Het antwoord daarop is: niemand.
Wat wij hebben is een controller, met daarin een micro controller waarin wat geheugen zit. In dat geheugen staat het gecompileerde programma, ofwel een stel CPU instructies (dit is nóg specialistischer dan assembler code). Hier heb je het dus niet meer over regels in een programma, maar een stel getalletjes ergens op een geheugen adres. Eentje daarvan moet je aanpassen.

ALS iemand al die source code heeft, dan is het nog de vraag of je daar iets mee kunt. Je moet immers ook de compiler omgeving van Stromer hebben en weten naar welk adres het gecompileerde programma geschreven moet worden.

Dit is dus niet eens een speld in een hooiberg, dit is een speld in een planeet vol met hooibergen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Bicarbonaat

beter is zelf een controller maken.( =veel werk )
tis niet meer dan een bruschless dc motor
maar ik denk dat de controller van stromer ook ingebouwd is in het wiel.

een begin kan zijn dit concept :

https://vesc-project.com/Hardware
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

FreddyH schreef: 06 aug 2021, 10:24 Bijna helemaal goed. Het is geen drie fasen, het is immers DC.
Het zijn wel degelijk 3 fasen. De magneten op de rotor zijn afwisselend N en Z geplaatst. Elke spoel zal dus elke magneet "aantrekken" en "wegduwen". De stroom door de spoel moet dus van polariteit wisselen, dus wisselspanning. Die wisselspanning kan als positieve en negatieve blokken of als sinus (afh van de controller) aan de spoelen aangeboden worden. De controller heeft dus minimaal 6 FET's om de 3 fasen aan te sturen. 1 voor elke helft van de wisselspanning/fase. Meerdere FET's parallel is meer max stroom/koppel.
De hall sensoren zijn er inderdaad om de positie van de motor tov de magneten te kennen bij stilstand. Als de motor draait is de back EMF voldoende om te weten wat de positie is, zo is het principe van de "sensorless" controller. De frequentie van de wisselspanning icm het aantal poolparen van de motor bepaald het toerental en dus de snelheid.
Bijlagen
BLDC.JPG
BLDC.JPG (25.82 KiB) 1608 keer bekeken
Bicarbonaat

tis idd ac met een dc bron.

het ac /dc verhaal is al bezig van toen tesla en edison nog leefden.
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

In het kader van "Nee heb je, ja kan je krijgen", kan je vraag voorleggen aan Stromer natuurlijk. Wie weet 8-)
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Ik heb net gebeld met de technische afdeling van de RDW. Uitgelegd dat ik wilde weten wat ik moet doen als ik een Speed-pedelec begrens op 25 km/uur en hem wil laten registreren als E-bike. GEEN ENKEL PROBLEEM! Ik moet dan gewoon een keuring aanvragen voor een bromfietskeuring wegens aanpassing van het voertuig. Daarvoor moet je naar het keuringsstation van de RDW en wordt beoordeeld of de fiets inderdaad stopt met ondersteunen bin 25 km/uur. Vervolgens vervalt het kenteken en thats it.

Ik heb ook een manier gevonden om de fiets te begrenzen, zonder in te hoeven grijpen in de software. Een relaistje dat frequentieafhankelijk wordt aangestuurd en parallel aan de remsensor komt. De pulsen ontleen je daarbij aan de stroompulsen in voedingsdraden naar de motor. Het schakelpunt stel je in bij de frequentie bij 25 km/uur. De fiets merkt er niets van en voor Stromer blijft het een legale S-pedelec.

Problem solved.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Plaats reactie