Downgraden Stromer speed-pedelec naar E-bike

Speed pedelec leasen, speed pedelec verzekeren, hoe lang duurt inschrijving, fietspad of rijbaan?
Gebruikersavatar
Bicarbonaat
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mei 2021, 19:26
Locatie: be
Merk SP: klever b speed
Km-stand: 3030

Mss is een schema duidelijker dan 1000 woorden😇
Er is maar 1 vrouw duurder dan je vrouw.., je ex-vrouw.

een nijlpaard kan op land sneller lopen dan een mens , en ook kan een nijlpaard sneller zwemmen dan een mens, dus als je wil winnen in een triatlon zal je snel moeten fietsen.
Jins
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Belgium
Berichten: 710
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22

Lexveen schreef: 08 aug 2021, 18:02 Misschien is het minder riskant om de TMM te voeden vanuit de smitttrigger. De TMM krijgt vanuit de ST 5Volt en vanaf de begrenzingssnelheid minder. Dan zakt de uitgangsspanning van de TMM ook geleidelijk tot onder de offset.
Je zou het kunnen proberen. Ik heb geen TMM in de schuif liggen om te zien of dat zou kunnen werken.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 5916
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Bulls Green Mover E45

Lexveen schreef: 08 aug 2021, 18:02 Misschien is het minder riskant om de TMM te voeden vanuit de smitttrigger. De TMM krijgt vanuit de ST 5Volt en vanaf de begrenzingssnelheid minder. Dan zakt de uitgangsspanning van de TMM ook geleidelijk tot onder de offset.
Je zou de fabrikant van de TMM sensor kunnen benaderen, in het verleden hebben ze heel netjes antwoord gegeven op een vraag van een van ons.
Remember compliments you receive. Forget the insults. If you succeed in doing this, tell me how.
(Baz Luhrmann)
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 178
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 13.300

Ik dacht aan zo’n principeschakeling. Waardes van de componenten ntb.
Bijlagen
F1ACC233-54C3-4BEA-8438-5F0B4A96CA0C.png
F1ACC233-54C3-4BEA-8438-5F0B4A96CA0C.png (801.79 KiB) 908 keer bekeken
Gebruikersavatar
Bicarbonaat
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mei 2021, 19:26
Locatie: be
Merk SP: klever b speed
Km-stand: 3030

FreddyH schreef: 08 aug 2021, 19:19
Lexveen schreef: 08 aug 2021, 18:02 Misschien is het minder riskant om de TMM te voeden vanuit de smitttrigger. De TMM krijgt vanuit de ST 5Volt en vanaf de begrenzingssnelheid minder. Dan zakt de uitgangsspanning van de TMM ook geleidelijk tot onder de offset.
Je zou de fabrikant van de TMM sensor kunnen benaderen, in het verleden hebben ze heel netjes antwoord gegeven op een vraag van een van ons.

Ik heb ooit een
Ebike met rotatiesensor aan osiloscope gehangen. En dan de pedalen bedient

Dat gaf me een pwm signaal
Met 75procent hoog nivo bij 100procent ondersteuning

En als je de pedalen achteruit deed had ik 25procent dutycycle.

Ik weet niet van stromer hoe toegankelijk het is.
Maar meten is mischien net iets duidelijker om je te baseren en een ne555 schema te concepturen.

Ipv osciloscope kon het ook een 7€ logic analyser geweest zijn.
Mijn geheugen is soms als een ....
Er is maar 1 vrouw duurder dan je vrouw.., je ex-vrouw.

een nijlpaard kan op land sneller lopen dan een mens , en ook kan een nijlpaard sneller zwemmen dan een mens, dus als je wil winnen in een triatlon zal je snel moeten fietsen.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 5916
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Bulls Green Mover E45

Ikzelf heb ook geen Stromer (of andere fiets met TMM sensor), maar voor zover ik weet geeft de TMM sensor gewoon een spanning af tussen 2 waarden, geen PWM signaal dus.
Remember compliments you receive. Forget the insults. If you succeed in doing this, tell me how.
(Baz Luhrmann)
Jins
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Belgium
Berichten: 710
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22

Lexveen schreef: 09 aug 2021, 21:48 Ik dacht aan zo’n principeschakeling. Waardes van de componenten ntb.
1: het pijltje van de emitter is in mijn beleving andersom (detail)
2: ik zou op de collector richting elco een diode zetten om te vermijden dat de elco ontlaat via de transistor, de elco dient tenslotte om de pulsen af te vlakken
3: je hebt geen galvanische scheiding tussen de hoge motorspanning en de laagspanning, misschien een optocoupler overwegen of een simpele magneet in het wiel met een reed contact of een spoel rond de fase plaatsen/wikkelen en dat versterken
4: er mag in dit geval geen elektronica in de TMM zitten want dan gaat die niets meer doen zodra je een paar 10den spanning verliest
Proberen maar zou ik zeggen.
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 178
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 13.300

@Bicarbonaat: De TMM geeft nmm een continue spanning op de uitgang, waarvan de hoogte proportioneel is met de vervorming. Ik zal er een scoop aanhangen om te kijken of dat zo is.
@Jins: De pijl op de emitter heb ik idd verkeerd om getekend. Dank.
Ik weet niet wat het stroomverbruik is van de sensor, maar als dat erg laag is pomp je met een diode de elco vol en ijlt de spanningsval in tijd na op de verandering van dutycycle van de 555. Er moet stroom van elco via transistor naar massa lopen de elcospanning proportioneel en (near)realtime te houden met de dutycycle van de ST. Daarom kies ik voor een weerstand tussen collector en elco. Die weerstand moet wezenlijk kleiner zijn dan de inwendige weerstand van de TMM.
Tav de galvanische scheiding, de ingangscondensator scheidt de circuits feitelijk al, dus daar zie ik niet iets verkeerd gaan. De ST met een 555 gebruik ik ook om een toerenteller aan te sturen en die haalt zijn ingangssignaal van de contactpunten met pieken van 400V….
Er zit zeker een chip in die TMM met wat componenten. Ik verwacht alleen niet dat de sensor zo gevoelig is dat hij bv bij 4V ineens niet meer werkt en de uitgang naar 0 gaat. Dat zou trouwens ook niet erg zijn, want als er bv een traject is van 5 naar 4V waarin de uitgang naar 0 gaat, moet je ervoor zorgen dat er nog 5V is bij 25 en 4V bij 28. De afname van de ondersteuning hoeft ook niet mooi lineair te zijn, als het maar geen aan-uit effect geeft.
Ik zal de leverancier van de TMM eens vragen of hij een spec heeft van de sensor.
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 178
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 13.300

Ik heb me vanmiddag ingelezen over Hall-sensoren. Dat is nl de sensortechniek die volgens de fabrikant wordt gebruikt: https://www.idbike.com/sensors

Nu zijn er meerdere uitvoeringen van Hall-sensoren, maar omdat het in de plaat waar de Hall-sensor in is gemonteerd gaat om een afstandsverandering in de spleet agv de pedaalkracht. Zie het plaatje dat ik tegenkwam in een zeer goede uitleg op dit forum over de werking van de Torque-sensor.
55732213-C115-42DC-9AB1-C5F67C696495.png
55732213-C115-42DC-9AB1-C5F67C696495.png (730.31 KiB) 840 keer bekeken
Dan zal het deze meetmethode zijn:
BB6D9FFE-D38A-4E30-BCA4-8F34DEE23CF1.jpeg
BB6D9FFE-D38A-4E30-BCA4-8F34DEE23CF1.jpeg (616.82 KiB) 843 keer bekeken
In deze Hall-sensor met proportionele uitgangsspanning, zitten buiten de sensorchip zelf, diverse componenten waaronder een schakeling die een constante stroom door de sensorchip waarborgt (het linkerdeel van de schakeling).
6ADF7EF2-F76B-495A-A073-8697C305AA2F.jpeg
6ADF7EF2-F76B-495A-A073-8697C305AA2F.jpeg (999.56 KiB) 843 keer bekeken
Dat betekent dus dat de stroom door de sensorchip over een breed gebied van de voedingsspanning constant wordt gehouden. Ergo: het idee van een frequentie-afhankelijke verlaging van de voedingsspanning om een verlaging van de uitgangsspanning te bewerkstelligen, gaat niet werken……. :bu:

Terug naar de tekentafel dus.
Jins
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Belgium
Berichten: 710
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22

Lexveen schreef: 10 aug 2021, 07:05 Tav de galvanische scheiding, de ingangscondensator scheidt de circuits feitelijk al, dus daar zie ik niet iets verkeerd gaan.
Zolang de condensator goed is ja. Maar al je elektronica hangt hieraan vast, alles van de hele fiets, daar zou ik voorzichtig mee zijn.
De 555 werkt ook op 5V, die kan je van de voeding van de motor hall sensoren aftakken en dan 1 van de 3 uitgangen nemen. Die 5 draadjes (5V voeding +&- en 3 uitgangen) gaan van de controller naar de motor. Je gaat wel veel meer pulsen krijgen per wiel rotatie maar dat is niet erg, meten is weten.
Plaats reactie